تماس با ما درباره ما

سیاستمدار پرحاشیه در آستانه ظهور مجدد!

سیلویا برلوسکونی نخست وزیر سابق ایتالیا که سودای تکیه زدن بر مسند ریاست جمهوری را در سر دارد، به حمایت احزاب دست راستی دل خوش کرده است.
سیاستمدار پرحاشیه در آستانه ظهور مجدد!

به گزارش تهران بهشت؛ به نقل از دویچه وله، در حالی که رهبران سه حزب راستگرای ایتالیا از نامزدی برلوسکونی حمایت کرده اند، شانس وی برای پیروزی زیاد به نظر نمی رسد.

فرآیند انتخابات ریاست جمهوری ایتالیا ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) آغاز می شود و برلوسکونی امیدوار است بتواند با استفاده از این فرصت، بار دیگر به صحنه سیاسی این کشور بازگردد.

این سیاستمدار ایتالیایی که ۸۵ سال سن دارد، پیش از این سه دوره را به عنوان نخست وزیر در قدرت بوده که دوره نخست آن فقط یک سال ادامه یافته است.

در همین حال، رهبران سه حزب راستگرای ایتالیا پس از دیدار با برلوسکونی، با صدور بیانیه ای از نامزدی وی برای پست ریاست جمهوری حمایت کردند.

در این بیانیه عنوان شده که رهبران این سه حزب، اتفاق نظر دارند که برلوسکونی برای برعهده گرفتن منصب ریاست جمهوری ایتالیا در این شرایط دشوار، فرد مناسبی است.

امضاکنندگان این بیانیه معتقدند که رئیس جمهوری ایتالیا، نماد وحدت ملی است و برای اجرای شایسته وظایفش باید از اقتدار، تعادل و وجهه ای بین المللی برخوردار باشد.

همچنین به باور رهبران سه حزب راستگرا، برلوسکونی که رهبری حزب «به پیش ایتالیا» را برعهده دارد، می تواند اقتدار و تجربه لازم را برای این کشور به ارمغان آورد.

دوره ریاست جمهوری سرجیو ماتارلا ۳ فوریه (۱۴ بهمن) و پس از هفت سال به پایان می رسد. مقام ریاست جمهوری در ایتالیا صرفا یک مقام تشریفاتی است، اما در دوران بحران در دولت و تشکیل کابینه، نقشی محوری برعهده دارد.

با اینکه نامزدی برلوسکونی برای جانشینی ماتارلا از سوی حزب به پیش ایتالیا انجام و با استقبال دیگر احزاب راستگرا روبه رو شد، اغلب ناظران پیروزی وی را محتمل نمی دانند.

نخست وزیر سابق ایتالیا سال ۲۰۱۳ به اتهام ارتکاب تخلفات مالیاتی محاکمه و به چهار سال زندان محکوم شد. وی در حال حاضر درگیر چند پرونده قضایی است.

حکم زندان برلوسکونی به دلیل نوع جرم و کهولت سن وی به بازداشت خانگی یا کار در خدمات اجتماعی تنزل یافت، اما باعث از دست رفتن کرسی وی در سنای ایتالیا شد.

در همین حال، از چند نامزد دیگر برای جانشینی ماتارلا در ایتالیا نام برده می شود که ظاهرا به نسبت برلوسکونی شانس بیشتری برای پیروزی دارند.

ماریو دراگی رئیس سابق بانک کرزی اروپا یکی از آنهاست. دراگی فوریه سال گذشته با تشکیل ائتلافی گسترده، ریاست دولت ایتالیا را برعهده گرفت.

حزب برلوسکونی تهدید کرده است که اگر نخست وزیر به عنوان رئیس جمهوری آینده ایتالیا انتخاب شود، دولت ائتلافی کنونی را ترک می کند.

پی یر فردیناندو کازینی رئیس پیشین فراکسیون نمایندگان دموکرات مسیحی در مجلس و پائولو جنتیلونی کمیسر کنونی اقتصاد اتحادیه اروپا از دیگر افرادی هستند که نام آنها به عنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح است.

همچنین جولیانو آماتو که از طرفداران سرسخت اتحادیه اروپاست و در تدوین قانون اساسی اروپا نیز نقش داشته، نامزد دیگر احراز پست ریاست جمهوری ایتالیاست.

فرآیند انتخاب رئیس جمهوری در ایتالیا به نسبت اغلب کشورهای اروپایی تا حدودی پیچیده است. این کار از سوی نمایندگان مجلس، سناتورها و نمایندگانی از ۲۰ منطقه انجام می شود که تعدادشان در مجموع به حدود هزار نفر می رسد.

ارسال نظر