تماس با ما درباره ما

یارانه نقدی آذرماه ۱۴۰۱ چه زمانی واریز می‌شود؟

شنیده‌ها حاکی از این است که هیچ استانی از دریافت یارانه نقدی خط نمی‌خورد و کالابرگی که قرار بود جایگزین یارانه نقدی باشد، استفاده از آن اختیاری است نه اجباری.
یارانه نقدی آذرماه ۱۴۰۱ چه زمانی واریز می‌شود؟

به گزارش تهران بهشت، اگر قرار باشد دولت به روال دو ماه گذشته اقدام کند، فردا ( بیستم آذرماه) نوبت پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی آذرماه به حساب سرپرستان خانوار است.

در حالی‌که طبق گفته دولتمردان، انتظار می‌رفت عده‌ای این ماه مشمول یارانه نقدی نباشند و کالابرگ به دست‌شان برسد، شنیده‌ها حاکی از این است که هیچ استانی از دریافت یارانه نقدی خط نمی‌خورد و کالابرگی که قرار بود جایگزین یارانه نقدی باشد، استفاده از آن اختیاری است نه اجباری.

یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی دولت سیزدهم که با تورم نزدیک به ۵۰ درصدی اقتصاد ایران، دیگر ارزش آن به نصف تقلیل یافته، طبق روال ماه‌های گذشته ۲۰ تا ۲۲ هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشد، یارانه ۴۰۰ هزار تومانی آن‌هم به‌ازای هر نفر دریافت می‌کند. اما اگر سرپرست جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به دستش می‌رسد.

کالابرگ اختیاری است یا اجباری؟

در حالی که قرار بود کالابرگ جایگزین یارانه نقدی شود، دولتمردان می‌گویند استفاده از کالابرگ اختیاری است؛ این یعنی مشمولان می‌توانند دست به انتخاب بزنند. اگر می‌خواهند می‌توانند از آن استفاده کرده و در غیر اینصورت می‌توانند مبلغ نقدی را دریافت کنند.

اما، سازوکار اجرای طرح کالابرگ چگونه است؟ آنگونه که اعلام شده کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، کالای خود را خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، پول آن را برداشت کنند.

یارانه نقدی قطع می‌شود؟

تازه‌ترین اخبار درباره اینکه آیا در این ماه باید منتظر قطع یارانه نقدی باشیم یا نه، توسط مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان اعلام شده است. حمید فرداد با بیان اینکه طرح کالا برگ الکترونیکی اختیاری است، گفت: یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان همچنین اعلام کرد: دولت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوار‌ها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالا‌های اساسی را خریداری کنند.

وی افزود: طرح کالا برگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست.

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان در ادامه گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالا‌های مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

فرداد گفت: با توجه به تأکید وزیر محترم رفاه، این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

اشاره او به این سخنان وزیر کار در حاشیه جلسه دولت است که ابراز امیدواری کرده طرح کالا برگ الکترونیک به‌زودی در کشور اجرا شود. صولت مرتضوی ادامه داد: طرح کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی در استان هرمزگان شروع شده و بازتاب خوبی از آن گرفته شد. وی ادامه داد: به محض اینکه بستر آن فراهم شود، به صورت آزمایشی اجرا می‌کنیم. امیدواریم هرچه زودتر این طرح اجرا شود.

این در حالیست که پیشتر زمزمه‌هایی از مجلس به گوش می‌رسید که نشان از نبود اراده کافی در هیات دولت برای اجرای طرح کالابرگ داشت. جعفر قادری- عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم به تجارت‌نیوز خبر داده بود که دولت پول کافی برای اجرای طرح کالابرگ را ندارد. اما وزیر اقتصاد این موضوع را رد کرده و درباره علت وقفه در اجرای این سیاست گفته بود که دولت فقط منتظر مهیا شدن زیرساخت‌های فنی برای اجرای این طرح بود، وگرنه مشکل بودجه نیست. حالا باید منتظر ماند و دید که بعد از اتمام دوره آزمایشی، آیا بلافاصله کالابرگ در سراسر کشور توزیع خواهد شد یا مشمول زمان می‌شود؟

ارسال نظر