تماس با ما درباره ما

دلیل سفر امیرعبداللهیان به چین مشخص شد

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است پایان هفته جاری به دعوت همتای چینی خود به پکن سفر کند و در خصوص موضوعات مختلف از جمله نقشه راه ۲۵ ساله با مقامات این کشور تبادل نظر نماید.
دلیل سفر امیرعبداللهیان به چین مشخص شد

به گزارش تهران بهشت؛ به نقل از پایگاه خبری «ساوث جاینا مورنینگ پست» هنگ کنگ، این دیدار اولین سفر امیرعبداللهیان به عنوان یکی از اعضای کابینه دکتر «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری ایران به چین به شمار می‌آید.

این تارنمای خبری با اشاره به نشست خبری دیروز «سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد که در این دیدار موضوعات مختلفی برای گفت وگو در دستورکار قرار دارد که از جمله موضوع مهم نقشه راه ۲۵ ساله است و مجریان این تفاهم‌نامه بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی هستند.

قابل ذکر است، وزیران خارجه ایران و چین طی سال های گذشته بطور متناوب با هم دیدار داشته و پیرامون راه های توسعه دوجانبه روابط با یکدیگر گفت وگو کرده اند.

روابط تاریخی دو کشور اگرچه به دوران باستان و دستکم دو هزار سال پیش باز می گردد اما این رابطه در دوران معاصر اهمیت و شکل جدی تری پیدا کرده است به طوری که روابط دو کشور از سال ۲۰۱۶ میلادی به روابط راهبردی و استراتژیک ارتقا یافته و همانگونه «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین گفته است، از زمان شکل گیری روابط استراتژیک جامع در سال ۲۰۱۶ میلادی، اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور تثبیت شده و همکاری متقابل سودمند در زمینه های مختلف پیشرفت مداوم داشته است.

نگاهی به تاریخ نشان می دهد دوران شکل‌گیری رابطه تاریخی ایران با چین به دوران جاده ابریشم باز می گردد. «جانگ چیان» از فرمانروایان چینی ۱۱۹ سال قبل از میلاد مسیح جاده ابریشم را افتتاح کرد و به صورت مستقیم با ایران ارتباط گرفت. جانگ همان سال نمایندگان خود را به «امپراتوری اشکانی» فرستاد و پادشاه وقت ارشک دوم ۲۰ هزار سواره نظام را به استقبال سفرای سلسله هان فرستاد.

وقتی نمایندگان سلسله هان به چین بازگشتند، ارشک دوم نمایندگان خود را همراه با فرمانده سلسله هان به چین اعزام کرد و اولین مبادله رسمی بین دو دولت چین و ایران از همان زمان شکل گرفت.

از آن زمان تاکنون، روابط ایران و چین به صورت مستمر ادامه داشته است اما به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی وارد مرحله جدی تری شد.

 

سفر وزیران خارجه شورای همکاری خلیج فارس به چین

وزیران امور خارجه کشورهای عربستان سعودی، کویت، عمان و بحرین و دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس دوشنبه (۲۰ دی ماه) به دعوت دولت چین برای شرکت در یک نشست مشترک این شورا با مقامات چینی، وارد پکن شدند.

به نوشته پایگاه خبری «ساوث جاینا مورنینگ پست»، اعضای شورای همکاری‌ خلیج فارس برای بررسی اوضاع سوخت در جهان و وضعیت بحرانی قزاقستان به چین سفر کرده اند.

خبرگزاری «شینهوآ» چین نیز در گزارشی به نقل از «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد، این دیپلمات های ارشد شورای همکاری خلیج فارس به دعوت «وانگ یی» وزیر امورخارجه چین پاسخ مثبت گفته و برای شرکت در جلسه ای که از ۱۰ تا ۱۴ ژانویه (۲۰ تا ۲۴ دی) در پکن برگزار می شود، به این کشور سفر کرده اند.

دیدار مقامات کشورهای عرب خلیج فارس با مقامات چینی تا روز جمعه (۲۴ دی ماه) ادامه خواهد یافت.

به باور تحلیلگران سیاسی، ممکن است مقامات نفتی شورای همکاری‌های خلیج فارس در خصوص راه‌های غلبه بر اتکای خود به بازارهای آمریکا و ایجاد تعادل در بازارهای جهانی گفت وگو کنند.

چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا پس از آمریکاست و مصرف کننده اصلی نفت و یکی از سرمایه‌گذاران خارجی در کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

به زعم تحلیلگران، چین نگران کاهش عرضه نفت در پی ناآرامی‌های چند روز اخیر در قزاقستان است. همچنین گفته می‌شود اعضای شورای همکاری‌ خلیج فارس به دنبال ایجاد تعادل در بازارهای نفتی و کاهش وابستگی خود به بازارهای آمریکا هستند.

 

مذاکرات وین، موضوع دیدار وزیران خارجه چین و عربستان

«فیصل بن فرحان آل سعود»  وزیر امورخارجه عربستان دوشنبه شب ۲۰ دی ماه با «وانگ یی» همتای چینی خود درخصوص برنامه هسته‌ای و مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران دیدار و گفت‌وگو کردند.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار