تماس با ما درباره ما

آیا تهران تا چند روز آب دارد؟

شرکت آب منطقه‌ای تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اعلام اینکه فقط چند روز آب برای مصرف تهران باقی مانده است مقایسه ای متناسب نبوده و بدون ...
آیا تهران تا چند روز آب دارد؟

به گزارش تهران بهشت، شرکت آب منطقه‌ای تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: اعلام اینکه فقط چند روز آب برای مصرف تهران باقی مانده است مقایسه ای متناسب نبوده و بدون در نظر گرفتن تمامی شرایط است و چنین مقایسه ای صحیح نیست.

شرکت آب منطقه ای تهران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "تمام سدهای پنج گانه تامین کننده آب شرب تهران در مدار بهره برداری هستند و ارسال آب جهت مصارف شرب تهران از سدهای امیرکبیر، لار، طالقان و ماملو انجام می گردد.

در حال حاضر جمع کل مخازن سد های تامین کننده آب شرب تهران 299 میلیون متر مکعب است که حجم مخزن سد امیرکبیر 49، سد لتیان 19، سدلار 22، سد طالقان 163 و سد ماملو 46 میلیون متر مکعب است؛ که در مقایسه با سال قبل در تاریخ مشابه 87 میلیون مترمکعب کاهش داشته است.

در خصوص تامین آب شرب تهران باید به این موضوع توجه داشت که مصارف آب شرب تهران ازطریق هر 5 سد تامین می گردد و هریک از سدها بخشی از آب شرب تهران را تامین می کنند؛ ضمن اینکه تمامی سدها به صورت روزانه دارای ورودی هستند و اینطور نیست که یک سد فقط خروجی داشته باشد، بلکه تمامی سدها روزانه دارای ورودی می باشند و فقط بخشی از حجم سد به صورت روزانه کاهش می یابد و این روند به طور معمول تا پایان فصل سرما ادامه دارد و با شروع بارش ها و بالا رفتن دما میزان ورودی به سد ها افزایش یافته و نسبت به خروجی پیشی میگیرد.

بنابراین با در نظر گرفتن اینکه سدها به طور مستمر دارای ورودی هستند و تامین آب شرب تهران از چندین منبع صورت می گیرد، اعلام اینکه فقط چند روز آب برای مصرف تهران باقی مانده است مقایسه ای متناسب نبوده و بدون در نظر گرفتن تمامی شرایط است و چنین مقایسه ای صحیح نیست. درحال حاضر حجم مخزن سد لتیان حدود 19 میلیون متر مکعب می باشد و با توجه به ورودی این سد وشرایط فعلی هیچ گونه مشکلی در تامین آب شرب تهران چه از طریق سد لتیان و چه سدهای دیگر وجود ندارد.

لازم به توضیح است ما بر اساس برنامه منابع و مصارف که از طریق شرکت مدیریت منابع آب ایران برای تمامی سدهای تامین کننده آب تهران در یک سال آبی ابلاغ می گردد نسبت به تامین آب شرب تهران اقدام می نماییم. همچنین با بررسی مستمر و روزانه وضعیت مخازن سدها و ورودی ها، نسبت به بروزرسانی برنامه ها با نظارت شرکت مادر تخصصی اقدام می نماییم و بر همین اساس و با اقدامات مشترک شرکت های آب منطقه ای تهران و شرکت آب فاضلاب استان تهران در خصوص تامین آب شرب تهران مشکلی وجود ندارد و همانند تابستان سال جاری، در سال آبی جاری نیز انشاالله بدون مشکلی عبور خواهیم نمود.

البته ذکر این نکته لازم است که به هر حال بیشتر مناطق کشور ما در منطقه کم بارش، خشک یا نیمه خشک واقع شده است و میانگین بارش کشور ما پایین است. بطوریکه دو سال کم بارش را پشت سر گذاشتیم؛ بنابراین مقوله حفظ منابع محدود آبی برای همه امری ضروری است. کما اینکه تغییرات آب وهوایی در تمام جهان در حال وقوع است و حتی خیلی از کشورهای پر بارش در بهار و تابستان امسال با کاهش شدید بارندگی رو به رو بوده اند.

بنابراین علاوه بر اقداماتی که از طریق وزارت نیرو برنامه ریزی و در دستور کار قرار گرفته و در حال انجام است، صرفه جویی و استفاده بهینه از آب توسط تمامی شهروندان ضروری است. حذف استفاده های نامتعارف آب در تمامی بخش ها از جمله خانگی ، عمومی، صنعت و ... باید از سوی تمام شهروندان عزیز مورد توجه قرار گیرد؛ مثل عدم شست و شوی منزل و خودرو!

بطور کلی صرفه جویی حداقل 20 درصدی در مصارف توصیه و خواهش ما بوده، کما اینکه تاکنون نیز همراهی مردم عزیز منجر به عبور از سال های کم بارش و خشک شده است. علاوه بر این مکانیزه کردن آبیاری در حوزه کشاورزی و رعایت الگوی کشت و افزایش بهره وری در هر منطقه با نظارت و راهبری ادارات جهاد کشاورزی وهمچنین باز چرخش آب و استفاده از پساب جهت مصارف صنعتی و کشاورزی از دیگر برنامه هایی است که توسط وزارت نیرو به جدیت دنبال می گردد و در این زمینه اقدامات بسیار خوبی به ویژه در شهر و استان تهران به عمل آمده و اجرایی شده است."

ارسال نظر