تماس با ما درباره ما

سالمندان عاشق این بازی رایانه‌ای می‌شوند!

دانشمندان دست به ساخت یک بازی ویدیویی زده‌اند که حافظه کوتاه مدت را در افراد مسن تقویت می‌کند.
سالمندان عاشق این بازی رایانه‌ای می‌شوند!

به گزارش تهران بهشت؛  نظرتان در مورد اینکه بازی‌های ویدیویی علاوه بر ارائه راهی سرگرم‌کننده برای لذت بردن از اوقات فراغت، بتوانند مزایایی برای تقویت قوای شناختی ما فراهم کنند چیست؟ این نوید یک بازی موزیکال جدید است که نه تنها می‌تواند به شما نواختن درام را آموزش دهد، بلکه باعث بهبود حافظه کوتاه مدت می‌شود.

در پژوهشی که روی اثرات این بازی انجام شد، ۴۷ فرد بزرگسال با میانگین سنی بین ۶۰ تا ۷۹ سال به دو گروه مختلف تقسیم شدند. یکی از گروه‌ها این بازی ریتمیک با نام "Rhythmicity" را انجام دادند و گروه دیگر به انجام یک بازی جستجوی کلمات معمولی، به مدت ۲۰ دقیقه در روز، پنج روز هفته برای مدت هشت هفته پرداختند.

تفاوت بین دو گروه واضح بود. همانطور که بازیکنان در انجام بازی "Rhythmicity" پیشرفت می‌کردند، این بازی با روش‌هایی که ادراک بصری و توجه انتخابی را هدف قرار می‌داد، بر حافظه کوتاه‌مدت کاربران اثر می‌گذاشت. این اثربخشی از طریق تمرین‌های تشخیص چهره آزمایش شد.

نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان می‌دهد، تنها حافظه کوتاه مدت گروهی که بازی "Rhythmicity" را انجام داده بودند، بهبود یافت. در نتیجه شواهد مهمی ارائه شده است که نشان می‌دهد تمرین ریتم موسیقی می‌تواند برای بهبود عملکرد بخشی نامرتبط با موسیقی مفید باشد.

چیزی که این بازی را منحصربه فرد می‌کند این است که این بازی می‌تواند خود را با کاربر تطبیق داده و سطح دشواری را بر آن اساس تعیین کند و بازیکن را به سمت پیشرفت سوق دهد بدون اینکه بازی به قدری سخت شود که تجربه انجام یک بازی لذت‌بخش از بین برود.

تجزیه و تحلیل‌های پس از تمرین با استفاده از نوار مغزی (EEG) انجام گرفت. بازیکنانی که بازی موزیکال را انجام داده بودند پس از یک دوره هشت هفته‌ای در شناسایی چهره‌ها بهتر عمل کردند، و نوار مغزی آن‌ها نیز افزایش فعالیت در لوب کوچک جداری فوقانی مغز را نشان داد. این ناحیه با حافظه کوتاه‌مدت دیداری ارتباط دارد.

تئودور زانتو (Theodore Zanto)، عصب‌شناس از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) می‌گوید: بهبود حافظه بسیار شگفت‌انگیز بود. یک مولفه آموزش بسیار قوی حافظه در این مورد وجود دارد و به سایر اشکال حافظه تعمیم پیدا می‌کند.

پژوهشگرانی که این مطالعه را انجام داده‌اند از سال ۲۰۱۳ در این زمینه مشغول به فعالیت بوده‌اند. آن‌ها در همان سال یک بازی به نام "NeuroRacer" توسعه دادند که می‌تواند به طور قابل توجهی قوای ذهنی کاهش یافته افراد را بهبود بخشد و توجه پایدار و حافظه کاری را در افراد مسن پس از تنها چهار هفته تقویت کند.

پس از آن بازی دیگری به نام "Body-Brain Trainer" ساخته شد که براساس مطالعه‌ای که به تازگی انجام شده می‌تواند فشار خون، تعادل و توجه افراد مسن را بهبود بخشد. در این مورد، داده‌های مربوط به ضربان قلب دائماً به نرم‌افزار ارائه می‌شد تا بازی بتواند با سطح آمادگی شرکت‌کنندگان سازگار شود. بازی دیگری به نام هزارتوی واقعیت مجازی که کاربران را در مسیریابی فضایی درگیر می کند، می‌تواند حافظه بلندمدت را در افراد مسن پس از چهار هفته تمرین بهبود بخشد.

کاهش قوای کنترل شناختی اغلب با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد، اما این بازی‌ها نشان می‌دهند که راه‌هایی برای حفظ قدرت ذهنی ما وجود دارد.

آدام گیزلی (Adam Gazzaley)، عصب شناس دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، می‌گوید: این بازی‌ها همگی الگوریتم‌ها و رویکردهای تطبیقی ‌یکسانی دارند، اما در آن‌ها گونه‌های بسیار متفاوتی از فعالیت‌ها باید انجام شود. مشخص شده است که همه‌ی آن‌ها توانایی‌های شناختی را در افراد بهبود می‌بخشند.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار