تماس با ما درباره ما

این خودرو با ۳۰۰ میلیون تومان سود شنبه به فروش خواهد رسید / بدون قرعه کشی

دایون Y5 قرار است در روز شنبه ۹ بهمن ‌ماه ۱۴۰۰ با قیمت اعلام شده ۹۳۲/۰۰۰/۰۰۰ به دست مشتریانش برسد. این خودرو که فروش آن از سوی Dayon Group چینی متوقف شده است با بیش از ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان اختلاف قیمت در کشورمان فروخته خواهد شد.
این خودرو با ۳۰۰ میلیون تومان سود شنبه به فروش خواهد رسید   بدون قرعه کشی

به گزارش تهران بهشت به نقل از بیت ران، هزینه دور زدن تحریم، حاشیه سود یا مخارج تولید؛ دلیل آن هر چه باشد این روزها  دلیلی برای گران فروختن خودروهای چینی در بازار ایران است.

 

دایون Y5 صنایع خودروسازی ایلیا

دایون Y5 که قرار است روز شنبه از سوی صنایع خودروسازی ایلیا به فروش برسد، دیگر در بازار چین حضور ندارد. اما در کشورمان به عنوان خودرویی جدید عرضه خواهد شد. خودرویی که از مرکز تست تصادف خودروها در چین (C-NCAP) تنها ۳ ستاره ایمنی دریافت کرده است!

آمار فروش دایون Y5

 

براساس آخرین اطلاعات منتشر شده، از این خودرو در سال ۲۰۲۰ میلادی تنها ۸ دستگاه به فروش رسیده است! این بدان معناست که اگر روز شنبه ۹ دستگاه از این خودرو توسط مشتریان ایرانی خریداری شود، رکورد فروش بازار چین در سال ۲۰۲۰ شکسته خواهد شد!

قیمت Y5 در بازار خودرو چین

بارها و بارها نام خودرو در کشور چین تغییر یافته است. تا سال ۲۰۱۷ شاسی بلند Y5 با نام DongFeng S16 به فروش می رسید. پس از آن این خودرو تحت برند فودای (Foday) تولید شد.

 

داشبورد دایون Y5 در مدل ۲۰۱۸ به روزتر از ورژنی است که صنایع خودروسازی ایلیا قرار است به فروش برساند!

دقیقاً در همان زمان بود که زمزمه حضور آن در زامیاد شنیده می شد. اما به هر دلیلی حضورش در صنایع خودروسازی ایلیا قطعی شد.

در سال هایی که Y5 با نام DongFeng S16 شناخته می شد، قیمت آن در رنج ۱۱۷/۸۰۰ تا ۲۸۹/۸۰۰ یوان قرار داشت. یعنی رقمی بین ۵۱۹/۴۹۸/۰۰۰ میلیون تومان تا ۱/۲۷۸/۰۱۸/۰۰۰ میلیارد تومان!

 

کلیدهای مربوط به تهویه مطبوع دایون Y5 در سال ۲۰۱۸ به روز شده اند. موردی که در نسخه عرضه شده توسط صنایع خودروسازی ایلیا دیده نمی شود!

البته این قیمت ها در دورانی که با برند فودای فروخته می شد بدین شکل نبود. بهتر است کمی بیشتر در اینباره توضیح دهیم. نکته مهم این است که این خودرو دیگر در چین عرضه نمی شود.

یعنی اگر مایل به خرید آن در کشور چین باشید، باید به سراغ نمونه های دست دوم آن بروید. آخرین زمان عرضه این محصول هم مربوط به سال ۲۰۱۸ بود. حال این سوال بوجود می آید که اگر آخرین سال عرضه ۲۰۱۸ بود، چرا در سال ۲۰۲۰ هشت دستگاه از آن فروخته شد؟

 

پاسخ این است که خودروهای به فروش رفته مدل ۲۰۲۰ نبودند. بلکه پیش تر تولید شده و در آن سال به فروش رسیده بودند. نکته دیگر این است که Y5 در سال ۲۰۱۸ با موتور دو لیتری میتسوبیشی تولید نشده بود.

آخرین باری که این شاسی بلند چینی با چنین موتوری به فروش رسید به سال ۲۰۱۷ باز می گردد! صنایع خودروسازی ایلیا هم دایون را قرار است با چنین موتوری به دست مشتری ایرانی برساند.

 

دایون Y5 آخرین بار در سال ۲۰۱۷ با موتور دو لیتری میتسوبیشی عرضه شده بود.

در سال ۲۰۱۷ نسخه ۷ سرنشین Y5 با موتور دو لیتری که فلگشیپ نامیده می شد، ۱۴۰/۸۰۰ یوان قیمت داشت. به عبارتی معادل ۶۲۰/۹۲۸/۰۰۰ میلیون تومان.

سود فروش Y5

این نرخ مربوط به زمانی بود که Y5 بصورت صفر کیلومتر در نمایندگی های مربوطه قابل خریداری بود. قطعاً صنایع خودروسازی ایلیا، Y5 را با چنین قیمتی از دایون خریداری نکرده است!

 

اگر در بدترین حالت ممکن تصور کنیم که Y5 با همان قیمت ۲۰۱۷ خریداری شده، نتیجه می گیریم که سود حاصل از فروش هر دستگاه از آن معادل ۳۱۱/۰۷۲/۰۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

شرایط رقابتی Y5 در بازار ایران

دایونY5 یک شاسی بلند هفت نفره است. از این نظر رقیب مستقیم خودروهایی چون تیگو هشت پرو مدیران خودرو و فیدلیتی بهمن موتور خواهد بود.

در بحث طراحی ظاهری قطعاً این خودرو بازنده دو رقیب دیگر خواهد بود. اما فراموش نکنیم که Y5 یک شاسی بلند دو دیفرانسیل است. امتیازی که تیگو هشت پرو و فیدلیتی ندارند.

در بحث قیمت؛ فیدلیتی های هفت نفره در بازار در رنج ۱/۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان خرید و فروش می شوند. تیگو هشت پرو مدیران خودرو هم قرار بود ۱/۷۵۰/۰۰۰/۰۰۰ میلیارد تومان به فروش برسد که این اتفاق خوشبختانه رخ نداد!

در مقایسه با دو رقیب چینی دیگر، Y5 ظاهراً با قیمت مناسبی به فروش می رسد. اما فراموش نکنیم که مبلغ ۹۳۲ میلیون تومان بابت خودرویی پرداخت می شود که از رده خارج به شمار می رود!

ارسال نظر