تماس با ما درباره ما

بررسی وضعیت قیمت آهن آلات در بازار

آخرین هفته آذرماه با نوسانات چشمگیر قیمت آهن آلات همراه بود و تا آخرین روز از پاییز هم ادامه داشت و این درحالی بود که افزایش قیمت محصولات فولادی با میزان معاملات روند معکوسی داشت و روزبه‌روز میزان خریدوفروش کاهش می‌یافت.
بررسی وضعیت قیمت آهن آلات در بازار

به گزارش تهران بهشت، بازار ارز هم پس از نوسانات جزئی در کانال ۳۹ هزار تومانی سرانجام در نخستین روز زمستان به کانال ۴۰ هزار تومانی رسید و حتی از این کانال نیز فراتر رفت به طوری که هر دلار در بازار آزاد حدود ۴۰ هزار و ۴۲۰ تومان مبادله شد.

بررسی نوسانات بازار آهن

اگرچه روند افزیشی نرخ آهن آلات کماکان در پایان هفته گذشته نیز تداوم داشت اما شمار کثیری از مبادی فروش قیمت میلگرد آجدار را ثابت اعلام کردند و کاهش جزئی هم مشاهده شد. پنجشنبه گذشته نرخ میلگرد بین ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان الی ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد و نرخ میانگین آن نیز ۱۸ هزار و ۴۹۵ تومان برآورد شد.

در ابتدای ماه گذشته کمترین نرخ میلگرد ذوبی سایز ۱۴حدود ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان بود که این رقم در پایان ماه با افزایش حدود ۳ هزار تومان، به ۱۸ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. این درحالی است که همین محصول در اردیبهشت ماه حدود ۱۸ هزار و ۸۵۰ تومان اعلام قیمت می‌شد.

سایر محصولات فولادی نیز روز پنجشنبه را با جو نسبتا آرامی سپری کردند که گواه این ادعا نوسانات نرخ نبشی و ناودانی بود که در غالب حوزه‌ها روند ثابتی داشت، همچنین قیمت روز قوطی آهن و قیمت لوله گازی، مبلی، داربستی و سایر لوله‌ها نیز به‌رغم افزایش قیمت در برخی کارخانه‌ها، ثبات قیمت نیز داشتند. قیمت پروفیل ضخامت ۲ میلیمتر در ابتدای ماه آذر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌شد و تا پایان ماه این رقم به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت روز تیرآهن در عمده کارخانه‌ها ثابت اعلام شد اما تیرآهن ذوب آهن اصفهان نوسانات پراکنده‌ای داشت که بین ۱۰ الی ۱۰۰ هزار تومان بود. هر شاخه تیرآهن ذوبی سایز ۱۴ در هفته اول آذرماه ۲ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان قیمت داشت اما تا پایان ماه نرخ این محصول به ۳ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان افزایش یافت.

قیمت انواع ورق‌ها نیز تقریبا ثابت بود اما قیمت روز ورق آهن افزایش ۳۰۰ تومانی داشت و انواع ورق سرد نیز تقریبا بدون تغییر قیمت عرضه شدند. قیمت روز ورق روغنی فولاد مبارکه ضخامت ۰/۵ میلیمتر که در ابتدای ماه ۳۳ هزار و ۳۵۰ تومان بود در پایان ماه ۳۷ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد.

آنچه از اوضاع بازار و روند معاملات برمی‌آید با توجه به ضعف شدید تقاضای مصرفی در بازار داخلی و همچنین نرخ دلار ممکن است قیمت‌ها باز هم تحریک شده و افزایشی شود؛ از طرفی دیگر تداوم قطعی گاز صنایع، کاهش حجم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا را در پی داشته است که حاصل آن افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی است.

آنطور که به‌نظر می‌رسد با تداوم روندی که در پیش است احتمالا شاهد بازگشت قیمت محصولات فولادی به نرخ محصولات در ابتدای سال‌جاری باشیم و مجددا قیمت میلگرد به ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان برسد. آنچه بیش از سایر فاکتورها بر روند فعلی بازار اثرگذار است نرخ روزافزون دلار و کمبود مواد اولیه از جمله آهن اسفنجی است، البته قابل ذکر است که مشکل کمبود آهن اسفنجی که در این بازه زمانی مقطعی و گذرا است.

افزایش قیمت محصولات فولادی ممکن است بیشترین آسیب را در واحدهای پایین‌دستی بروز دهد؛ به این صورت که بخش نهایی زنجیره فولاد از ترس جاماندن از تورم به خرید سرمایه‌ای روی آورند در این صورت اگر با افت نسبی قیمت‌ها مواجه شویم به زیان این افراد منجر خواهد شد. همانطور که در تحلیل‌های پیشین نیز توصیه کردیم خرید آهن هنگامی که نرخ آن در کانال ۱۵ الی ۱۶ هزار تومان بود ریسک کمتری برای خریدار داشت اما خرید در کانال ۱۸ هزار تومانی ریسک بزرگی محسوب می‌شود که ممکن است آسیب مالی جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد.

آنطور که از گزارش‌ها برمی‌آید عرضه‌های امروز بورس کالا نیز با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه هستند به طوری که در مجموع حدود ۲ میلیون و ۲۴ هزار و ۵۶۹ تن محصول فولادی عرضه می‌شود که شامل تیرآهن، ناودانی، میلگرد ساده و کلاف، آهن اسفنجی، گندله سنگ آهن و ... است.

طبق آمار حدود ۲۹ هزار و ۳۵۰ تن از این میزان به شمش بلوم اختصاص دارد که با نرخ پایه ۱۷ هزار و ۴۷۶ تومان عرضه می‌شود، گفتنی است حجم این محصول حدود ۱۶ درصد کاهشی است و در مقایسه با آخرین عرضه هم ۱۳ درصد نرخ آن افزایش یافته است./ آهن پرایس

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار