تماس با ما درباره ما

رکورد باورنکردنی یک پرنده در پرواز ۱۳,۵۶۰ کیلومتری بدون توقف!+عکس

پرنده ای با پرواز ۱۳,۵۶۰ کیلومتری بدون توقف از آلاسکا به استرالیا رکورد جهانی پرواز را شکست.
رکورد باورنکردنی یک پرنده در پرواز ۱۳,۵۶۰ کیلومتری بدون توقف!+عکس

به گزارش تهران بهشت؛ یک پرنده جوان پنج ماهه در ۱۳ اکتبر آلاسکا را ترک کرد و در ۲۴ اکتبر در خلیج آنسونز (Ansons) در شمال شرقی تاسمانی، استرالیا فرود آمد. دانشمندان می گویند این پرنده که با شماره ۲۳۴۶۸۴ شناخته می شود، حداقل ۱۳,۵۶۰ کیلومتر را در ۱۱ روز و یک ساعت، بدون توقف پرواز کرد.

این پرنده، یکی از پرندگان متعددی است که دانشمندان در آلاسکا برای ردیابی الگوهای مهاجرت، به آن برچسب ماهواره ای ۵G وصل کرده بودند.

مرکز Pukorokoro Miranda Shorebird در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد: «۲۳۴۶۸۴ در ۱۳ اکتبر از آلاسکا حرکت کرد و مطمئناً بدون توقف به سمت تاسمانی پرواز کرده است. ما مطمئن هستیم که این پرواز با یک گروه بوده است، اما این اولین بار است که یک پرنده برچسب گذاری شده بین آلاسکا و تاسمانی پرواز می کند.»

یک پرنده نگر محلی اکنون برای جستجوی آن به خلیج آنسونز می رود، اگرچه باران شدید در منطقه ممکن است سفر به این مکان را دشوار کند. «گیلانشاه حنایی» (Limosa lapponica) یکی از چهار گونه زنده در تیره لیموزا است. با انجام این پرواز، رکورد قبلی پرواز بی توقف مسافت طولانی ۱۳,۰۵۰ کیلومتری را شکست داد که توسط یک پرنده نر معروف به ۴BBRW در سال ۲۰۲۱ ثبت شده بود. «گیلانشاه حنایی» دارای پرهای مخصوص به رنگ قرمز آجری، پاهای بلند و یک منقار بلند رو به بالا است. این پرواز خیلی هم خطرناک بود، زیرا این گونه قادر به فرود بر روی آب نیست.

گیلانشاه حنایی

به طور شگفت انگیزی، «گیلانشاه حنایی» قادر است اندام های داخلی خود را کوچک کرده و سپس دوباره رشد دهد، تا فضایی را برای ذخایر چربی ایجاد کند که به پرواز در مسافت های طولانی کمک می کند.

این پرنده تا ۲۵ درصد از بافت کبد، کلیه ها و دستگاه گوارش خود را جذب می کند. تنها زمانی که مهاجرت این پرنده کامل شود، این اندام ها به طور کامل اصلاح می شوند.

مهاجرت آن در اقیانوس آرام از آلاسکا به اقیانوسیه طولانی ترین پرواز بدون توقف شناخته شده در بین پرندگان است. تالاب های ساحلی و آب شیرین استرالیا منطقه ای برای استراحت و تغذیه برای پرندگان مهاجر ساحلی است. بسیاری از آنها در امتداد مسیر پرواز آسیای شرقی-استرالیا سفر می کنند، که از مناطق تولید مثل در توندرای روسیه، مغولستان و آلاسکا در جنوب آسیا تا مناطقی در اندونزی، پاپوآ گینه نو، استرالیا و نیوزیلند گسترش می یابد.

یکی از زیرگونه های این پرنده، زمستان را در سواحل غربی اروپا و آفریقا از جزایر بریتانیا و هلند تا آفریقای جنوبی می گذراند. تعداد زیادی از این پرنده را می توان در حاشیه رودهایی مانند تیمز، دی، هامبر و واش مشاهده کرد. بیشترین تعداد «گیلانشاه حنایی» در بریتانیا بین نوامبر و فوریه مشاهده می‌شوند، که افزایش تعداد آنها در جولای و آگوست شروع شده و در ماه مارس و آوریل کاهش می‌یابند.

 

 

 

ارسال نظر