تماس با ما درباره ما

"پری شاهرخ چینی" برای نخستین‌بار در ایران دیده شد!+عکس

پرنده "پری شاهرخ چینی" برای نخستین‌بار در ایران دیده و عکس‌برداری شد.
 پری شاهرخ چینی  برای نخستین‌بار در ایران دیده شد!+عکس

به گزارش تهران بهشت؛ سید مهدی نقیبی‌، هومن درودی و الهام شنیتی، 3 نفر از پرنده‌نگرهای باسابقه، این پرنده را در شهر بندرعباس مشاهده کرده و این رکورد به تأیید کمیته ثبت پرندگان ایران رسیده است.

در این خصوص سید مهدی نقیبی گفت: با مشاهده پری شاهرخ چینی در ایران تعداد پرندگان قابل مشاهده ایران به 561 گونه افزایش پیدا کرد. طبق داده‌های کمیته ثبت جهانی پرندگان، سابقه مشاهده پری شاهرخ چینی در خاورمیانه مربوط به حدود 10 سال پیش است که این پرنده در سال 2012 در کشور امارات متحده عربی و در سال 2011  در کشور عمان مشاهده شد، است.

وی افزود: زیستگاه اصلی پری شاهرخ چینی در کشورهای هندوستان‌ و چین است و اغلب در شرق و جنوب شرق آسیا دیده شده است.

این فعال محیط زیست بیان کرد: پری شاهرخ چینی از راسته گنجشک‌سانان و از تیره پری شاهرخ‌ها است که قبلاً گونه‌های دیگر این پرنده مانند پری شاهرخ هندی در سال 1400 در مرز ایران و پاکستان مشاهده و پری شاهرخ اروپایی نیز به‌عنوان مهاجر تابستان‌گذر و زادآور در ایران مشاهده شده است.

نقیبی توضیح داد: پری شاهرخ چینی از میوه درختان تغذیه می‌کند، این پرنده زیبا‌‌ خجالتی و محتاط است و رنگ زرد طلایی پرنده نر باعث متمایز بودن این نوع پرنده است. زیستگاه این پرنده درخت‌زارهایی با درختان بلند، پارک‌ها و باغ‌های میوه هستند. پری شاهرخ چینی معمولاً به تنهایی دیده می‌شود اما در زمستان و در هنگام تغذیه در حین مهاجرت در دسته‌های کوچک به دور هم جمع می‌شوند.

عکاس محیط زیست افزود: با توجه به اینکه این نخستین گزارش از مشاهده این پرنده در ایران است، نمی‌توان اذعان کرد که پری شاهرخ چینی پرنده‌ای بومی و یا مهاجر است. این پرنده به‌صورت سرگردان در ایران مشاهده شده است.

حیات وحش , پایش و نظارت در محیط زیست ,حیات وحش , پایش و نظارت در محیط زیست ,

انتهای پیام/

 

ارسال نظر