تماس با ما درباره ما

این ماشین‌ها در سرما فلج می‌شوند+عکس

تمامی اتومبیل‌ها در هوای سرد با کاهش عملکرد مواجه می‌شوند، اما در خودروهای برقی این مشکل بسیار حادتر است.
این ماشین‌ها در سرما فلج می‌شوند+عکس

به گزارش تهران بهشت؛ سرما یکی از مشخصه‌های مخرب در خودروها است. تمامی اتومبیل‌ها در هوای سرد با کاهش عملکرد مواجه هستند، اما این تأثیر در خودروهای برقی بیشتر احساس می‌شود. بنابر مشاهدات میدانی و اظهارنظر مالکان خودروهای برقی، این اتومبیل‌ها در هوای سرد با ۳۵ درصد کاهش دامنه حرکت همراه خواهند بود. بااین‌حال علاوه بر سرما، عوامل دیگری نیز بر عملکرد این خودروها تأثیر می‌گذارد.

بنابراین مهم نیست که مشتریان کدام یک از خودروهای برقی را برای خرید انتخاب می‌کنند. عملکرد این اتومبیل‌ها در فصول سرد همواره کمتر از فصول گرم خواهد بود. این مسئله برای مشتریانی که در مناطقی با اقلیم سردسیر زندگی می‌کنند، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند. به گفته متخصصان، افرادی که در مناطق سردسیر زندگی می‌کنند بایستی خودروهای برقی بلندبرد را برای خرید انتخاب کنند. دراین‌صورت با کاهش دامنه حرکت اتومبیل، کمتر از سایرین متضرر می‌شوند. همچنین اگر از خودروهای الکتریکی برای جابه‌جایی در شهر استفاده می‌کنید، این تأثیر را به میزان کمتری احساس خواهید کرد.

اما سرما چه تأثیری بر عملکرد خودروهای برقی دارد؟ سرما سرعت واکنش‌های شیمیایی را کند می‌کند و این عامل تأثیر مخربی بر عملکرد تأمین انرژی در اتومبیل‌های الکتریکی دارد. باتری به‌تنهایی دچار مشکل نمی‌شود، اما فرایندهای تولید انرژی برای موتور یا شارژ سریع باتری برای بازیابی انرژی ازدست‌رفته، دچار وقفه و کندی می‌شوند.

ضعف خودروهای برقی در مقابل اتومبیل‌های درون‌سوز

نکته مثبت و قوت خودروهای درون‌سوز در اینجا آشکار می‌شود. همواره در متون مختلف از ناکارآمدی موتورهای درون‌سوز به‌خصوص موتورهای بنزینی سخن به‌میان آمده است. در موتورهای درون‌سوز بخش اعظم انرژی تولیدشده به گرما و صدا تبدیل می‌شود و تنها بخش اندکی به‌عنوان نیرو برای حرکت باقی می‌ماند. بااین‌حال، تولید گرما در موتورهای درون‌سوز همیشه جنبه منفی ندارد. موتورهای درون‌سوز در هوای سرد قادر هستند تا با ایجاد گرما، خودشان را گرم کنند. درنتیجه عملکرد موتور پس از زمان کوتاهی بهبود می‌یابد و پیشرانه قادر خواهد بود تا همانند شرایط عادی به فعالیت خود ادامه دهد.

مقایسه میزان پیمایش خودروهای برقی در دمای ۲۱ درجه و دمای نزدیک به صفر درجه

بااین‌حال در خودروهای برقی چنین گرمایی تولید نمی‌شود، درنتیجه قوای فنی خودروهای برقی ناچار است تا بخشی از عملکرد خود را به تولید گرما اختصاص دهد تا وضعیت فعل‌وانفعالات شیمیایی باتری به‌حالت عادی بازگردد. همین مسئله بخشی از اتلاف انرژی را در خودروهای برقی بر عهده خواهد داشت.

این یافته‌ها براساس یک مطالعه جدید در سال ۲۰۲۲ به‌دست آمده‌اند که در جریان آن حدود هفت هزار خودرو برقی مورد بررسی قرار گرفتند. این خودروها از مدل‌ها و برندهای مختلفی بودند؛ از تسلا، فورد، فولکس واگن و نیسان. در این تحقیقات ثابت شد که ۱۴ مدل محبوب برقی در هوای سرد، در مقایسه با دمایی بیش از ۲۱ درجه سانتی‌گراد، با کاهش عملکرد مواجه هستند.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار