تماس با ما درباره ما

دیدار با مقام ‌کره‌ای انجام شد!/ توافق موقت در راه است؟

یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده گفت: بحث توافق موقت در کار نیست و این گمانه‌زنی کمک به طرف غربی برای افزایش فشار به ایران است.
دیدار با مقام ‌کره‌ای انجام شد!  توافق موقت در راه است؟

به گزارش تهران بهشت؛ به نقل از ایرنا، چوی جانگ کان معاون وزیر خارجه کره جنوبی که به شهر وین سفر کرده است، ظهر پنجشنبه با علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

یک منبع آگاه در گفت وگو گفت: در این دیدار موضوعات مربوط به روابط دو جانبه از جمله موضوع پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

علی باقری در این دیدار تاکید کرده است که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

کره جنوبی در خصوص خرید میعانات گازی از ایران حدود ۸ میلیارد دلار به ایران بدهکار است، اما به دلایل غیرمنطقی از پرداخت آن سر باز زده است. کره جنوبی تحریم های یکجانبه و فشار حداکثری آمریکا را مانع پرداخت این بدهی می‌بیند. این موضوع بارها مورد انتقاد مقامات کشورمان قرار گرفته است.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان امروز در دیدار با مقام کره‌ای تاکید کرده است که  که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام کند.

حضور مقام کره‌ای و بحث‌ها درباره بررسی پرداخت بدهی کره جنوبی، باعث ایجاد گمانه‌ها و شایعاتی درباره زمینه گرفتن توافق موقت در وین شده است، امری که به صراحت بارها توسط مقامات کشورمان رد شده است.

این منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی این گمانه را در راستای عملیات روانی طرف مقابل ارزیابی کرده و در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در این زمینه گفت: بحث توافق موقت در کار نیست و این گمانه‌زنی کمک به طرف غربی برای افزایش فشار به ایران است.

پیشتر منابع آگاه به ایرنا گفته بودند که سفر معاون وزیر خارجه کره به وین ارتباطی به مذاکرات ایران و ۱+۴ ندارد و بحث بدهی سئول به تهران مستقل از گفتگوهای وین است.

ارسال نظر