تماس با ما درباره ما

آهن و سیمان قسطی شد!

مصالح ساختمانی در شهر تهران طی تابستان امسال با تورم منفی ۳.۴ درصد مواجه شد؛ تورم نقطه به نقطه نیز با ثبت رشد ۲۹.۳ درصد کاهش چشمگیری نسبت به بهار داشت و کارشناسان معتقدند این ثبات می‌تواند فعالیت‌های ساختمانی را بهبود دهد؛ سازندگان می‌گویند که در هفته‌های اخیر شرکت‌های فروش آهن و سیمان پیشنهاد فروش اقساطی مصالح را ارایه می‌دهند.
آهن و سیمان قسطی شد!

به گزارش تهران بهشت، بررسی شاخص و متوسط قیمت نهاده‌های ساختمانی شهر تهران در تابستان ۱۴۰۱ از کاهش ۳.۴ درصدی تورم فصلی حکایت دارد. این در حالی است که فصل بهار، نهاده‌های ساختمانی در پایتخت رشد ۲۶.۳ درصدی قیمت را در مقایسه با زمستان ۱۴۰۰ به ثبت رسانده بود. بر این اساس تورم فصلی ۲۹.۷ درصد کاهش یافته است.

بنا بر اعلام مرکز آمار، در بین گروه‌های اجرایی، بیشترین تورم فصلی مربوط به «نقاشی ساختمان» با ۹.۹ درصد افزایش و کمترین تورم به گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه» با منفی ۱۵.۴ درصد مربوط شد. قیمت گروه «آهن، میلگرد و پروفیل» نیز ۰.۴ درصد در مقایسه با بهار کاهش یافت. قیمت هر کیلوگرم میلگرد در حال حاضر بین ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان است.

تابستان ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی شهر تهران ۲۹.۳ درصد بوده که در مقایسه با فصل قبل (۴۳.۴ درصد) معادل ۱۴.۱ درصد کاهش داشته است.

بر این اساس آمار و ارقام از کاهش قیمت نهاده‌های ساختمانی در تابستان امسال حکایت دارد. از جمله عوامل این ثبات می‌توان به از بین رفتن انتظارات تورمی ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ای، ثبات نسبی بازار ارز و طلا در تابستان، رکود بخش مسکن و مشکلات صادرات نهاده‌های ساختمانی اشاره کرد.

آرامش بازار پس از دو مقطع شوک قیمت

بازار مصالح ساختمانی در شرایطی به آرامش رسیده که دو فصل قبل یعنی زمستان و بهار با تورم‌های نقطه به نقطه ۵۵ درصد و ۴۳ درصد مواجه شد. افزایش ۵۷ درصدی دستمزد هم در شرایط رکود بازار مسکن، بازده سرمایه در این بخش را به چالش کشاند. اما انتظار می‌رود در صورت ادامه ثبات قیمت مصالح ساختمانی، اوضاع ساخت و ساز به تدریج بهبود پیدا کند.

درخصوص وضعیت بازار مسکن نیز قیمت‌ها به ثبات رسیده است. تورم ماهیانه در بازار مسکن شهر تهران طی ماههای شهریور و مهر به ترتیب ۱.۱ درصد و ۱.۲ درصد اعلام شد که کمترین میزان افزایش از اردیبهشت تا کنون محسوب می‌شود.

البته بنا به گفته سازندگان در هفته‌های اخیر تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، قیمت آهن و برخی دیگر از مصالح از جمله یونولیت افزایش یافت و همین مساله باعث شد تا سازندگان، ارزیابی خود را از قیمت واحدهای آماده تغییر دهند.

انبوه سازان: رکود مسکن مهمترین عامل ثبات قیمت مصالح است

حسن محتشم ـ عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران درباره علت کاهش قیمت مصالح ساختمانی به ایسنا گفت: مهمترین عامل، رکود معاملات مسکن و به تبع آن کاهش ساخت و ساز است. تقاضای مصرف پایین آمده و طبیعتا قیمت مصالح نیز کاهش یافته است.

وی افزود: در عین حال می‌بینیم که هزینه‌های نقاشی با رشد مواجه شده، زیرا نقاشی یک بخش خدماتی محسوب می‌شود و از دستمزد و تورم عمومی تاثیر می‌گیرد.

محتشم با بیان اینکه در هفته‌های اخیر شرکتهای تولید و فروش آهن و سیمان پیشنهاد فروش مدت‌دار به سازندگان ارایه می‌دهند گفت: به نظر نمی‌رسد در نیمه دوم سال نیز تحرکات قابل توجهی در ساخت و ساز و قیمت مصالح ایجاد شود؛ زیرا اسباب‌کشی و جابه‌جایی خانوارها و همچنین فعالیتهای ساختمانی با کاهش مواجه می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر