تماس با ما درباره ما

رایزنی‌های کره‌ای ها در مذاکرات وین!/ هدف چیست؟

معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی که در راس هیاتی دیپلماتیک برای گفت‌وگو در مورد دارایی‌های بلوکه شده ایران به وین سفر کرده است امروز هم با روسای هیات‌های مذاکره کننده در گفت‌وگوهایی که با هدف رفع تحریم‌ها جریان دارد دیدار کرد.
رایزنی‌های کره‌ای ها در مذاکرات وین!  هدف چیست؟

به گزارش تهران بهشت، «چوی چونگ کان» دقایقی پیش وارد هتل ماریوت شد تا به رایزنی‌ها درباره راه‌های حل و فصل موضوع دارایی های مسدود شده ایران ادامه دهد.

وی دیروز با علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در گفت‌وگوهای رفع تحریم ها در وین به سر می‌برد دیدار کرد. در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در این جلسه همچنین تصریح شد که خودداری غیرقانونی و غیرقابل توجیه کره جنوبی از بازپرداخت بدهی‌های خود به ایران، نقطه‌ای تیره در تاریخ روابط دو کشور خواهد بود و سئول باید هرچه سریع‌تر نسبت به آزادسازی منابع ایران اقدام نماید.

کره جنوبی حدود هفت میلیارد دلار بابت خرید میعانات گازی از ایران، بدهی دارد که از سال ۲۰۱۸ به این سو و به بهانه تحریم‌های تهران از پرداخت آن خودداری کرده است. رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که این کشور برای بازپرداخت این بدهی به مجوز دفتر کنترل دارایی های خارجی خزانه داری آمریکا (اوفک) نیاز دارد.

معاون کره جنوبی پس از ورود به وین در توئیتی نوشت که این کشور پاسدار اموال بلوکه شده ایران است. این درحالیست که به نظر می‌رسد دولت کره استقلال و حاکمیت خود را به دستور آمریکا موکول کرده و از بازپرداخت بدهی خود به مردم ایران سرباز می‌زند.

وی طی دو روز گذشته دیدارهای جداگانه‌ای با هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام، نمایندگان سه کشور اروپایی، روسیه و همچنین رابرت مالی نماینده ایالات متحده آمریکا که برای بررسی راه‌های بازگشت مجدد ایالات متحده به برجام در وین بسر می‌برد، داشته است.

کره جنوبی عضو برجام نیست و یک منبع آگاه گفت که سفر دیپلمات‌های این کشور ارتباطی به روند مذاکرات وین ندارد. وی عنوان کرد که این سفر برای پیگیری روابط دوجانبه و دیدارها به درخواست طرف کره‌ای بوده است. طبق بیانیه وزارت امور خارجه کره جنوبی، هیات این کشور تا روز یکشنبه در وین خواهد بود.

ارسال نظر