تماس با ما درباره ما

پیشرانه سهند و اطلس سایپا مشخص شد

همان طور که از پیش تر گفته شده بود، پیشرانه سهند و اطلس قرار است موتور M15GSI باشد که می توان آن را نمونه ارتقایافته موتور M15 دانست. M15GSI دارای ویژگی هایی از جمله زمان بندی متغیر سوپاپ ها و هدرز است که می تواند در توان و گتشتاور خروجی موتور تأثیرگذار باشد.
پیشرانه سهند و اطلس سایپا مشخص شد

به گزارش تهران بهشت به نقل از اسب بخار، نمایشگاه قطعات و لوازم یدکی ۱۴۰۱ برگزار شد، اما با نگاهی کلی به آن متوجه می شویم که شرکت کننده های حاضر در آن مانند سال های قبل دست پر نیامده بودند و دستاوردهای جدید و به‌روزی در این زمینه معرفی نشده بود.

در این میان، مگا موتور نیز در نمایشگاه شرکت کرده بود که در غرفه آن ها دو موتور M15GSI و ME16 بیش تر به چشم می خورد. موتور ME16 را که می توان نسخه سایپایی موتور تیوفایو پلاس دانست، اما موتور M15GSI دارای تفاوت هایی با M15 است که در ادامه قرار است به طور کامل بررسی شود.

طبق گفته های یکی از مهندسان مگا موتور قرار است تولید موتور M15 به طور کامل متوقف شود و موتور M15GSI جای آن را در محصولات سایپا بگیرد. از این رو، همان طور که پیش تر گفته شد علاوه بر مشخص شدن پیشرانه سهند و اطلس، پیشرانه دیگر محصولات اقتصادی سایپا نیز مشخص شده است.

نگاهی کلی به موتور M15

پیشرانه سایپا کوییک S

موتور M15 را می توان نسخه ارتقایافته موتور M13 دانست. موتور M13 همان موتور پراید است که با ایجاد تغییراتی بر روی آن حجمش حدود ۲۰۰ سی سی بیش تر شد و موتور M15 به وجود آمد. حجم دقیق این موتور ۱۴۹۷ سی سی است و می تواند ۸۷ اسب بخار توان و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. اولین بار از این موتور برای تیبا استفاده شد و هم اکنون شاهد به کارگیری آن تقریباً بر روی تمام محصولات سایپا هستیم.

در دو سال اخیر اما شاهد ارتقای موتور M15 و پرخوران شدن آن توسط توربوشارژر بودیم. این موتور M15TC نام دارد و می تواند توان ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر را تولید کند. از این موتور تنها برای شاهین استفاده می شود و تاکنون شاهد به کارگیری آن بر روی دیگر محصولات سایپا نبوده ایم.

موتور M15GSI

پیشرانه سهند و اطلس

موتور M15GSI را می توان ارتقایافته نسخه تنفس طبیعی M15 دانست که در بخش های کلیدی آن تغییراتی صورت گرفته است تا بهینه شود. از تغییرات صورت گرفته برای این موتور می توان به اضافه شدن زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا VVT، اضافه شدن هدرز (Headers)، تغییر در سیستم جرقه زنی و همچنین تغییر در سیستم تزریق سوخت اشاره کرد. البته باید گفته شود که تغییر در سیستم جرقه زنی و تزریق سوخت به معنای تغییر کلی مکانیزم آن ها نیست، بلکه در این دو بخش تنها برنامه ریزی و همچنین زمان بندی است که دستخوش تغییر شده است.

موتور M15GSI چه توان و گشتاوری تولید می کند؟

پیشرانه سهند و اطلس

با تغییرات به وجودآمده در موتور M15GSI اما میزان توان و گشتاور آن تغییر چندانی نکرده است. این موتور با تغییراتی که در آن به وجود آمده است می تواند ۸۹ اسب بخار توان و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند که در مقایسه با M15 تنها ۲ اسب بخار توان و ۷ نیوتن متر گشتاور بیش تری تولید می کند.

مهم ترین برتری موتور M15GSI نسبت به M15 چیست؟

در میان تغییرات صورت گرفته می توان گفت اثر اضافه شدن زمان بندی متغیر سوپاپ ها و همچنین به کارگیری هدرز می تواند نسبت به دیگر تغییرات تأثیرگذارتر باشد، زیرا با تغییر در این دو بخش، هم آوانس و ریتارد موتور حین عملکرد آن انجام می شود و هم این که گازهای حاصل از احتراق راحت تر خارج می شوند و به دنبال این قضیه پدیده روبش (scavenging) نیز با شدت بیش تری رخ می دهد.

اما در کنار این دو مزیت، مزیت دیگری نیز وجود دارد که می توان آن را مهم ترین ویژگی موتور M15GSI تلقی کرد. مهم ترین تغییر به وجودآمده در موتور M15GSI این است که نمودار گشتاور تولیدی آن به سمت دورهای پایین تر آمده است و موتور می تواند در دورهای پایین تری به بیش ترین گشتاورهای تولیدی خود دست یابد. به بیانی دیگر، نمودار گشتاور موتور M15GSI در دورهای پایین تر از موتور قبلی بیش تر است.

تغییر در نمودار گشتاور موتور M15GSI چه مزایایی برای خودرو به همراه دارد؟

به دست آمدن گشتاورهای بیش تر در دورهای پایین نسبت به موتور قبلی به این معنی است که اگر موتور M15 در دور ۲۰۰۰ گشتاور ۱۰۰ نیوتن متر را تولید می کرد، موتور M15GSI در دور ۲۰۰۰ گشتاور ۱۱۵ نیوتن متر را تولید می کند (به این دلیل نمی توان به طور قطعی در مورد گشتاور تولیدی گفت چون هیچ نموداری از گشتاور خروجی این دو موتور در دسترس نیست).

از این رو، در دسترس بودن گشتاورهای بالا در دورهای پایین می جب می شود در رانندگی شهری هنگام شروع به حرکت نیاز به دور بالای موتور نباشد و بتوان به راحتی با دور پایین تر شروع به حرکت کرد. این قضیه موجب می شود به دلیل عملکرد موتور در دورهای پایین میزان مصرف سوخت کلی خودرو در رانندگی شهری کاهش یابد و هزینه کم تری برای سوخت صرف شود.

موتور M15GSI از چه زمانی روی محصولات سایپا استفاده می شود؟

طبق صحبتی که با مهندسان مگا موتور شده است، زمان دقیقی برای تغییر موتورهای محصولات سایپا مشخص نشده است، اما به گفته آن ها احتمالاً از سال بعد تولید موتور M15 به کلی متوقف می شود و موتور M15GSI جایگزین آن خواهد شد. از آن جایی که، پیشرانه سهند و اطلس نیز موتور M15GSI است و زمان عرضه آن سال ۱۴۰۲ خواهد بود، می توان گفت به احتمال زیاد، موتور M15GSI قرار است سال بعد به تولید انبوه برسد و از آن برای برخی محصولات سایپا استفاده شود.

پیشرانه سهند و اطلس

پیشرانه سهند و اطلس

 

موتور M15GSI چه ویژگی هایی دارد؟

موتور M15GSI را می توان ارتقایافته نسخه تنفس طبیعی M15 دانست که در بخش های کلیدی آن تغییراتی صورت گرفته است تا بهینه شود. از تغییرات صورت گرفته برای این موتور می توان به اضافه شدن زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا VVT، اضافه شدن هدرز (Headers)، تغییر در سیستم جرقه زنی و همچنین تغییر در سیستم تزریق سوخت اشاره کرد.

موتور M15GSI چه توان و گشتاوری تولید می کند؟

با تغییرات به وجودآمده در موتور M15GSI میزان توان و گشتاور آن تغییر چندانی نکرده است. این موتور با تغییراتی که در آن به وجود آمده است می تواند ۸۹ اسب بخار توان و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند که در مقایسه با M15 تنها ۲ اسب بخار توان و ۷ نیوتن متر گشتاور بیش تری تولید می کند.

موتور M15GSI از چه زمانی روی محصولات سایپا استفاده می شود؟

طبق صحبتی که با مهندسان مگا موتور شده است، احتمالاً از سال بعد تولید M15 به کلی متوقف می شود و M15GSI جایگزین آن خواهد شد. از آن جایی که، پیشرانه سهند و اطلس نیز M15GSI است و زمان عرضه آن سال ۱۴۰۲ خواهد بود، می توان گفت به احتمال زیاد، موتور M15GSI قرار است سال بعد به تولید انبوه برسد و از آن برای برخی محصولات سایپا استفاده شود.

ارسال نظر