تماس با ما درباره ما

یک پلتفرم، ۸۰ میلیون خودرو!

زمانی که گروه فولکس واگن در فوریه 2012 یک پلتفرم جدید را به نمایش گذاشت در سال‌های پس از آن، بیش از 40 میلیون خودرو در 70 خط تولید مختلف ساخته شده است که توسط هفت برند به فروش رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 حدود 40 میلیون دستگاه خودرو دیگر بر پایه این پلتفرم ساخته شود.
یک پلتفرم، ۸۰ میلیون خودرو!

به گزارش تهران بهشت به نقل از خبرگزاری برنا، پلتفرم MQB  فولکس‌واگن با هزینه بسیار زیادی توسعه یافته است. از این پلتفرم می‌توان در بسیاری از خودروها با اندازه‌های مختلف بهره‌برد که البته تمامی آن‌ها مجهز به دیفرانسیل جلو، جعبه دنده، جعبه پدال و محل قرارگیری موتور یکسان هستند.

استفاده از پلتفرم‌های مشترک در خودروسازان متداول است اما پلتفرم MQB یا بهتر بگوییم "معماری جز به جز" کاملا متفاوت از پلتفرم‌های فولکس‌واگن بوده است و از مجموعه‌های از اجزا اساسی تشکیل شده در حالی که یک پلتفرم، ترکیبی خاص از آن اجزا خودرو است.

عبارت پلتفرم برای بخش‌هایی همچون شاسی، فریم‌های زیر بدنه و قوای محرکه بکار می‌رود درحالی‌که عبارت معماری همان بخش‌ها به علاوه طراحی، استراتژی و فرایند تولید را نیز شامل می‌شود. به همین خاطر معماری MQB فولکس‌واگن می‌تواند به معنی بیش از یک پلتفرم برای خودورهای سدان و شاسی بلند باشد.

Screenshot 2023-02-12 130305

سازندگان می‌توانند با حفظ موارد بالا از این پلتفرم در محصولات با فاصله محور چرخ‌های مختلف و ابعاد بیرونی متفاوت استفاده کنند. در حال حاضر 20 خودرو موجود در بازار به این پلتفرم مجهز هستند و در آینده محصولات بیشتری با این پلتفرم روانه بازار می‌شوند.

از معروف‌ترین خودروهای مجهز به این پلتفرم در بازار جهانی می‌توان به فولکس واگن گلف، آئودی RS3، آئودی TT، فولکس واگن پاسات، تیگوان و اطلس اشاره کرد.

سود چند صد میلیون دلار فولکس واگن از پلتفرم MQB

توماس شافر، مدیرعامل فولکس‌واگن، می‌گوید: «ایده MQB کاملا هوشمندانه بوده است و بر پایه این ایده سودآوری بالایی در بازارهای جهانی یرای شرکت ایجاد شد ."

معماری MQB بسته به اندازه خودرو و محدوده قیمت به هفت پلتفرم تقسیم می‌شود. به دلیل فراگیربودن آن، MQB بسیار موفق عملکرده است. نه تنها به این دلیل که تا سال 2020 پرفروش ترین معماری جهان بود، بلکه به دلیل کاهش هزینه تولید قطعات صرفه جویی صدها میلیون دلاری را برای فولکس‌واگن ایجاد کرد.

اشتراکات قطعات خودروهای تولیدی روی پلتفرم MQB قابل توجه است. از خودروها با موتورهای بنزینی گرفته تا دیزلی و حتی  نحوه نصب این پیشرانه ها نیز یکسان است و در این شرایط موقعیت استاندارد نصب اگزوز، گیربکس را امکان پذیر می‌کند.

و نکته مهمتر، استاندارد مشترک بین مدل‌های MQB در قطعات قسمت جلو خودرو است."قطعات این بخش (انتقال نیرو، گرمایش و تهویه، محور و سیستم فرمان) که 60٪ از ارزش هر در خودرو را تشکیل می دهند کاملا مشترک هستند به باعث کاهش هزینه تولید می شود.

شافر می‌گوید: «ما موفقیت فوق‌العاده‌ای در این زمینه داشته‌ایم، زیرا این امکان وجود داشت تا خط تولید خودروهای گروه فولکس‌واگن را بین کارخانه‌ها تغییر دهیم و حتی امکان تولید یک خودرو جدید را در مقیاس بزرگ‌تر راه‌اندازی کنیم و این ایده با استفاده از  پلتفرم MQBکاملا موفق تر از خودرسازهای دیگر اجرا شد.

مدیرعامل فولکس‌واگن تاکید می کند که خودروهای زیادی بر اساس پلتفرم MQB ساخته شده است. به عنوان مثال آئودی A3 کابریولت وجه اشتراکی با VW Arteon، Skoda Scala یا Ford Tourneo Connect دارد و  حتی فورد نیز به به واسطه همکاری بارگروه فولکس‌واگن از پلتفرم MQB استفاده کرده است.

مزیت‌های استفاده از پلتفرم‌ها و معماری‌های مشترک واضح است زیرا علاوه بر استانداردسازی قطعاتی همچون پانل‌های بدنه می‌توان فرایند تولید اقتصادی‌تر و بهتری را بدون نیاز به ایجاد خطوط تولید جدید راه‌اندازی کرد. این همان کاری است که MQB برای فولکس‌واگن انجام داده است.

Screenshot 2023-02-12 131210

آئودی (A1، A3، Q2، Q3، Q6، TT)، کوپرا (Ateca, Formentor, Leon)، فورد (Tourneo Connect)، سئات (Arona, Ateca, Ibiza, Leon, Tarraco)، اشکودا (Fabia, Kamiq, Karoq, Kodiaq, Kushaq, Octavia Scala, Slavia, Superb) و فولکس‌واگن ( بیش از 20 مدل مانند Taigun و Atlas) همگی مدل‌هایی را بر روی MQB ساخته‌اند. برند چینی جتا کارخانه‌هایی در آفریقا، آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی همگی خودروهای برپایه  MQB را می سازند و یا مونتاژ می کنند. تولید خودرو با پلتفرم MQB در سال 2019 تقریباً به هفت میلیون دستگاه رسید و حتی در زمان  بحران تولید تراشه و سایر مشکلات زنجیره تأمین جهانی، حدود 5.5 میلیون دستگاه خودرو در سال 2022 ساخته شد.

منبع: خبرگزاری برنا

ارسال نظر