تماس با ما درباره ما

ناسا در مریخ خرس شکار کرد+عکس

شاید بگویید در سیاره سرخ که خرس وجود ندارد؛ اما با دیدن این تصویر که به‌وسیله مدارگرد شناسایی مریخ ثبت شده است، نظرتان عوض می‌شود!
ناسا در مریخ خرس شکار کرد+عکس

به گزارش تهران بهشت؛ ناسا منظره‌ای را در سیاره مریخ شکار کرد که از بالا، به‌طرز عجیبی مشابه صورت خرس است. حتما دیدن این عکس، غریزه پالیدولیا را در شما قلقلک می‌دهد. مفهوم این پدیده روان‌شناختی، گرایش انسان به دیدن اشکال و چهره‌های آشنا در اشیا یا الگوهای تصادفی است.

 

اما اگر این یک اثر هنری خلق شده توسط آدم فضایی‌های هوشمند نیست، پس چیست؟ دانشگاه آریزونا که دوربین HiRise مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) را کنترل می‌کند، درباره این عکس توضیح داده است.

اول بگوییم که صورت این خرس، ۲۰۰۰ متر طول دارد. پوزه آن، یک تپه مخروبه V شکل است و چشم‌ها، دو دهانه برخوردی‌ هستند. سر حیوان هم، حاصل ایجاد یک شکاف دایره‌ای است.

به‌گفته‌ی اعضای تیم HiRise: «این شکاف دایره‌شکل می‌تواند در اثر ته‌نشست رسوبات درون یک دهانه برخوردی دفن‌شده، ایجاد شده باشد. ساختار پوزه‌مانند هم شاید در اثر فعالیت‌های آتشفشانی شکل گرفته و مواد نشست کرده در اطراف آن، گدازه یا گل‌ولای باشند».

مدارگرد شناسایی مریخ، پیش از این هم تصویر چهره‌هایی را در مریخ شکار کرده بود که می‌توانیم به یک دهانه برخوردی خندان، بیکر (شخصیت برنامه تلویزیونی Muppet Show) و اد استر (سیاست‌مدار و بازیگر فقید آمریکایی) اشاره کنیم. حالا صورت خرس هم به این فهرست متنوع، اضافه شده است.

 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار