تماس با ما درباره ما

آغاز موش و گربه بازی نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود درباره شروط و خواسته های سران احزاب دینی صهیونیستی و حریدی برای پیوستن به کابینه ائتلافی اش بازی موش و گربه با آنها را آغاز کرده است.
آغاز موش و گربه بازی نتانیاهو

به گزارش تهران بهشت؛ اردوگاه راست افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو توانست با کسب ۶۴ درصد آرا بر اردوگاه مقابل به ریاست یائیر لاپید نخست وزیر پیشبرد امور و بنی گانس وزیر جنگ کنونی رژیم صهیونیستی پیروز شود.

اردوگاه سیاسی راست افراطی شامل حزب لیکود به ریاست نتانیاهو و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی شامل ائتلاف "صهونیسم دینی - عوتسما یهودیت"، حزب "شاس" و حزب "یهودیت تورات"  است و انتظار می رود که نتانیاهو به عنوان رئیس این اردوگاه بزودی ششمین کابینه خود را تشکیل دهد. 

نتانیاهو و روسای تمام احزاب اردوگاه راست افراطی به استثنای ایتمار بن غفیر رئیس افراطی حزب «عوتسما یهودیت»  (یکشنبه) در قدس اشغالی درخصوص امور مربوط به تشکیل کابینه آتی رژیم صهیونیستی بحث و تبادل نظر کنند.

احزاب دینی و حریدی همواره در تشکیل کابینه های ائتلافی رژیم صهیونیستی نقش سنگ ترازو یا به عبارت بهتر فرصت طلبانی را ایفا کرده اند که برای سنگین کردن پله ترازو و تشکیل کابینه شروط و خواسته های خود را به نخست وزیر مکلف تحمیل کرده اند. نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی نیز مجبور بوده تا برای تشکیل کابینه ائتلافی همواره به این احزاب دینی صهیونیستی و حریدی از جمله در زمینه اختصاص بودجه و کمک هزینه های مالی، مسکن و افزایش شهرک سازی ها باج بدهد.

این احزاب تلاش کرده اند که بویژه پست های مهم خدماتی و مالی را از آن خود کرده و از طریق ارایه کمک های مختلف به بدنه حامی خود در رژیم اسرائیل، وفاداری آنها را خریداری و تحکیم بخشند.

همین برخورداری از بیشترین منابع از سوی این احزاب و بدنه تشکیل دهنده آنها خود باعث فاصله طبقاتی گسترده به زیان طبقه سکولار در رژیم صهیونیستی شده و اعتراض گسترده آنها را به همراه داشته است.

اکنون نیز پس از اعلام نتایج این دوره انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی به نظر می رسد که در بر همان پاشنه می چرخد و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی بدنبال تامین شروط خود برای تشکیل کابینه جدید هستند.

درحالی که نتانیاهو از نمایندگان این احزاب که انتظار می رود به ائتلاف کابینه او بپیوندند، خواسته است تا خواسته های خود را به بعد از تقسیم پست های وزارتی موکول کنند، اما آنها با این کار مخالفت کرده اند.

نتانیاهو از این احزاب خواسته که آنها بحث درباره مسائل محوری از جمله "اصلاحات در دستگاه قضایی و مسائل مربوط به دین و حکومت و مسکن و گرانی معیشتی" را به بعد از تشکیل کابینه موکول کنند اما موشه گاونی از حزب حریدی "یهودیت تورات" و بتسلئیل اسموتریچ رئیس حزب صهیونیسم دینی این پیشنهاد را رد کرده و خواهان بحث و گفت وگوی فوری درباره این مسائل ریشه ای و اصلی شده اند.

این درحالی است که تماس ها برای تشکیل کابینه جدید ادامه دارد و اسموتریچ خواهان تصدی پست وزارت دارایی یا جنگ شده است. 

 

ارسال نظر