تماس با ما درباره ما

از سال 2035 به هیچ عنوان سال کبیسه حساب نخواهد شد!

گروهی از دانشمندان و نمایندگان کشورها توافق کرده‌اند که از سال 2035 افزودن ثانیه کبیسه به ساعت‌ها را متوقف کنند.
از سال 2035 به هیچ عنوان سال کبیسه حساب نخواهد شد!

به گزارش تهران بهشت؛ گروهی از دانشمندان و نمایندگان کشورها توافق کرده‌اند که از سال 2035 افزودن ثانیه کبیسه به ساعت جهانی را متوقف کنند. این زمان برای جبران کاهش سرعت چرخش سیاره زمین به ساعت‌ها اضافه می‌شود، ولی مشکلات زیادی را در زیرساخت‌های فنی، ارتباطی و سیستم‌های GPS ایجاد می‌کند.

ایده ثانیه کبیسه اولین‌بار در سال 1972 مطرح شد و بنا بود که تقریباً هر 21 ماه یک‌بار به ساعت‌ها اضافه شود. با این حال، با توجه به این که پیش‌بینی این ثانیه‌ها به‌خاطر تغییر سرعت گردش زمین دشوار است، در نظر گرفتن آن می‌تواند مشکلاتی را برای سیستم‌هایی به‌وجود بیاورد که دقت زمانی برای آنها اهمیت زیادی دارد. حالا اعضای اداره بین‌المللی اوزان و مقیاس‌ها (BIPM) تقریباً با اتفاق‌نظر اعلام کرده‌اند که افزودن این ثانیه‌های اضافه حداقل از  سال 2035 تا 2135  متوقف شود.

این گروه در نشستی در مقر اصلی خود در پاریس فرانسه درخواست کرد که UTC یا « ساعت هماهنگ جهانی » از سال 2035 به بعد بدون اعمال ثانیه کبیسه پیش برود. آنها امیدوارند که دانشمندان در این بازه زمانی صدساله بتوانند سیستم بهتری برای  هماهنگ‌سازی زمان اتمی و نجومی  پیدا کنند.

 

نادیده‌گرفتن ثانیه کبیسه برای مردم عادی تغییری به‌وجود نمی‌آورد

دکتر «پاتریزیا تاولا»، رئیس واحد زمان در BIPM می‌گوید این تصمیم تاریخی اجازه می‌دهد جریان مستمر ثانیه‌ها بدون وقفه‌های گاه‌وبی‌گاه ثانیه‌های کبیسه ادامه پیدا کند: «این تغییر از سال 2035 یا پیش از آن اعمال خواهد شد. ارتباط بین UTC و چرخش زمین از دست نمی‌رود. UTC همچنان با زمین در ارتباط باقی می‌ماند.» او همچنین تأکید کرد که عموم مردم  هیچ تغییر خاصی  را احساس نخواهند کرد.

دانشمندان در گذشته با استفاده از چرخش زمین ثانیه‌ها را اندازه می‌گرفتند، اما با اختراع ساعت‌های اتمی، ثبت زمان از طریق فرکانس اتم‌ها دقیق‌تر شد. این مسئله با توجه به تغییرات سرعت گردش زمین ناهماهنگی‌هایی را بین این دو ساعت به وجود آورد.

«جودا لوین»، فیزیک‌دان مؤسسه ملی استانداردها و فناوری‌های آمریکا می‌گوید از حدود سال 2035، اجازه داده می‌شود که تفاوت بین زمان اتمی و نجومی از یک ثانیه  بیشتر  شود. یکی از راهکارهای احتمالی این است که اجازه دهیم این اختلاف به  یک دقیقه  برسد و بعد بین هر 50 تا 100 سال یک‌بار، آخرین دقیقه از روز به اندازه دو دقیقه طول بکشد.

ارسال نظر