تماس با ما درباره ما

غربی‌ها متوجه شدند، رسیدن به برجام تغییر یافته امکانپذیر نیست

یک کارشناس بین‌الملل گفت: آمریکا با طرف اروپایی متوجه شدند، رسیدن به برجام تغییر یافته و دفرمه که تامین کننده خواسته‌های آنها باشد امکانپذیر نیست. اکنون آنها بین دو خواسته قرارگرفته‌اند؛ احیای واقعی برجام و یا شکست در مذاکرات وین.
غربی‌ها متوجه شدند، رسیدن به برجام تغییر یافته امکانپذیر نیست

به گزارش تهران بهشت، "حنیف غفاری" کارشناس مسایل بین‌الملل در گفتگو با برنا در خصوص رویکرد آمریکا در برجام و عملکرد ایران در برابر آن گفت: از زمانی که دولت جو بایدن در آمریکا سر کار آمد تاکتیک در قبال برجام بازگشت صوری و یا احیای برجام دفرمه شده آن بود، به این معنا که آمریکا در ظاهر به برجام بازگردد و امکان استفاده از مکانیزم ماشه را علیه ایران پیدا کند اما در عمل تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را لغو نکند و در عوض ایران را نسبت به تعهدات خودش در برجام بصورت مطلق پایبند کند این هدف و نقشه راهی بود که دولت بایدن ترسیم کرد.

وی با اشاره به دو مهره کلیدی دولت بایدن در اجرای طرح مذکور از آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی نام برد و توضیح داد: آنها طبق همین نقشه راه جلو رفتند و در مقابل با مطالبات جمهوری اسلامی ایران، رفع همه تحریم‌ها، راستی آزمایی و تضمین، عدم گره زدن برجام  به مسائل منطقه‌ای و موشکی و درنهایت هم حل و فصل دغدغه‌های فنی از جمله بحث تحقیق و توسعه و دیگر موارد روبرو شدند. ما شاهد بودیم طی دو دوره اخیر تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با اصرار روی این خطوط قرمز عملا قدرت مانور واشنگتن و تروئیکای اروپایی را محدود کرد. 

این کارشناس بین‌الملل با تاکید ماحصل نتیجه مذاکرات، افزود: آمریکا با طرف اروپایی متوجه شدند، رسیدن به برجام تغییر یافته و دفرمه که تامین کننده خواسته‌های آنها باشد امکانپذیر نیست. اکنون آنها بین دو خواسته قرارگرفته‌اند؛ احیای واقعی برجام و یا شکست در مذاکرات وین و در این چنین شرایطی ما شاهد هستیم که زمین بازی شفاف و قواعد بازی هم به مثابه یک قواعد و شفاف و روشن مد نظر تیم مذاکره کننده هسته ای ما قرار گرفته است.

غفاری با اشاره به موضوع مهم اختلافات داخلی آمریکا و اروپا و وجود اختلافات جدی‌ در بین تروئیکای اروپایی و انگلیس و دو بازیگر دیگر یعنی فرانسه و آلمان تصریح کرد: میان فرانسه و آلمان و اعضای دیگر اتحادیه اروپا که ظاهرا پشت میز مذاکره حضور ندارند اما به هرحال جزئی از مذاکرات محسوب می‌شوند رایزنی‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد: بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا هم معتقد هستند که فرانسه، آلمان و انگلیس مخصوصا فرانسه و آلمان که اکنون در اتحادیه اروپا باقی ماندند بازی اینها در زمین آمریکا، هزینه سایر اعضای اتحادیه اروپا را در پروسه احیای برجام بالا می‌برد و خواستار این هستند که تروئیکای اروپایی واقع بینانه و بر اساس منطق در این مذاکره حضور پیدا کنند. 

غفاری همچینین ادامه داد: در داخل آمریکا اختلاف میان بعضی اعضای حزب دموکرات با یکدیگر و همچنین دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان به قوت خود باقی مانده اما آنچه برای ما اصالت و موضوعیت دارد، خروجی این منازعات در پشت میز مذاکرات است، یعنی آن خروجی واحدی که در رفتار و تصمیم طرف آمریکایی و اروپایی می‌بینیم و بر اساس آن جمهوری اسلامی ایران راهبردها و تاکتیک‌های خودش را تنظیم می‌کند.

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به هم‌افزایی بیش از پیش ایران با روسیه و چین و اختلافات این دو کشور با ایالات متحده خاطر نشان کرد: مذاکرات وین یک زمینه مستقلی دارد اما فراموش نکنیم که دیگر پدیده‌های جاری در عرصه بین‌الملل بصورت مستقیم و یا غیرمستقیم بر رفتار بازیگران پشت میز مذاکره اثر می‌گذارد. اکنون میان تهران، پکن و مسکو یک همفکری و هم افزایی در قبال یک دشمن مشترک به نام آمریکا و غرب و به عبارت بهتر آمریکا و ناتو وجود دارد. اکنون روسیه و چین هم دریافتند به مانند جمهوری اسلامی ایران که آمریکا و غرب نسبت به آنها یک نگاه تهدید محور ذاتی و مطلق دارد از همین حیث این مسئله می‌تواند نقطه اشتراک راهبردی و استراتژیک سه کشور در مواجهه با غرب باشد و مذاکرات برجام یکی از بسترهایی است که این نگاه می‌تواند در آن متبلور شود.

غفاری در پایان به رویکرد رسانه‌های غربی اشاره کرد و گفت: اصرار رسانه های غربی در خصوص کار روی متن اولیه برای بستن دست ایران در مذاکرات است، یعنی با فشارهای بیرونی و تبلیغاتی کاری کنند که تیم مذاکره کننده در مقابل یک متن قرار بگیرد، در مقابل هم ما شاهد هستیم که دستگاه دیپلماسی کشورمان بارها اعلام کرده که تسلیم این بازی نمی‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار