تماس با ما درباره ما

آجیل شب یلدا نرخ مصوب ندارد

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد گفت: آجیل و خشکبار به‌دلیل اینکه محصول کشاورزی است و تنوع محصول از لحاظ کیفی در آن زیاد است، نمی‌توان نرخ مصوبی برای آن مشخص کرد.
آجیل شب یلدا نرخ مصوب ندارد

به گزارش تهران بهشت، علیرضا ارزانی ممقانی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد، درباره بازار آجیل در آستانه شب یلدا و تمهیدات در‌نظر‌گرفته‌شده تصریح کرد: شب یلدا با توجه به اینکه آیین باستانی ایرانیان است، مردم معمولا خرید خود را در هر شرایط و گرانی با توجه به وضع مالی‌شان انجام می‌دهند. کاهش ارزش پول ملی و ثابت‌بودن حقوق و درآمد‌ها دست‌به‌دست هم داده است تا تقاضا را تحت‌تأثیر بگذارد و خرید را به‌صرفه‌تر انتخاب کنند و به‌عبارتی آجیل اقتصادی را برای خرید انتخاب کنند.
وی گفت: کمبودی در عرضه اقلام آجیل و خشکبار نداریم و نسبت به سال گذشته افزایش قیمتی را لحاظ نکردیم، اما کاهش ارزش پول است که مردم را اذیت می‌کند و بازار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

ممقانی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود مردم خرید خود را برای شب یلدا داشته باشند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در دوسال گذشته شیوع کرونا را داشتیم و دورهمی کمتر شده بود، بازار آجیل و خشکبار بازار پررونقی نبود. اما امسال با توجه به فروکش‌کردن این بیماری، نسبت به سال‌های گذشته رونق به این بازار تا حدودی برمی‌گردد.
رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد در ادامه یادآور شد: آجیل و خشکبار به‌دلیل اینکه محصول کشاورزی است و تنوع محصول از لحاظ کیفیت در آن زیاد است، نمی‌تواند نرخ مصوبی داشته باشد.

به گفته وی، تنوع کیفی در محصولات آجیل زیاد است. بر همین اساس، تنوع قیمتی محصول هم زیاد است و نمی‌توان نرخ مصوب را تعیین کرد و این کار شدنی نیست، چون کالای کارخانه‌ای و تولیدی نیست.
به گفته ممقانی، مردم برای شب یلدا معمولا آجیل شیرین و برای عید نوروز معمولا آجیل شور می‌خرند. آجیل شیرین از کیلویی ۱۶۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا نرخ ۵۵۰ هزار تومان تنوع قیمتی دارد.

وی افزود: معمولا مراکز عرضه مستقیم آجیل و خشکبار که هر ساله برپا میشد و متولی آن سازمان صمت بود تا به این لحظه اطلاع رسانی نکرده اند. اما اتحادیه برای رفاه حال مردم نظارت‌های وِیژه خود را بر این بازار افزایش می‌دهد تا شاهد افزایش قیمت کاذب بروی اقلام آجیل و خشکبار نباشیم و کارشناسان اتحادیه با توجه به کیفیت محصول نرخ آن تخمین می‌زنند و اگر شاهد گرانفروشی باشند گزارش می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس اعلام اتحادیه آجیل و خشکبار تهران در حال حاضر قیمت هر کیلو پسته در بازار از کیلو ۳۶۰ هزار تومان تا ۵۱۰ هزار تومان است. پسته فندقی ارزان‌ترین و پسته اکبری گران‌ترین نوع پسته در بازار هستند. قیمت هر کیلو مغز پسته نیز بالای ۷۰۰ هزار تومان است.
قیمت مغز بادام در بازار بین ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان است. اما قیمت مغز بادام درجه یک، حتی تا کیلویی ۴۵۰ هزار تومان در حال فروش است.
بادام هندی همواره یکی از پرطرفدارترین و در عین حال گران‌ترین مغز‌های آجیل به شمار می‌رود. قیمت این محصول هم‌اکنون بسته به کیفیت آن بین ۴۵۰ هزار تا ۵۵۰ هزار تومان در حال عرضه است.
قیمت مغز فندق نیز به مانند پسته و بادام‌هندی نیم میلیونی است.
نکته قابل‌توجه این است که اختلاف قیمت در آجیل و خشکبار بسیار زیاد است و در برخی موارد این اختلاف قیمت بسته به نوع کیفیت حتی به بالای ۲۰۰ هزار تومان نیز می‌رسد.
قیمت یک کیلو تخمه کدو حتی از قیمت یک کیلو گوشت هم فراتر رفته است. قیمت این محصول پرطرفدار از کیلویی ۱۵۰ هزار آغاز می‌شود و به ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.
شاید از نخودچی و بادام زمینی بتوان به‌عنوان ارزان‌ترین نوع آجیل نام برد که قیمت آن از برنج ایرانی که مدت‌هاست از سفره بسیاری از خانواده‌ها حذف شده، فراتر رفته است. در حال حاضر نخودچی بین ۷۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان و بادام‌زمینی بین ۹۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان قیمت دارند. / شهر آرا نیوز

ارسال نظر