تماس با ما درباره ما

سود ۳۰ میلیونی از هر کارت ملی به جیب چه کسانی می رود؟

رییس کل بانک مرکزی اعلام کردند که هر ایرانی می‌تواند حدود ۵ هزار یورو دریافتی داشته باشد. برای هر کارت ملی این میزان خرید ارز، ۳۰میلیون تومان سود به همراه دارد.
سود ۳۰ میلیونی از هر کارت ملی به جیب چه کسانی می رود؟

به گزارش تهران بهشت؛ هنوز که هنوز است، کسی در این کشور متوجه نشده، چرا خودرو در بازارهای ایران دونرخی و چندنرخی است؟ چرا ارز با قیمت‌های متفاوت ارائه می شود؟ حتی لوازم خانگی هم چنین وضعیتی را دارند و به نرخ‌های مختلف ارائه می‌شوند. اما آسیب‌زاترین نمود این سیاست در اقتصاد ایران در بازار ارز نمایان می‌شود.

این روزها رییس کل بانک مرکزی اعلام کردند که هر ایرانی می‌تواند حدود ۵هزار یورو دریافتی داشته باشد. برای هر کارت ملی این میزان خرید ارز، ۳۰میلیون تومان سود به همراه دارد.

در سال‌های ابتدایی هم که ارز ۷ تومان بود، نرخ ارز در بازار آزاد بالاتر بود. برای برخی افراد هم رانتی در نظر گرفته می شد که ارز را به نرخ ۷تومان از دولت دریافت می‌کردند، بعد در بازار آزاد با قیمت بالاتر به فروش می‌رساندند. در سال‌های بعد نرخ ارز ۴۰۰تومانی توسط دولت مطرح شد و در بازار آزاد این نرخ ۵۲۰ تومان بود. طی دهه‌های اخیر هم نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی وجود داشت که فاصله قابل توجهی با بازار آزاد داشت.

امروز هم دولت همین روند را در پیش گرفته است. تنها در دولت اصلاحات بود که نرخ ارز تک نرخی بود و رانتی از این منظر جابه‌جا نمی‌شد. اساسا باید پرسید، چرا دولت‌ها در ایران نرخ بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسند؟

چرا باید چنین رانت‌هایی در این وسعت توزیع شوند؟ وقتی دولت می‌گوید، به هر فرد ۵هزار یورو ارز داده می‌شود، طبیعی است که افراد دهک‌های برخوردار بیشترین سهم را از این رانت خواهند برد، چراکه خانواده‌های محروم اساسا این نقدینگی بالا را ندارند که بخواهند نقدینگی مورد نیاز برای خرید ۵هزار یورو (حدود ۲۵۰میلیون تومان)را تامین کنند.

این رانت در جیب همان افراد و جریاناتی می رود که در تمام طول دهه‌های گذشته از رانت‌های ویژه بهره‌مند بوده‌اند. اما آیا کسی این واقعیت‌ها را درک می‌کند و به این مغالطه‌ها و رسم‌های غلط پایان می‌دهد؟

منبع: اعتماد

 

ارسال نظر

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
توحید
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
عزیزم. الان دلار بازار با دلار دولتی یا همان یورو کلا 1000 تومان فرقشه که یه نفر 5000 یورو بگیره بفرشه کلا دو میلیون تا 4 میلیون میمونه که نمیارزه
ناشناس
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
فردا دولت میگه کسانی که ۲۵۰ میلیون پول نقد دارند نیازی به یارانه ندارند و به همین سادگی یارانه آنها را قطع می‌کند
Alireza
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
خیر .از قدیم التیام هم همینطور بوده قشر کم درآمد را همیشه غارت کردند .باعث تأسف است که اصلا گوش کسی شنوا نیست .تقریبا و عملا ضعف مالی جرم محسوب و حکم آن پایمال کردن حقوقش توسط کشتی خدا نشناس وریاکار است.
مرتضی بابایی
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
سلام خوب خود دولت این سهمیه دلار سالیانه رو با هر کد ملی بخره از مردم سودش بده مردم
حسین قلی نژاد
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
یله بنده باداشتن همسری مریض و دختری دم بخت بدون جهاز و شغل عالی(نگهبان قراردادی شهرداری با درآمدبالاده میلیونی و اقساط بانکی ۶ملیونی ساکن پایتخت میتوانم این مشکل رو حل کنم
Masoud
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
کدوم سود سی میلونی ؟ تا حالا از دست این دولت ابی چکیده که الان بخواد به مردم سود برسونه ؟ سودش که عمرا به سی میلیون برسه ولی به مالیات بعدش فکر کردین
ناشناس
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
من فقط میدونم این نظام نظام سرمایه داریه طبقه های دو وسه که خودم یکی ازهمونا هستم باید بسوزیم وبسازیم تا وقتی بمیریم راحت شیم الهی خداوتد خودش برا مردم این مملکت درست کنه
علیرضا قرمزی
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
من که دلم برای افراد کم درآمد اونی که از یورو دلار سر درنمی آورد میسوزه چرا مسولان کم توجهی می‌کنند

پربازدیترین ها

آخرین اخبار