تماس با ما درباره ما

دیپلمات روس: شورای حقوق بشر سازمان ملل در کنترل غربی‌هاست

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تصویب یک طرح علیه این کشور در شورای حقوق بشر این سازمان را نشانه‌ تسلط آمریکا و متحدانش بر بدنه این شورا عنوان کرد.
دیپلمات روس: شورای حقوق بشر سازمان ملل در کنترل غربی‌هاست

به گزارش تهران بهشت؛ گنادی گاتیلوف نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در جمع خبرنگاران گفت: نتایج آرا بار دیگر نشان داد که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد (HRC) در اختیار دولت‌های غربی درآمده است و این شورا به دور از هرگونه دغدغه حقیقی مرتبط با حقوق بشر، در راستای رویکرد سیاسی آن‌ها عمل می‌کند.

براین اساس، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز گذشته با متهم کردن مسکو به ایجاد فضای نگرانی و هراس از طریق سرکوب و خشونت، تعیین یک کارشناس مستقل را برای بررسی موارد ادعایی نقض حقوق بشر در روسیه، تصویب کرد.

این دیپلمات روس افزود: مسکو بارها اعلام کرده است که موضوعات مطرح شده مربوط به کشورها، همگی سیاسی هستند و از آن‌ها به عنوان اهرم فشار برای دولت‌هایی که برای غربی‌ها منفعتی ندارند استفاده می‌شوند.

گاتیلوف با ابراز ناامیدی از این رویه تاکید کرد: این شورا به بازیچه دست غربی‌ها از جمله آمریکا و نزدیک‌ترین متحدانش تبدیل شده است.

بنابر این گزارش، قطعنامه ضد روسی شورای حقوق بشر سازمان ملل خواهان انتصاب یک ساله یک گزارشگر ویژه در مورد وضعیت حقوق بشر در روسیه است. این گزارشگر ویژه وظیفه جمع‌آوری، مطالعه و ارزیابی اطلاعات مرتبط و همچنین ارائه گزارش به پنجاه و چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر و هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد را برعهده خواهد داشت.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد با اشاره به برتری عددی کشورهای غربی در این شورا، گفت: با در نظر گرفتن آرای اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، اتحادیه اروپا و کشورهایی که دنباله‌رو آن‌ها هستند، این نتیجه قابل پیش بینی بود.

اعضای این نهاد حقوق بشری که ۱۶ سال از تاسیس آن می‌گذرد با ۱۷ رای موافق در برابر ۶ رای مخالف و ۲۴ رای ممتنع، این طرح بررسی پیشینه حقوق بشری یکی از اعضا (روسیه) را با داشتن کرسی دائم در شورای امنیت، تصویب کردند. 

به گفته گاتیلوف، مسکو در این طرح نشانه‌ای از دفاع از حقوق بشر نمی‌بیند.

وی با بیان اینکه این تصمیم به طور یقین یک تصمیم سیاسی با هدف جلب توجه‌ها در شورای حقوق بشر به "مساله روسیه"  بوده است، تصریح کرد: آن‌ها با مطرح کردن این گونه مسائل در شورا به دنبال شکل دهی نگاه انتقادی و منفی‌نگر در مورد اتفاقات در روسیه هستند.

از نگاه گاتیلوف، انتظار می‌رود این گزارشگر ویژه یک غرب‌گرا و طرفدار اوکراین باشد، بنابراین می‌توان گفت این ساختار خروجی خوبی برای روسیه نخواهد داشت.

با این حال وی ادامه داد که این تحولات به معنای پایان همکاری مسکو با شورای حقوق بشر نیست و روسیه از تمام فرصت‌هایی که همچنان در  اختیار دارد استفاده خواهد کرد.

این دیپلمات روس افزود: حتی در این فضای چالش برانگیز، ما تلاش خواهیم کرد تا در راستای اصول منشور سازمان ملل متحد که خواهان عدم مداخله در امور داخلی کشورها است عمل کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر