تماس با ما درباره ما

رشد شدید قیمت ها در بازار آهن

نخستین روز هفته با بروز هیجانات بازار ارز، قیمت روز آهن آلات نیز مجددا تحت تأثیر قرار گرفت و باوجود اینکه متقاصی مصرف چندانی هم در بازار مشاهده نشد، قیمت‌ها در بازار آهن به‌طور افسارگسیخته افزایش یافت، طوری که در برخی مبادی فروش شاهد افزایش ۱۰۰۰ تومانی قیمت اهن بودیم.
رشد شدید قیمت ها در بازار آهن

به گزارش تهران بهشت، بازار ارز نیز نخستین روز هفته را با نوسانات افزایشی آغاز کرد و از کانال ۴۳ هزار تومان وارد کانال ۴۴ هزار تومان شد و حتی از این کانال قیمتی نیز فراتر رفت، به طوری که در پایان روز هر دلار در بازار آزاد ۴۴ هزار و ۷۰۰ تومان مبادله شد که بیانگر افزایش ۶۵ درصدی قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون است.

بررسی نوسانات بازار آهن و فولاد

قیمت روز میلگرد آجدار روز گذشته در عمده مبادی فروش به طور متوسط افزایشی بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان را تجربه کرد. محدوده قیمت‌های پیشنهادی میلگرد عمدتا بین ۱۹ هزار و ۷۰۰ الی ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد و نرخ متوسط این محصول هم ۲۰ هزار و ۳۴ تومان برآورد شد. این رقم بالاترین قیمت متوسط میلگرد در سال جاری و همچنین در طول تاریخ در بازار میلگرد ایران بوده است.

انواع ورق‌ها نیز روز گذشته با افزایش چشمگیری اعلام قیمت شدند؛ به طوری که قیمت روز ورق آهن عمدتا با فزایش ۲۰۰ الی هزار تومانی همراه بود، همچنین قیمت روز ورق گالوانیزه، قیمت ورق روغنی و رنگی هم بین ۳۰۰ الی هزار تومان افزایش قیمت داشت.

قیمت روز پروفیل نیز مانند سایر محصولات فولادی رو به افزایش بود، به طوری که افزایش ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومانی در عمده مبادی فروش مشهود بود، قیمت قوطی آهن ضخامت ۲ میلیمتر کیلویی بین ۳۰ الی ۳۱ هزار تومان اعلام شد، همچنین قیمت لوله مانیسمان، داربستی و سایر لوله‌ها نیز بین ۱۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشتند.

قیمت روز تیرآهن نیز در عمده کارخانه افزایشی بود و هر شاخه تیرآهن حدود ۵۰ الی ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. قیمت روز نبشی و انواع ناودانی نیز در چند کارخانه ثابت بود و برخی کارخانه‌ها هم بین ۱۰۰ الی ۳۰۰ تومان افزایش قیمت داشت.

همانطور که از روند نوسانات نرخ آهن آلات در بازار روز گذشته برمی‌آید کلیه محصولات به طور میانگین افزایش حدود ۱۰۰۰ تومان را تجربه کردند؛ اگرچه علل آشفتگی و جهش افسارگسیخته قیمت آهن در تحلیل‌های پیشین به تفصیل بیان شده است اما با تشدید اثر برخی فاکتورها، شاهد بروز چنین نوساناتی هستیم.

روند صعودی قیمت دلار نشانگر تلاش‌های بی‌نتیجه رئیس کل بانک مرکزی است که گویا پس از تثبیت جزئی نرخ دلار مجددا فنر قیمتی آن در رفت. به عقیده امیر صباغ‌زاده مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در بررسی علل افزایش نرخ دلار گفت: در صورت تثبیت نرخ ارز بر روی هدف ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بانک مرکزی، خطر افت صادرات این حوزه به کمتر از یک میلیارد دلار در ماه وجود دارد که ممکن است بر عرضه‌های نیما و تعادل ارزی کشور اثر منفی بگذارد.

براساس تجربه هنگامی که بانک مرکزی خصولتی‌ها را به وارد کردن ارز حاصل از صادرات در سامانه ارزی بانک مرکزی که کمتر از بازار آزاد است، ملزم کرده، شاهد نوعی کمبود ارز در بازار بودیم، درواقع منافع برخی بنگاه‌ها اجازه این ارزان فروشی را نمی‌دهد و به عبارتی منافع سهامداران با منافع بانک مرکزی در تضاد است که علت این تضاد را هم می‌توان در علل مختلفی جویا شد.

محدود شدن قدرت بازارسازی بانک مرکزی در مهار نرخ دلار علل متعددی دارد که از جمله آنها می‌توان به افزایش نرخ تورم، چاپ پول بدون پشتوانه، افزایش تحریم‌ها و جو روانی منفی حاکم بر جامعه و بی‌اعتمادی به بازارساز اشاره کرد. این درحالی است که محمدضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی عامل رشد نرخ ارز را فضاسازی رسانه‌ای و عملیات روانی در جامعه تلقی می‌کند.

با این حال نوسانات بازار ارز فرمان بازار آهن را در دست گرفته و با خود به اینسو و آنسو می‌برد، از دیگر عواملی که جهش نرخ آهن را در پی داشته می‌توان به معاملات آهن اسفنجی با نرخ میانگین ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومانی اشاره کرد که میلگرد ساخته شده از این آهن اسفنجی قیمتی حدود ۲۲ هزار تومان خواهد داشت.

عامل بعدی رشد چشمگیر نرخ شمش صادراتی ایران است به طوری که از ۴۷۵ دلار در هر تن طی ۲ هفته به ۵۴۵ دلار در هر تن افزایش یافته است؛ به عبارتی با احتساب دلار ۳۵ هزار تومانی، افزایش کیلویی ۲ هزار تومان یا تنی ۶۰ هزار تومان در نرخ این محصول رخ داده است. مجموعه عواملی که برشمردیم از مهم‌ترین علل آشفتگی بازار آهن در نخستین روز هفته اعلام شد.

اثر معامله آهن اسفنجی در بازار آهن

براساس آمار و گزارش‌ها روز گذشته ۱۰ هزار تن آهن اسفنجی تولیدی مجتمع فولادی میانه توسط ایمیدرو با نرخی کمتر از ۹ هزار تومان برای تحویل ۲۰ اسفند معامله شد که این امر به نوعی ارسال سیگنال کاهش قیمت در بازار داخلی در انتهای سال است.

به عبارتی چنین معامله‌ای این سیگنال را ارسال می‌کند که افزایش قیمتی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم به نوعی از کمبود محصول ناشی از قطعی گاز است که با ثبت این معامله احتمال می‌رود در پایان سال با رفع بحران گاز و اصلاح نسبی قیمت‌ها مواجه شویم.

گفتنی است این شرکت آخرین بار محصول خود را حدود ۱۰ هزار و ۸۲۷ تومان به فروش رساند و اکنون با کاهش ۱۷/۲ درصدی هر کیلو آهن اسفنجی حدود ۸ هزار و ۹۵۹ تومان معامله شد.

عرضه‌های ۳۷ هزار تنی آهن اسفنجی در بورس کالای روز گذشته نیز به طور کامل معامله شد که بیش از ۲/۶ برابر حجم عرضه این محصول، تقاضا ثبت شد. نرخ آهن اسفنجی در معامله اخیر به ۱۱ هزار و ۶۵۴ تومان رسید که نسبت به نرخ کشف شده عرضه پیشین حدود ۷درصد کاهش یافته است. علت این کاهش قیمت را می‌توان در معامله ۱۰ هزار تنی آهن اسفنجی میانه دانست./ آهن پرایس

ارسال نظر