تماس با ما درباره ما

صبر روسیه از دست غرب لبریز شد!

سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه با بیان اینکه کشورهای غربی به گسترش تنش در جهان کمک می کنند، گفت: صبر مسکو از اقدامات آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سر آمده است.
صبر روسیه از دست غرب لبریز شد!

به گزارش تهران بهشت؛  سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره نتایج فعالیت‌های دیپلماسی روسیه در سال ۲۰۲۱ با اعلام اینکه آمریکا و متحدانش به دنبال ساخت پایگاه های نظامی در اطراف روسیه هستند، افزود: صبر روسیه در مقابل اقدامات غرب سر آمده است.

وی گفت ناتو در تلاش است تا اوکراین و کشورهای اسکاندیناوی را به صفوف خود جذب کند.

لاوروف با بیان اینکه روند سیاست خارجی ایالات متحده و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) آشکارا به عنوان مهار جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه اعلام شده است، افزود: غرب همزمان برای گسترش مصنوعی ترکیب ائتلاف آتلانتیک شمالی، به ویژه برای کشاندن اوکراین به آن تلاش می کند.

لاوروف اظهار داشت : حتی اگر اوکراین به ناتو نپیوندد، استقرار تسلیحات تهاجمی و پایگاه های نظامی آمریکا در دریای آزوف دومین خط قرمز روسیه است.

وی افزود: روسیه آمادگی هر تحریمی از سوی غرب و تاثیر آن بر وضعیت اقتصادی را دارد.

پیش از این، ستون نویسان نیویورک تایمز گفته بودند که چرا اوکراین نمی تواند در آینده نزدیک به ناتو بپیوندد. به عقیده آنها، متحدان اروپایی ناتو در مورد لزوم پیوستن اوکراین به این ائتلاف تردید دارند و برای پذیرش عضو جدید، اجماع همه کشورها لازم است. ناظران خاطرنشان می کنند که روسیه اهرم اقتصادی بر کشورهای اتحادیه اروپا دارد، بنابراین متحدان اروپایی نمی خواهند روابط با مسکو را خراب کنند.

ائتلاف آتلانتیک شمالی در نشست بخارست در آوریل ۲۰۰۸ بیانیه ای سیاسی به تصویب رساند که «اوکراین و گرجستان در نهایت به عضویت ناتو خواهند رفت.» در فوریه ۲۰۱۹،  اوکراین اصلاحاتی را در قانون اساسی این کشور برای پیوستن به ائتلاف آتلانتیک شمالی را تصویب کرد.  کی یف تاکنون عنوان  شریک ناتو  را دریافت کرده است.

 

روسیه  در انتظار پاسخ آمریکا به تضمین های امنیتی است

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت که روسیه در حالی که منتظر پاسخ ایالات متحده و ناتو در مورد تضمین های امنیتی دولتی است، برای هرگونه تحولی آماده می شود.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد که مسکو منتظر پاسخ کتبی از سوی ایالات متحده است و روسیه دلایلی برای این باور دارد که ایالات متحده «ضرورت انجام این کار را به سرعت، به طور ملموس و روی کاغذ درک کرده است و می داند که روسیه برای مدت نامحدود منتظر نخواهد ماند و برنامه هایی برای پایان دادن به این روند، البته، وجود دارد».

لاوروف تصریح کرد:  «همه می دانند که چشم انداز دستیابی به توافق به ایالات متحده امریکا بستگی دارد و اگر پیشنهادات طرف روسی رد شود، روسیه به نفع امنیت خود عمل خواهد کرد.

در ۳ ژانویه، رهبران روسیه، چین، ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه بیانیه مشترکی درباره "جلوگیری از جنگ بین کشورهای دارای سلاح هسته ای و کاهش خطرات استراتژیک" صادر کردند. سران این کشورا مطمئن هستند که هیچ برنده ای در یک جنگ هسته ای وجود ندارد و هرگز نباید آن را آغاز کرد. همچنین، رهبری این کشورها برتعهد خود به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) تاکید کردند.

در ۱۰ ژانویه، رایزنی در مورد پیشنهادهای مسکو در مورد تضمین امنیت دولتی در ژنو به پایان رسید. همانطور که ویاچسلاو ولودین رئیس دومای دولتی خاطرنشان کرد، رفع تنش در جهان به اقدامات سیاستمداران آمریکایی بستگی دارد، آنها مجبور خواهند شد یا پیشنهادات روسیه را بپذیرند یا مسئولیت عواقب احتمالی فقدان تضمین را بر عهده بگیرند.

 

نقش نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی در حوادث قزاقستان

لاوروف همچنین با بیان اینکه نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی به مقابله با تهدید تروریستی در قزاقستان کمک کردند، گفت: ماموریت حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به درخواست رئیس  جمهور این کشور به مقابله با تهدید تروریستی در قزاقستان کمک کرد.

وی گفت: به درخواست رئیس جمهور قزاقستان، نیروهای حافظ صلح به مقابله با تهدید آشکار تروریستی با نفوذ خارجی در قلمرو قزاقستان انجام شد کمک کردند.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: «مطمئناً ما با دقت بیشتر درگیر حمایت دیپلماتیک بودیم.

بر اساس تصمیم شورای امنیت جمعی سازمان پیمان امنیت جمعی، مصوب ۶ ژانویه ۲۰۲۲، نیروهای حافظ صلح پیمان امنیت جمعی (CSTO) برای تثبیت و عادی سازی اوضاع برای مدت محدودی به قزاقستان اعزام شدند. این گروه شامل واحدهایی از نیروهای مسلح روسیه، بلاروس، ارمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان بود. وظیفه اصلی یگان های روسی تحت حفاظت تأسیسات اصلی استراتژیک در منطقه آلما آتا بود.

در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۲، خروج تدریجی نیروهای حافظ صلح از خاک قزاقستان آغاز شد که برای چند روز ادامه خواهد داشت. به گفته وزارت دفاع روسیه، اولین واحدهای چتربازان روسی از نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی با چهار فروند هواپیمای ایل-۷۶ ام دی روز پنجشنبه از قزاقستان به روسیه باز گشتند.

ارسال نظر