تماس با ما درباره ما

جراحی در اعماق فضا هم ممکن شد

محققان دانشگاه لوییز ویل شرکت اوربیتال مدیسین و دانشگاه پردو مشغول توسعه فناوری هستند که خونریزی در فضا را تنظیم و محدود و علاوه برآن جراحی در این محیط را تسهیل می کند.
جراحی در اعماق فضا هم ممکن شد

به گزارش تهران بهشت؛ این بخشی از برنامه «فرصت های پرواز» (Flight Opportunities ) ناسا است که به توسعه نوآوری های پزشکی در فضا کمک می کند.

جورج پانتالوس محقق ارشد «سیستم مدیریت جریان مایعات جراحی» (SFMS) در دانشگاه لوییزویل می گوید: ما هنوز نمی توانیم ادعایی درباره جراحی در فضا کنیم اما هرچه تعداد سفر از زمین به فضا بیشتر شود، احتمالاً نیاز بیشتری برای گسترش قابلیت های پزشکی وجود دارد. البته به دلیل میکروگرانش نیز جراحی و مراقبت از زخم در فضا بسیار چالش برانگیز است.

در ۱۵ و ۱۶ نوامبر ۲۰۲۲ میلادی آزمایش هایی روی جدیدترین ارتقاهای انجام شده در SFMS انجام شد. این سیستم در هواپیمای «جی فورس وان» اصلاح شده از شرکت «زیرو گراویتی» اجرا شد. هواپیمای مذکور انفجارهای ریزگرانشی را برای پشتیبانی از آزمایش‌های فناوری در یکی از چالش‌برانگیزترین محیط‌های فضایی به وجود می آورد.

درصورت فقدان گرانش لخته های خونی و دیگر مایعات مربوط به محیط های جراحی یا زخم ها ممکن است در کابین فضاپیما شناور شوند و ابزارها را آلوده یا بیماری را منتقل کنند.

سیستم SFMS یک گنبد شفاف دارد که به طور محکم روی پوست بیمار قرار می گیرد و مکانی برای قراردادن ابزارهای جراحی فراهم می کند و به این ترتیب از نشتی مایعات نیز جلوگیری می شود.

مکش، آبیاری، روشنایی، بینایی و کوترینگ فعالیت هایی که یک دستگاه چند منظوره جراحیMFSD می تواند به وسیله یک ابزار گرز مانند انجام دهد.

ریچارد ماتیس محقق ارشد بخش آزمایشگاه روی تراشه در این باره می گوید: برای سفرهای فضایی طولانی به ماه، مریخ و دیگر مقاصد اعماق فضا باید وضعیت سلامت فضانوردان رصد و در صورت لزوم اقداماتی انجام شود.

 

ارسال نظر