تماس با ما درباره ما

نهنگ ها به سمت خرید ربع سکه نرفتند!

در بازار یک شایعه‌ای شنیده می‌شد که رییس کل جدید برای توسعه بازار حواله و مجاز کردن بازار فردایی برنامه دارد. از نظر معامله‌گران در صورتی که فرزین به سمت عملیاتی شدن این دو طرح قدم بردارد بازار می‌تواند روند نزولی داشته باشد.
نهنگ ها به سمت خرید ربع سکه نرفتند!

به گزارش تهران بهشت؛ در معاملات بازارها در روز گذشته، قیمت‌ها در بازار حول و حوش همان نرخ هفته قبل بودند و تغییر خاصی نداشتند. با این اتفاق بازار برای دهمین روز رنج ماند.

آنچه که نقل محافل معاملاتی بود عرضه ربع سکه در بورس کالا است. قرار است در بورس کالا طی این چند روز ۵۰۰ هزار سکه در قطع ربع عرضه شود.

استقبال سرد از ربع سکه

در روز اول یعنی شنبه فقط ۲۸۰۰ قطعه فروش رفت یعنی تقریبا نیم درصد از عرضه هدف. معامله‌گران تصور می‌کردند استقبال در روز اول سرد بوده است.

پشت پرده استقبال کم از ربع سکه 

دلایلی که معامله‌گران برای استقبال نشدن از عرضه ربع سکه می‌آوردند در چهار محور بود.

اول؛ قیمت کشف شده در بورس کالا. قیمت کشف شده در بورس کالا ۷ میلیون و 200 هزار تومان بود که تقریبا با قیمت بازار تطابق داشت و حتی در این قیمت‌ها ربع سکه بازار مشتری نداشت، بنابراین معامله‌گران کلان انگیزه‌ای برای خرید نداشتند.

دوم؛ محدودیتی بود که در سقف خرید گذاشته بودند. سقف خرید مجاز فقط ۵ سکه اعلام شده بود که این رقم فقط معامله‌گران و خریداران خرد را جذب می‌کرد.

نهنگ ها به سمت ربع سکه نرفتند

سوم؛ نا‌آشنایی با مکانیزم قیمت در عرضه ربع سکه بورس کالا بود. یکسری می‌گفتند که معامله‌گران قدیمی در قیمت‌گذاری برای سفارش به مشکل خورده‌اند و دقیقا نمیدانستند دقیقا باید با چه قیمتی سفارش‌گذاری کنند.

چهارم؛ هم محدودیت‌هایی بود که امکان داشت پس از خرید از طرف نهادهای نظارتی اعمال شود. آن‌ها می‌گفتند به این چهار دلیل نهنگ‌های بزرگ برای خرید ربع سکه دل به دریا نزدند.

فرزین و 2 طرح مهم

در بازار شنبه یک شایعه‌ای شنیده می‌شد که رییس کل جدید برای توسعه بازار حواله و مجاز کردن بازار فردایی برنامه دارد. از نظر معامله‌گران در صورتی که فرزین به سمت عملیاتی شدن این دو طرح قدم بردارد بازار می‌تواند روند نزولی داشته باشد.

دلیلشان هم این بود که خروج بازار فردایی از لیست سیاه موجب کاهش ریسک و هزینه در این بازار می‌شود بنابراین به کاهنده بودن قیمت کمک می‌کند. همچنین توسعه بازار حواله و پاسخگویی رسمی به برخی نیازها از حجم تقاضا کم می‌کند که این هم خودش را در کاهش قیمت درهم نشان می‌دهد.

1RvvXFDB9EVy

پس لرزه تعطیلی بازار هرات

اتفاق دیگر دیروز تعطیلی بازار هرات توسط حکومت اسلامی بود. یک گروه می‌گفتند طالبان چند باند فردایی را شناسایی و هرات را تعطیل کرده است و می‌گفتند تعطیلی بازار هرات می‌تواند بازار را کاهشی کند.

از منظر این گروه، هرات برای تهران خاصیت سیگنالی داشت. به همین دلیل هم اعتقاد داشتند اگر بازار فردایی در تهران از لیست سیاه خارج شود، علامت‌دهی به بازار ارز از خارج مرزها به داخل مرزها منتقل می‌شود.

البته یک عده‌ای هم بودند که می‌گفتند هرات به علت سرما و کمبود امکانات تعطیل شده است و فعالیت‌های صرافان و بازار فردایی هرات دوباره ازسر خواهد گرفت.

اثر برف و سرما بر بازارها

تحلیل جالب شنبه، اثر برف و سرمای اخیر در تهران و ایران بر بازار ارز و سکه بود. معامله‌گران می‌گفتند برف و سرمای اخیر که با تعطیلی ادارات همراه شده است اثر کاهشی بر بازار دارد، چون حجم معاملات پایین آمده است و خیلی از معامله‌گران ترجیح می‌دهند در این روز فعالیتی نداشته باشند.

به قول یکسری از همکارانشان در راسته فردوسی، در این بازار رنج، خودشان را به سرما ندهند.

کاهش ساعت کار بانک‌ها که از آن به فعالیت تق و لق از طرف معامله‌گران یاد می‌شد دلیل دیگریست که می‌گویند برف و سرما موجب کاهش قیمت دلار می‌شود.

 

ارسال نظر