تماس با ما درباره ما

یک دورهمی خانوادگی در شب یلدا چه میزان هزینه دارد؟

میانگین هزینه یک دورهمی یک خانواده چهارنفره مشهدی در شب یلدا با سفره‌ای کوچک دست کم ۵۰۰ هزار تومان است.
یک دورهمی خانوادگی در شب یلدا چه میزان هزینه دارد؟

به گزارش تهران بهشت، بلندترین شب سال نصیبش سفره ای است که هربار کوچک تر می شود و ساده تر. هم افراد دور سفره کم می شوند و هم اقلام درون آن رفته رفته کاهش می یابد. گرانی، تورم و مشکلات اقتصادی یکی از دلایل اصلی آب رفتن سفره این دست دورهمی هاست و بعد از آن هم کرونا و غیره وذلک. شاید بعضی ها بگویند تجملات هم عاملی است که تعداد این میهمانی ها را کم کرده است، اما حساب وکتاب ما نشان می دهد که پذیرایی مرسوم برای میزبان های دهک های متوسط نیز، ارزان تمام نمی شود. فعلا در این گزارش، میهمانی بزرگ ترها را بی خیال شده ایم و هزینه چند قلم اصلی برای پذیرایی در یک دورهمی چهارنفره را درنظر گرفته ایم. از این میهمانی شام، تنقلات(غیر از آجیل)، دسرهای مرسوم، آش، شکلات، نوشیدنی و... را حذف کردیم و با این همه، میزبان باید برای چند قلم میوه، شیرینی و آجیل به طور میانگین ۵۰۰ هزار تومان بپردازد.

در ادامه جزئیات بیشتر این سفره را برایتان می‌گوییم و بعد قضاوت با شما. قبلش بگذارید این نکته را هم اضافه کنیم که هزینه همین سفره، سال قبل حدود ۲۵۰ هزار تومان بود که این یعنی تورم صددرصدی.

آجیل و تخمه؛ ۲۴۰ هزار تومان

برای آجیل، نوع مخلوط را درنظر می گیریم. متوسط قیمت یک کیلو آجیل مخلوط اقتصادی در آجیل فروشی های میدان توحید از ۲۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۶۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. توضیح لازم ندارد که نوع و کیفیت آجیل‌های استفاده شده در هر مخلوط و با پوست یا مغز بودن آن روی قیمت تأثیرگذار است. قیمت آجیل اقتصادی حدود ۲۲ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. ما برای این سفره ۸۰۰ گرم از یک آجیل مخلوط ۲۵۰ هزار تومانی درنظر گرفته ایم که هزینه آن ۲۰۰ هزار تومان شده است. این آجیل شامل تخمه کدو، تخمه جابانی، پسته نمکی و مغز بادام درختی و بادام زمینی بود. برای گذراندن این شب طولانی ۴۰۰ گرم تخمه آفتابگردان دورسفید تازه با میانگین قیمت ۱۰۰ هزارتومان به این سفره اضافه کردیم که با آن، مجموع آجیل‌های سفره به ۲۴۰ هزار تومان رسید.

میوه و صیفی؛ ۱۳۰ هزار تومان

انار، گل سرسبد میوه های یلدایی، هرچه سرخ تر، درشت تر و شیرین تر باشد، گران تر هم می شود. قیمت این میوه در زمان تهیه این گزارش یعنی چهار شب مانده به یلدا از ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا آنجا که ما دیدیم، تا ۴۵ هزار تومان هم ادامه دارد. مثل خیلی از محصولات و کالاها، بالاوپایین شهر بر قیمت نهایی میوه تأثیرگذار است، اما آنچه ما درنظر گرفته ایم، اناری باکیفیت در مرکز شهر با قیمت هرکیلو ۳۲ هزار تومان است. قیمت چهار عدد انار از این نوع ۳۵ هزار تومان شد. هندوانه، دومین میوه پرمصرف در شب بلند سال، هم قیمت‌های متفاوتی دارد، اما میانگین قیمت این میوه سرد برای هر کیلو ۱۰ هزارتومان است. بر این اساس یک هندوانه تقریبا چهارکیلویی برای ما ۴۰ هزارتومان تمام شد. حالا اگر برای تکمیل این سبد چهار عدد سیب و چهار عدد پرتقال با کیفیت مناسب را که هرکدام تقریبا معادل ۶۰۰ گرم هستند بخریم، باید برای سیب ۱۸ هزار تومان و برای پرتقال ۱۶ هزار تومان به انتهای فاکتور اضافه کنیم. در آخر جمع نهایی فاکتور با اضافه کردن یک کیلو لبوقرمز با قیمت ۲۱ هزار تومان به ۱۳۰ هزار تومان رسید.

شیرینی؛ ۱۳۰ هزار تومان

اگر بخواهیم سر این سفره یلدایی، دهانمان را هم شیرین کنیم، باید بگوییم میانگین قیمت هر کیلو شیرینی‌تر ۱۳۰ هزار تومان و هرکیلو شیرینی خشک ۹۵ هزار تومان است. ما یک کیلو شیرینی مخلوط‌تر را انتخاب کردیم. با درنظر گرفتن همه اقلام این سبد خرید درکنار هم برای این میهمانی چهار نفره در شب بلند سال، باید حداقل ۵۰۰ هزار تومان بپردازیم. حالا اگر بخواهیم شام و تنقلات بیشتری به سفره اضافه کنیم یا تعداد میهمان بیشتری دعوت کنیم، بدیهی است که هزینه‌ها بیشتر خواهد شد.

نظارت برای کنترل قیمت

امسال هم مانند سال های دیگر و مناسباتی از این دست، مسئولان از افزایش نظارت و کنترل بازار می گویند، اما هرقدر هم نظارت زیاد باشد، تأثیری بر تورم رخ داده برای کالاها نخواهد گذاشت.

مدیر نظارت و بازرسی محصولات کشاورزی سازمان جهادکشاورزی نیز درباره تمهیدات درنظر گرفته شده در آستانه شب یلدا به شهرآرا می گوید: جلسات متعددی با اعضای هیئت مدیره میادین بار مرکزی مشهد برای سامان دهی تأمین و عرضه میوه و تره بار در استان، کنترل قیمت ها و تعیین ضرایب سود مصوب برگزار شده است. طبق هماهنگی های صورت گرفته پیگیری شد که در مشهد با همکاری سازمان میادین شهرداری، مراکز عرضه مستقیم میوه برپا شود.

به گفته ناصر شعربافیان، همچنین نشست هایی با دستگاه های متولی در راستای برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم میوه و آجیل و برنامه ریزی اجرای مانور نظارتی و تشدید این دست اقدامات ویژه شب یلدا در استان برگزار شد.

براساس آنچه ما در بازار دیدیم، تا دلتان بخواهد، انواع واقسام کالا هست، اما برچسب تورم روی همه آن ها خورده است. کسبه می گویند مناسبت ها کمی رونق به بازار می آورد، اما هرسال این تب وتاب نسبت به سال های قبل کاهش پیدا می کند و خریدها کمتر می شود./ شهرآرا نیوز

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار