تماس با ما درباره ما

دلفین‌ها هم ممکن است از بیماری آلزایمر رنج ببرند!

بر اساس مطالعه‌ای، در سه گونه از خانواده دلفین‌ها شناسایی‌شده در سواحل اسکاتلند، نشانه‌های معمول بیماری آلزایمر مشاهده شده است.گرچه انواع زوال عقل به طور نسبتا گسترده‌ای در حیوانات دیگر شناسایی شده است اما بیماری آلزایمر به طور طبیعی در گونه‌هایی غیر از انسان مشاهده نشده بود.
دلفین‌ها هم ممکن است از بیماری آلزایمر رنج ببرند!

به گزارش تهران بهشت؛ محققان دانشگاه گلاسکو، دانشگاه‌های سنت‌اندروز و ادینبورگ و مؤسسه تحقیقاتی موردون در اسکاتلند با شگفتی متوجه شدند که آزمایش‌های پس از مرگ ۲۲ نهنگ دندان‌دار، سه تغییر کلیدی مغز مرتبط با بیماری آلزایمر انسان را در سه حیوان نشان می‌دهد.

البته دانشمندان هنوز علت این اختلال مغزی را نمی‌دانند.برخی اختلالات میان دلفین‌ها و نهنگ‌ها با افزایش صداهای انسانی‌ در اقیانوس‌ها مرتبط است، اما علائم مشابه آلزایمر در مغز می‌تواند از نظریه «رهبر بیمار» پشتیبانی کند که به موجب آن دلفین‌های سالم به دلیل پیروی از رهبر گروهی که گیج یا گم شده است، سرگردان می‌شوند.

محققان علائم آلزایمر را در سه گونه دلفین و نهنگ شناسایی کردند: یک دلفین منقار سفید، یک دلفین پوزه‌بطری و یک نهنگ خلبان باله بلند که او هم عضوی از خانواده دلفین‌ها است. بر اساس مقاله منتشرشده در نشریه علمی علوم اعصاب، هر سه دلفین پیر بودند و سه علامت رایج آلزایمر در انسان را نشان دادند؛ سطوح غیرطبیعی پروتئین بتا آمیلوئید در پلاک‌هایی انباشته شده بود که نورون‌های مغز را مختل می‌کرد، پروتئین دیگری به نام تاو در درون نورون‌ها به هم پیچیده شده بود و سلول‌های گلیال تجمع پیدا کرده بودند که باعث التهاب مغز می‌شد.برای تعیین این که آیا دلفین‌ها و نهنگ‌ها آلزایمر داشتند یا نه، نیاز به مطالعه تک‌تک حیوانات- زمانی که آنها زنده بودند- نیز بود.

دکتر مارک‌داگلیش، آسیب‌شناس و محقق ارشد از دانشگاه گلاسکو گفت: این یافته‌های قابل توجهی است که برای اولین‌بار نشان می‌دهد آسیب‌شناسی مغز در دلفین‌ها و نهنگ‌ها شبیه مغز انسان‌های مبتلا به بیماری آلزایمر بالینی است.

در حالی که این نتایج تا همین‌جا هم وسوسه‌انگیز است که حدس بزنیم وجود این ضایعات مغزی در ادنتوسیت‌ها نشان می‌دهد که آنها ممکن است از نقایص شناختی مرتبط با بیماری آلزایمر انسان نیز رنج ببرند، همچنان باید تحقیقات بیشتری برای درک بهتر اتفاقاتی که برای این حیوانات می‌افتد انجام شود.یکی از دلایل احتمالی نهنگ‌ها و دلفین‌ها برای نشان‌دادن ضایعات مغزی مانند آلزایمر این است که مانند انسان‌ها اما بر خلاف بسیاری از حیوانات دیگر، می‌توانند سال‌ها پس از توقف فعالیت تولیدمثلی زندگی کنند.

همچنین مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد نهنگ‌های منقار غواصی به دلیل هیپوکسی- سطوح پایین اکسیژن در بافت‌های بدن‌شان - که ناشی از جست‌وجوی غذا در اعماق اقیانوس است، بیشتر مستعد آسیب‌شناسی‌های مشابه آلزایمر هستند.

پروفسور تارا اسپایر جونز از دانشگاه ادینبورگ، که بخشی از تیم تحقیقاتی بود، گفت: این‌که آیا این تغییرات پاتولوژیک به سرگردانی این حیوانات می‌انجامد یا خیر، یک سوال جالب است که باید به آن پاسخ داده شود.

 

 

 

ارسال نظر