تماس با ما درباره ما

آخرین وضعیت عرضه سهام عدالت به 3 گروه جدید

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی با حضور در صحن مجلس ضمن اشاره به تحقق 100 درصدی واگذاری اوراق مالی که در بودجه 1401 آمده بود، گفت: در تامین کسری بودجه دولت، یکی از مسیر هایی که در سال های اخیر سهم بیشتری به خود اختصاص داده است، مسئله انتشار اوراق است (استقراض از مردم) برای رفع کسری بودجه بود.
آخرین وضعیت عرضه سهام عدالت به 3 گروه جدید

به گزارش تهران بهشت، این اوراق دو مدل دارد که یک مدل آن این است که دولت برای رفع کسری های موقت پیش از پایان سال (در لایحه بودجه سال 1402) از ابزار جدید اوراق درون سالی استفاده کرده است، اما ان مدلی که مهم تر است در مورد انتشار اوراقی است که برای کسری های بین سال های مختلف است. عملکرد دولت در سال 1401 با توجه به تمامی فشارهای تورمی، و انتظار همه برای اینکه دولت بیشترین میزان تامین مالی و استقراض را از طریق اوراق انجام دهد، این بود که بار کمتری بر حوزه اوراق وارد کرد.

خاندوزی ادامه داد:  در حوزه واگذاری دارایی‌های مالی تا کنون 172 هزار میلیارد تومان عملکرد صورت گرفته است. یعنی 100 درصد تحقق کامل آن چیزی که در بودجه آمده است و از این بابت وزارت اقتصاد توانسته دقیقا مطابق قانون بودجه 1401 حرکت کند.

وی افزود:  دولت حدود 150 هزار میلیارد تومان در 10 ماهه امسال برای بازپرداخت اوراق هزینه کرده است، یعنی بدهی سال های گذشته ای که سررسید آن ها رسید و دولت آن ها را بازپرداخت کرد، بر این اساس حدود 67 هزار میلیارد تومان فروش اوراق نقدی توسط دولت بوده است. ما به تفاوت این دوعدد یعنی حدود 87 هزار میلیارد تومان خالص بازپرداخت دولت به بازار است.

در حوزه ی فروش سهام، مجموعا عملکرد ده ماهه، 94 درصد مصوب قانون بودجه  را انجام داده ایم، که بخش مهمی از آن به عرضه سهام  پتروشیمی خلیج فارس برمی گردد که با سه روز رقابت تخصصی حدود 3 برابر قیمت تابلو به فروش رسید.

آخرین وضعیت عرضه سهام عدالت به سه گروه/ تصویب افزایش 35 هزار میلیارد تومانی سهام بانکهای دولتی

همچنین در خصوص سهام عدالت، مصوبه دولت انجام شده، به زودی با تایید مجلس آن را هم نهایی می کنیم، و مسئله ی عرضه سهام عدالت ایثارگران، بهزیستی و کمیته امداد هم خاتمه پیدا می کند.

خاندوزی گفت: دومین تکلیفی که در مجلس معین شده بود، مربوط به رد دیون بود که از مجموع 130 هزار میلیارد تومان رد دیون، 119 هزار میلیارد تومان از رد دیون تعیین تکلیف شده است، 90 هزار میلیارد تومان برای تامین اجتماعی، 20 هزار میلیارد تومان برای بنیاد شهید، 9 هزار میلیارد تومان برای صندوق بازنشستگی که تخصیص پیدا کرد.

وی در خاتمه گفت: افزایش سرمایه بانکها نیز مورد تاکید مجلس بود که حدود 35 هزار میلیارد تومان، برای افزایش سرمایه بانکهای دولتی مصوبه دریافت شد و بخشی از افزایش سرمایه پالایشگاه شازند نیز برای افزایش سرمایه بانک ها و افزایش قدرت اعتبار دهی بانک ها تخصیص پیدا کرده است که در مراحل نقل و انتقال است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار