تماس با ما درباره ما

رشد چشمگیر اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱

آمارهای دولتی چین در روز دوشنبه نشان داد که اقتصاد این کشور در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشته و ۸.۱ درصد رشد را تجربه کرده است که بیشترین رشد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته را به خود اختصاص می دهد.
رشد چشمگیر اقتصاد چین در سال ۲۰۲۱

به گزارش تهران بهشت؛ به نقل از پایگاه خبری «کیودو»، یکی از مهمترین دلایل افزایش رشد اقتصادی چین در سال گذشته میلادی، بهبود شرایط شیوع کرونا در این کشور بوده است.

گفتنی است سرعت رشد اقتصادی بسیار سریع‌تر از رشد ۲.۲ درصدی در سال ۲۰۲۰ است که این مساله نشان دهنده افزایش اعتماد مصرف‌کننده ها و شرکت‌ها در این کشور آسیایی است که در مهار این ویروس مهلک موفق عمل کرده است.

با این حال، در دوره زمانی اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۱، دومین اقتصاد بزرگ جهان تنها ۴ درصد رشد را تجربه کرد، زیرا نگرانی های ناشی از شیوع ویروس کرونا چشم انداز رشد اقتصادی را تیره کرده بود.

بر اساس این گزارش، چین تنها اقتصاد بزرگ در جهان بود که در سال ۲۰۲۰ به رشد دست یافت. آمارها نشان می‌دهد رشد ۸.۱ درصدی چین در سال ۲۰۲۱ از رقم هدفگذاری شده، بیش از ۶ درصد بیشتر بود.

این گزارش می افزاید: در سال ۲۰۲۱، خرده فروشی کالاهای مصرفی ۱۲.۵ درصد افزایش یافت، درحالی که سرمایه گذاری در دارایی‌های ثابت، بدون احتساب خانوارهای روستایی، ۴.۹ درصد افزایش داشته است.

همچنین میزان تولید صنعتی چین در سال گذشته، ۹.۶ درصد افزایش یافت و ارزش کل صادرات این کشور به ۲۱.۲ درصد افزایش یافت.

به نظر می رسد چشم‌انداز اقتصاد چین به این مساله بستگی داشته باشد که آیا دولت این کشور می‌تواند جلوی شیوع موج جدید کرونا را پیش از برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی پکن که قرار است در ۴ فوریه سال جاری میلادی آغاز شود، بگیرد؟

بنابر گزارش پایگاه خبری «چاینا اُ آر جی»، کمیسیون بهداشت ملی چین می گوید تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون نفر معادل ۹۰ درصد جمعیت کل این کشور واکسن کرونا دریافت کرده اند که از آن میان بیش از یک میلیارد نفر هر دو دُز واکسن را دریافت کرده و به صورت کامل واکسینه شده اند.

براساس گزارش کمیسیون بهداشت ملی این کشور تا روز جمعه (۲۴ دی ماه)  حدود ۲ میلیارد و ۹۳۰ میلیون دُز واکسن در سراسر چین تزریق شده است.

شایان ذکر است تحلیل‌ها و برآوردهای سازمان‌های بین‌المللی نیز در اوایل سال ۲۰۲۱ میلادی نشان داد چین علاوه بر اینکه گوی سبقت را در زمینه جذب سرمایه خارجی، رشد تجارت و نرخ رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۰ از سایر کشورها ربود، در ۲۰۲۱ نیز همچنان پیشتاز رشد می‌ماند.

بر اساس برآوردهای بانک جهانی در روزهای نخست سال ۲۰۲۱ میلادی، تخمین زده شد اقتصاد چین به رشد پرقدرت خود ادامه می‌دهد و این کشور رشدی ۵/ ۸ درصدی را در این سال تجربه کند پیش از آنکه در سال ۲۰۲۲ به رشد ۴/ ۵ درصدی برسد.

بانک توسعه آسیا نیز  با انتشار گزارش «چشم انداز توسعه آسیا ۲۰۲۱» پیش بینی کرده بود که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۱ میلادی در صورت تداوم توسعه با ثبات صنایع تولیدی، خدماتی و صادرات به ۸.۱ درصد می رسد و در سال ۲۰۲۲ میلادی نیز ۵.۵ درصد خواهد بود.

ارسال نظر