تماس با ما درباره ما

با ۱۰۰ میلیون تومان ماشین چی بخریم؟

در این سری از مطالب قصد داریم در هر بودجه ای بهترین انتخاب های ممکن برای خرید در بازار خودرو را معرفی کنیم و این اولین قسمت از یک داستان ادامه دار خواهد بود. با ما همراه باشید.
با ۱۰۰ میلیون تومان ماشین چی بخریم؟

به گزارش تهران بهشت به نقل از اسب بخار، شاید برای‌تان پرسش پیش آید که مگر  خودروی ۱۰۰ میلیونی  هم در این آشفته بازار پیدا می شود؟ یا این که اصلاً کسی هست که خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی بخواهد؟ و بسیاری پرسش های این‌چنینی دیگر. در پاسخ باید گفت این روزها توان خرید قشر وسیعی از جامعه کاهش یافته است و بسیاری از کسانی که قصد خرید خودرو را داشتند، یا دیگر نمی توانند و یا سقف خواسته های‌شان را باید به میزان قابل توجهی پایین بیاورند.

در این بین نیز هستند کسانی که یا به عنوان خودروی دوم، به عنوان خودرویی برای رفت و آمد به محل کار، خودروی دانشجویی و یا حتا خودرویی برای کسب درآمد به عنوان تاکسی اینترنتی و… به دنبال  خودروهای بسیار ارزان  و کم خرج هستند.

فهرست خودروهای زیر ۱۰۰ میلیونی

درباره فهرست خودروهایی که در این مطلب بیان می شود ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

  1. این فهرست صرفاً شامل  خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان  است.
  2. میزان کارکرد خودروهای این لیست زیر ۳۰۰ هزار کیلومتر است.
  3. در این فهرست تمامی خودروهای موجود اعم از ایرانی و چینی و سایر کشورها، فارغ از ارزش خریدشان نام برده می شوند.
  4. پس از اتمام این فهرست، ارزش خرید خودروها به صورت تک تک مورد بررسی قرار می گیرد.

اگر سری به سایت های خرید و فروش خودرو و نمایشگاه های رایج در شهرها بیاندازیم درمی یابیم که با صد میلیون تومان و کم تر، خودروهایی نظیر  رنو  PK ،  پیکان ،  پیکان وانت ،  پراید  صندوق‌دار و هاچ‌بک،  پژو  RD ،  پژو  Roa ،  پژو ۴۰۵  کاربرات،  پژو ۴۰۵  انژکتوری،  پژو ۲۰۶  تیپ ۲،  سمند  ساده،  دوو ماتیز ،  دوو سیلو  ،  ام وی ام ۱۱۰  و  فولکس گل ، انتظار شما را می کشند. در این فهرست که چندان هم کوتاه و کوچک نیست، قطعاً برخی از خودروها نسبت به بقیه ارزش بالاتری دارند و برخی دردسر بیش تر. پس باید دید کدام خودرو مناسب کدام قشر است.

بررسی موردی خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان

رنو PK

رنو PK

اگر شما یک راننده بسیار بسیار تازه کار هستید و اصطلاحاً قصد دارید دست‌تان در رانندگی پر شود و همچنین بودجه شما نهایتاً به ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان می رسد،  رنو PK  می تواند گزینه تا حدودی مناسبی برای‌تان باشد. البته در نظر داشته باشید که قطعات بدنه این خودرو تا حدودی کم و همچنین گران است، اما از نظر فنی و به دلیل اشتراک  رنو PK  با پراید، به مشکل چندانی برنخواهید خورد.

پیکان و پیکان وانت

پیکان

پیکان وانت  تکلیفی کاملاً مشخص دارد و به درد کسانی می خورد که قصد تهیه یک خودروی کار و تجاری سبک و ارزان و امرار معاش با آن را دارند. اما  پیکان  را باید خودرویی مناسب در شهرستان های کوچک تر برای جابه‌جایی های کوتاه و همچنین امرار معاش از طریق مسافرکشی دانست. از فرمان بسیار سفت پیکان و عدم بهره مندی آن از کولر غافل نشوید.

انواع پراید

پراید

فهرست  پراید  کمی گسترده است؛ از کیا پرایدهای وارداتی و نمونه های تولیدی اولیه گرفته تا نمونه های  صبا  و  نسیم  و  ۱۴۱  و… در این فهرست جای می گیرند، اما به طور کل، پراید را می توان یکی از بهترین گزینه ها در بین تمامی خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان به حساب آورد، چراکه از نظر فنی خودرویی تقریباً بی دردسر و خودرویی بسیار کم خرج (حتا با در نظر گرفتن قیمت های به روز قطعات فنی و بدنه خودروها) است. البته پیشنهاد ما این است که به سراغ  سایپا ۱۴۱  نروید، چراکه هم بدفروش است و هم به دلیل تغییرات شکل بدنه، سر و صدای بسیار زیادی در کابین خودرو به گوش می رسد. پراید را می بایست خودرویی مناسب برای خانواده های جوان و کم جمعیت، دانشجویان، جوانانی که تازه گواهی نامه گرفته و به نوعی خودرو اولی محسوب می شوند و همچنین افرادی دانست که از طریق فعالیت در سرویس تاکسی های اینترنتی قصد امرار معاش را دارند. خرید پراید بسته به مدل خودرو، سال ساخت، میزان سلامت بدنه و کارکرد به بودجه ای ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی نیاز دارد، اگرچه نمونه های  ۱۳۱ ،  ۱۳۲  و  ۱۱۱  با قیمت هایی به مراتب بالاتر و خارج از این فهرست خرید و فروش می شوند.

پژو RD و Roa

پژو روآ

پژو  RD  و  Roa  هم از آن دسته خودرو های عجیبی هستند که رخ ۴۰۵ های اولیه و درواقع مدل GL را با باطن پیکان ارائه می دهند؛ باید دید که  پژو  ۴۰۵  بخت برگشته، در زیر همچین عمل سنگینی و تبدیل شدن از یک خودروی محور جلو به عقب محرک، چه رنج و دردی را متحمل شده است. اما در هر صورت  RD  و  Roa  از گزینه های موجود در این لیست هستند و باید به آن ها پرداخت. خرید  پژو  RD  را خصوصا در نمونه های اولیه که کاربرات بوده و حتی از امکانات اولیه ای چون کولر و فرمان هیدرولیک هم بی بهره بودند، چندان پیشنهاد نمی دهیم. البته در سال ۱۳۸۲ نسخه ای جدید از آر دی با نام RDi به بازار آمد که موتور آن انژکتور شده و کولر و فرمان هیدرولیک هم به لیست امکاناتش افزوده شده بود‌ و کمی ارزش خرید بالاتری دارند و حدود بودجه مورد نیاز برای خرید این تیپ، ۶۰ الی ۷۰ میلیون تومان برآورد می شود. در نهایت به  Roa  می رسیم که بهبود های بیشتری روی آن صورت گرفت و پیشرانه اش نیز کمی (فقط کمی) به لحاظ اسب بخار و گشتاور، عملکرد بهتری یافت. برای خرید  روآ  بسته به میزان کارکرد و تمیزی خودرو و سال ساخت آن بودجه ای در حدود ۷۰ الی ۹۵ نیلیون تومان نیاز دارید.  پژو  Roa  را می توان خودرویی مناسب در شهرستان ها و همچنین خودرویی مناسب برای خانوار های به نسبت پر جمعیت تلقی کرد ضمن اینکه این خودرو در شبکه تاکسیرانی کشور نیز حضوری پر رنگ دارد.

پژو ۴۰۵ با موتور ۲۰۰۰ و ۱۸۰۰

پژو 405

پژو ۴۰۵  را هم در کنار پراید می بایست یکی از ارزشمند ترین گزینه های این لیست دانست. خودرویی با سواری بسیار خوب (در رنج قیمتی مورد بحث) و فضای کابین بزرگ در کنار پیشرانه های به نسبت توانمند.  پژو ۴۰۵  های با موتور ۲۰۰۰ که اصطلاحا به مدل های کاربراتوری معروف هستند، اگرچه قدرت و شتاب کم نظیری را در کلاس خودرو های زیر ۱۰۰ میلیون تومان ارائه می دهند اما تعمیر و نگهداری آن ها قدری سخت شده و نمونه های سالمش نیز کمیاب شده اند. برای خرید این خودرو به بودجه ای ۷۰ الی ۹۰ میلیون تومانی نیاز دارید. نمونه بعدی،  پژو ۴۰۵  های انژکتوری است که تعمیر و نگهداری آسان تر، هزینه ی کمتر نسبت به نمونه های کاربرات، فراوانی قطعات فنی و خوش فروش تر بودن از مزایای آن است و در بهترین حالت برای خرید یک نمونه قابل استفاده از این مدل ها به ۹۰ میلیون تومان پول نیاز دارید.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲

پژو 206

در همین ابتدا باید بدانید که با بودجه ای کمتر از صد میلیون تومان اگر به سراغ  پژو  ۲۰۶  نیایید بهتر است چراکه این خودرو در نمونه های سالم و قابل استفاده به بودجه ای حداقل ۱۵۰ میلیون تومانی نیاز دارد اما در هر حال گزینه های دور رنگ، تمام رنگ و موتور تعمیر این خودرو با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان هم یافت می شود که چنانچه سوزنتان فقط و فقط روی  پژو  ۲۰۶  گیر کرده است می توانید به سراغشان بروید. اما در کل، نخریدن این مدل  ۲۰۶  از خریدن آن بهتر است؛ از ما گفتن بود.

سمند ساده

سمند

منظورمان از  سمند  ساده همان سمند هایی است که برای اولین بار توسط ایران خودرو رونمایی و به عنوان نخستین خودروی ملی به تولید رسیدند. چراغ های بسیار بزرگ عقب و شکل و شمایل جلوپنجره شان نیز از بارز ترین مشخصه های آنها است.

این خودرو به لحاظ فنی کاملا با پژو ۴۰۵ مشترک است اما معمولا نمونه های سالم آن نسبت به  پژو  ۴۰۵  کمتر یافت می شود و خرید  ۴۰۵  نسبت به این مدل سمند ها منطقی تر است.

خانواده دوو

دوو ماتیز

دوو سیلو

دوو ماتیز  و  سیلو  نیز در این لیست حضور دارند؛ خودروهایی بسیار خوب که خیلی زود از بازار ایران رفتند و بعضا مورد بی مهری واقع شدند. اگر سراغ  ماتیز  یا  سیلو  می روید، صرفا باید عاشق متفاوت بودن باشید چراکه فروش آن ها تقریبا غیر ممکن است و حتی قطعاتشان (هم فنی و هم بدنه) نیز به سختی یافت می شود. پس از نظر ما چنین ریسکی را نپذیرید و سیلو و ماتیز را علیرغم قابل احترام بودن، به دست فراموشی بسپارید.

ام وی ام ۱۱۰

ام وی ام 110

اگر به دنبال یک هاچبک کوچک هستید و به  پراید هاچبک  و تجربه های تکراری علاقه ای ندارید، می توانید به سراغ نسل اول  ام وی ام  ۱۱۰  بروید. این خودرو با موتور سه سیلندر از حدود ۶۰ میلیون تومان الی ۱۴۰ میلیون تومان در حال حاضر قابل خریداری است که با بودجه حداکثر ۱۰۰ میلیون تومانی باید به سراغ مدل های ۸۸ و ۸۹ این خودرو با کارکرد تقریبی ۷۰ الی ۱۱۰ هزار تا بروید. خدمات این خودرو به صورت تقریبی توسط مدیران خودرو همچنان صورت می پذیرد و به طور کل باید  ام وی ام  ۱۱۰  را در کنار پراید، از گزینه های بسیار مناسب برای خانم ها و دانشجویان دانست.

فولکس واگن گل

گل فولکس واگن

برندینگ معتبر، تجربه سواری متفاوت و طراحی ظاهری خاص را در کنار پیشرانه به نسبت قوی می توان از مزایای این خودرو دانست و در عین حال باید بدانید که قطعات این خودرو گران است و تعمیر و نگهداری آن به نسبت سخت. پس باید مانند دوو ها عاشق تفاوت باشید و چنانچه شخص ریسک پذیری نیستید، به سراغ  فولکس واگن گل  نیایید.

سخن پایانی

در پایان این مطلب به عنوان سه گزینه ارزشمند در این لیست بلند بالا،  پژو  ۴۰۵     GLX ،  پراید  و  ام وی ام  ۱۱۰  را به عنوان سه خودرو در کلاس های متفاوت و با ارزش خرید به نسبت بالا به شما عزیزان پیشنهاد می دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر