تماس با ما درباره ما

در مریخ اکسیژن وجود دارد؟

انسان‌ها برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن کافی دارند، در ادامه این مطلب وجود اکسیژن در سطح مریخ بررسی شده است.
در مریخ اکسیژن وجود دارد؟

به گزارش تهران بهشت؛ با فرض اینکه اگر شما یک فضانورد بودید که به تازگی بر روی سیاره مریخ فرود آمدید، برای زنده ماندن به چه چیزی نیاز داشتید؟ آب، غذا، سرپناه و اکسیژن لیست کوتاهی از نیاز‌های اولیه شما است که برای ادامه حیات به آن‌ها نیاز دارید. اکسیژن در هوایی است که ما روی زمین نفس می‌کشیم، اما اکسیژن تنها گاز موجود در جو زمین نیست و تنها ۲۱ درصد گاز‌های موجود در هوا را به خود اختصاص داده است. گیاهان و برخی از باکتری‌ها اکسیژن را برایمان فراهم می‌کنند.

جو هوای مریخ سبک و حجم هوای آن ۹۹ درصد کمتر از زمین است. تا حدودی می‌توان گفت که حجم مریخ تقریبا نصف اندازه زمین است. همچنین گرانش مریخ به اندازه کافی قوی نیست که از خروج گاز‌های جوی به فضا جلوگیری کند و فراوان‌ترین گاز در هوای رقیق آن دی اکسید کربن است. این گاز برای انسان‌ها سمی با غلظت بالا است و خوشبختانه درصد بسیاری کمی از جو ما را تشکیل می‌دهد.

با توجه به اطلاعات کسب شده، مریخ تقریباً هیچ اکسیژنی ندارد و مقدار کم اکسیزن در جو آن برای زنده ماندن انسان کافی نیست. اگر بر روی سطح مریخ سعی کنید بدون لباس فضایی نفس بکشید، شما در یک لحظه می‌میرید.

زندگی بدون اکسیژن

محققان تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر وجود حیات در مریخ پیدا نکرده‌اند. به گفته دانشمندان شرایط در این سیاره سخت است، به طوریکه آب مایع بسیار کمی در سطح مریخ وجود دارد. همچنین گفته شده که هوا در مریخ بسیار سرد است و در هنگام شب، دما به بیش از منفی ۷۳ درجه سانتیگراد می‌رسد.

با این حال بسیاری از موجودات روی زمین در محیط‌های شدید هوایی زنده می‌مانند، به طوریکه حیات در یخ‌های قطب جنوب، کف اقیانوس‌ها یافت شده است. در بسیاری از این مکان‌ها دمای هوا بسیار گرم یا سرد است. همچنین در این مکان‌ها تقریباً آب و اکسیژن کمی وجود دارد.

جستجوی نشانه‌هایی از حیات در مریخ یکی از اهداف ماموریت مریخ نورد ناسا است. به همین دلیل مریخ نورد Perseverance در صخره‌های مریخ به دنبال فسیل‌هایی از موجوداتی است که زمانی در این مکان زندگی می‌زیستند.

تولید  اکسیژن در مریخ

در میان ابزار‌های موجود در مریخ نورد Perseverance، دستگاهی باورنکردنی به نام MOXIE دی اکسید کربن را از جو مریخ خارج و آن را به اکسیژن تبدیل می‌کند. اگر MOXIE به روشی که دانشمندان امیدوارند کار کند، فضانوردان آینده نه تنها اکسیژن خود را خواهند ساخت بلکه از آن به عنوان جزئی از سوخت موشک خود برای پرواز به زمین استفاده می‌کنند.

لازم به ذکر است که هر چه انسان‌ها بتوانند اکسیژن بیشتری در مریخ تولید کنند، رفتن به مریخ برای فضانوردان آسان‌تر می‌شود. همچنین با وجود اکسیژن "بومی"، فضانوردان همچنان به لباس فضایی احتیاج دارند. در حال حاضر، ناسا در حال کار بر روی فناوری‌های جدید مورد نیاز برای فرستادن انسان به مریخ است.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار