تماس با ما درباره ما

ظروف تلفون عامل تولد کودکان اوتیسمی

محققان استرالیایی می‌گویند یک خراش ۵ سانتی روی تابه نچسب از جنس تفلون بیش از ۲.۳ میلیون میکروپلاستیک سمی آزاد می‌کند که با غذا وارد بدن می‌شود. محققان دانشگاه تگزاس نیز در تحقیق جداگانه تاکید کردند کودکانی که در رحم مادر در معرض ماده شیمیایی PFAS قرار می‌گیرند بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم هستند.
ظروف تلفون عامل تولد کودکان اوتیسمی

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ماده شیمیایی PFAS بکار رفته در ظروف نچسب آشپزخانه و ظروف بسته بندی، خطر ابتلا به سرطان کلیه، بیضه، تخمدان، پروستات، تیروئید و مغز استخوان را در بزرگسالی بیشتر می‌کند.

مواد "پر" و "پلی فلورینه" موسوم به PFAS که معروف به "مواد شیمیایی همیشگی" هستند، ذرات چسبنده و مقاوم در برابر حرارت هستند که برای ساخت میلیون‌ها ظرف آشپزخانه استفاده می‌شوند.

در سال‌های اخیر این مواد با بسیاری ازمشکلات سلامت از جمله انواع سرطان، اوتیسم و ناباروری مرتبط بوده‌اند.

در تحقیق اخیر محققان استرالیایی معلوم شد یک خراش 5 سانتی روی تابه تفلون تا2.3 میلیون میکروپلاستیک آزاد می‌کند.

دکتر چانگ از دانشگاه نیوکاسل استرالیا و از محققان ارشد این تحقیق می‌گوید با توجه به این واقعیت که PFAS یک نگرانی بزرگ است، این ریزذرات تفلون در مواد غذایی نیاز به بررسی بیشتر دارد زیرا ما اطلاعات زیادی در مورد این آلاینده‌های در حال ظهور نداریم.

این تحقیق در Science of the Total Environment منتشر شده و محققان از تصویربرداری رامان برای مطالعه انتشار ذرات خارج شده از تابه استفاده کردند.

این تکنیک شامل استفاده از امواج نور برای نظارت بر نحوه پخش و تعامل ذرات با یکدیگر در یک فضای خاص است.

با استفاده از تصاویر میکروسکوپی، امواج نور می‌توانند تعداد ذرات و نحوه حرکت آنها را ردیابی کنند.

میلیون‌ها از این ذرات از سراسر تابه بیرون ریخته شد و به آنها اجازه داد وارد غذای پخته شده روی ظرف شوند.

هنگامی که فردی غذای آلوده به مواد شیمیایی PFAS را می‌خورد، برای مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند، زیرا به آرامی از طریق ادرار خارج می شود.

دلیل اینکه آنها را "مواد شیمیایی دائمی" می‌نامند این است که تقریباً یک دهه طول می‌کشد تا در بدن تجزیه شوند و هرگز در محیط تجزیه نمی شوند.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) حد بالایی برای حداکثر مقدار PFAS که برای مصرف در مواد غذایی بی خطر است، تعیین نکرده است و محققان به افراد توصیه می‌کنند که در انواع محصولاتی که برای استفاده انتخاب می‌کنند دقت بیشتری داشته باشند.

کارشناسان توصیه می کنند از تابه‌های نچسب، به ویژه از نوع تلفون استفاده نکنیم.

منبع : دیلی میل

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار