تماس با ما درباره ما

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خبر داد:حضور بیش از ۱۰۰ دانشگاه در این جشنواره

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری خبر داد:حضور بیش از ۱۰۰ دانشگاه در این جشنواره

تهران بهشت؛دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان از حضور بیش از بیش از ۶۵۰ پایان‌نامه در رشته‌های گوناگون و از ۱۰۰ دانشگاه کشور در جشنواره ملی پایان‌نامه‌های سه دقیقه‌ای دانشجویی«پاناسه» خبر داد.

زمستان سال گذشته بود که فراخوان جشنواره و مسابقه‌ای برای دانشجویان منتشر شد. مسابقه‌ای برای معرفی و کاربردی کردن پایان‌نامه‌های دانشجویی با عنوان «پانا سه». در این مسابقه دانشجویانی که پایان نامه خود را در یکی از مقاطع تحصیلی دفاع کرده‌اند، آن را در یک فیلم سه دقیقه‌ای ارائه می‌کنند.

این جشنواره که به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در حال برگزاری است.

پرویز کرمی درباره برگزاری این رویداد گفت: «پاناسه» رویدادی ترویج گر و فرهنگساز است که جامعه را از اهمیت پایان‌نامه‌ها و دستاوردهای علمی آگاه می‌کند و در آن دانشجویان یافته‌های علمی خود را با زبانی ساده بیان می‌کنند تا همگان در جریان آن قرار گیرند. برگزاری این جشنواره را باید گامی دیگر برای ترویج اقتصاد دانش‌بنیان در جامعه بدانیم. زیرا برابر اعلام وزارت علوم سالانه حدود ۸۰۰ هزار پایان نامه در کشور ارائه می‌شود که معادل یک درصد جمعیت کشور است. این در حالی است که در کشور‌های توسعه یافته تعداد پایان‌نامه‌ها کمتر از نیم درصد جمعیت آن‌ها را شامل می‌شود. یعنی تعداد تحقیقات دانشجویی انجام شده در ایران حداقل ۲ برابر کشور‌های پیشرفته است.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری درباره دستاوردهای این جشنواره و مسابقه افزود: «پاناسه» به دنبال این است که بخشی از پژوهش‌های انجام شده توسط دانشجویان قابل عرضه به جامعه شود. البته در این رویداد توانمندسازی پژوهشگران جوان برای استفاده بهینه از فرصت ارائه پژوهش نیز مد نظر قرار گرفت.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی با اشاره به اینکه آشنایی شرکت‌های دانش‌بنیان، سازمان‌ها، نهادها و عموم مردم با جذابیت‌های فعالیت‌های پژوهشی و اتفاقات پژوهشی در حال انجام نیز با برگزاری این رویداد رخ می‌دهد، بیان کرد: تا کنون ۶۵۰ دانشجو برای حضور در این رویداد ثبت نام کرده‌اند و از این تعداد ۱۵۰ نفر پس از ارزیابی به مرحله بعد راه می‌یابند و در نهایت نیز از آنها ۳۰ برگزیده انتخاب و حمایت می‌شوند. داوری‌ها نیز به صورت جمع‌سپاری توسط یک هزار و ۴۰۰ داور انجام شد. همچنین محدودیتی برای حوزه‌های ارسالی وجود نداشت و حوزه‌هایی مانند مهندسی، علوم پایه، علوم انسانی و پزشکی بیشترین درخواست را داشتند.

کرمی به حمایت از پایان‌نامه‌ها در قالب برگزاری این رویداد اشاره کرد و افزود: البته ۱۰۰ دانشگاه کشور در این رویداد شرکت کردند. همچنین در مرحله رقابت از برترین‌های این مسابقه با دعوت از بخش خصوصی و سرمایه گذاران خطرپذیر زمینه برای معرفی و سرمایه گذاری روی پایان‌نامه‌ها فراهم شده است تا از مرحله پژوهش وارد ساخت و تولید شوند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری همچنین بیان کرد: جشنواره و مسابقه «پاناسه» زمینه را فراهم می‌کند تا عموم مردم با دستاوردهای علمی که در دانشگاه‌ها انجام می‌شود آشنا شوند، تا امروز تعداد زیادی پایان‌نامه تولید شده است که هیچ اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست در صورتی که شاید آنها برای تبدیل شدن به محصولی فناورانه قابلیت داشته باشند.

کرمی کاربردی سازی موضوعات پایان نامه و رساله‌های دکتری در کشور، آگاه سازی عمومی در جامعه نسبت به علوم مختلف، نیاز و جهت دهی موضوعات پژوهشی در پایان نامه ها، اجرایی و تجاری‌سازی پایان نامه‌های دانشجویی و حمایت از پایان نامه‌های کاربردی را از اهداف برگزاری این جشنواره دانست که هریک به نوعی زمینه‌ساز توسعه اقتصاد مقاومتی و دانش‌بنیان در کشور هستند.

بر اساس این گزارش، جشنواره ملی «پاناسه» در سه مرحله مجازی، بومی و کشوری در حال برگزاری است. در مرحله مجازی هر شرکت کننده ویدیویی حداکثر سه دقیقه ای در ارتباط با پایان‌نامه خود ضبط و در سامانه این رویداد بارگذاری می‌کند. پس از آن داوران انجام می‌شود و برگزیدگان به مرحله بومی راه می‌یابند. در این مرحله شرکت‌کنندگان در یکی از ۵ بوم تهران، مشهد، اصفهان، شیراز وتبریز حضور یافته و پایان نامه را برای داوران ارائه می‌دهند. برگزیدگان نیز به مرحله کشوری می‌روند و در نهایت برگزیدگان نهایی مشخص می‌شوند. این رویداد باعث آگاهی جامعه از اهمیت دستاورد‌های علمی فناورانه می‌شود و کمک می‌کند دانشجویان بیشتر به نقش فعالیت‌های علمی کاربردی در آینده کشور فکر کنند. در نتیجه در انتخاب موضوع و نیاز جامعه اشراف بیشتری داشته باشند.

ارسال نظر