تماس با ما درباره ما

علت برخورد بزرگترین دریاچه های جهان به هم کشف شد

به گفته دانشمندان، دخالت‌ انسان در اکوسیستم و تغییر آب و هوا دو دلیل افزایش دمای آب دریاچه‌ها در سال‌های گذشته بوده اند.
علت برخورد بزرگترین دریاچه های جهان به هم کشف شد

به گزارش تهران بهشت؛ دو دهه گذشته دمای آب دریاچه‌ها بر اثر تغییر آب و هوا افزایش داشته و این منجر به رشد شش برابری برخورد بزرگترین دریاچه‌های جهان به هم شده است.

 طبق شواهد تغییرات اقلیمی ۲۰ سال گذشته دلیل بالاتر رفتن دمای آب دریاچه‌ها بوده است. احتمالا دمای آب تا پایان قرن ۳ تا ۲۵ برابر بیشتر شود. با افزایش دمای دریاچه شرایط آب تغییر کرده و گیاهان و جانوران آبزی تحت فشار قرار می‌گیرند. این اتفاق منجر به شکوفایی جلبک‌ها و بروز مشکل در کیفیت آب می‌شود. به گفته دانشمند آب و هوا در دانشگاه بانگور ولز دخالت انسان در تغییر آب و هوا و افزایش دمای آب کاملا مشهود است.

به گفته وولوی داده‌های دمای ۷۸ دریاچه از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ تجزیه و تحلیل شد . محققان این آمار را از آژانس فضایی اروپا دریافت کردند. دانشمندان برای تعیین شدت موج گرما، ناهنجاری‌های دمای سطح و میزان دما در مقایسه با شرایط عادی را بررسی کردند. محققان پس از ترکیب داده‌های تاریخی و مدل‌های اقلیمی از رخ دادن امواج گرما در قرن آینده خبر دادند.

محققان دریافتند احتمالا رشد امواج گرما بیش از سه برابر دمای ۱.۵ درجه سانتیگراد گرمایش جهانی باشد. همچنین تاثیر تغییرات آب و هوایی بر مناطق با عرض جغرافیایی پایین‌تر بیشتر است. گرم شدن آب دریاچه‌ها برای اکوسیستم هم مضر است. آب گرم به معنای تبخیر بیشتر و اختلاط کمتر است. هر دوی این اثرات منجر به کاهش اکسیژن می‌شوند. به گفته گرانت تنها راه مقابله با این امر کاهش گرمایش جهانی است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار