تماس با ما درباره ما

دعوای برجامی بایدن و جمهوری خواهان بیشتر شد!+ جزییات

کشمکش‌ها میان جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و جمهوری خواهان کنگره بر سر بازگشت این کشور به برجام و لغو تحریم‌های ایران در طول یک سال گذشته ادامه دارد.
دعوای برجامی بایدن و جمهوری خواهان بیشتر شد!+ جزییات

به گزارش تهران بهشت؛ "واشنگتن فری بیکن" گزارش داد بر اساس ارزیابی سیاست خارجی یک ساله رهبران جمهوری خواه در مجلس نمایندگان، دولت بایدن بیش از 12 تلاش جمهوری خواهان برای تحقیق کنگره در مورد دیپلماسی دولت بایدن با ایران و لغو تحریم‌ها علیه تهران را مسدود کرده است. 

کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان که بزرگترین فراکسیون راست‌گرایان در کنگره آمریکا است، روز پنجشنبه مدعی شد که بیش از 12 نامه به دولت بایدن ارسال کرده و در آن‌ها خواستار اطلاعاتی درباره چگونگی اجرای تحریم‌های ایران در سال گذشته شده اما از سوی دولت بایدن پاسخ رضایت بخشی دریافت نکرده است. 

 به گفته قانونگذاران جمهوری خواه دولت بایدن در حال مانع تراشی در این تحقیقات است و تلاش می‌کند به قانونگذاران جمهوری خواه در مورد وضعیت مذاکرات و تحریم‌های اقتصادی علیه تهران اطلاعاتی ارائه ندهد. 

کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان در ارزیابی خود مدعی شد: یک سال پس از آغاز به کار دولت بایدن، ایران ثروتمندتر، قوی‌تر و به سلاح اتمی نزدیک‌تر شده است. 

در این گزارش همچنین اشاره شده است که دولت بایدن به صورت مکرر به وعده‌های خود برای اجرایی کردن تحریم‌های ایران عمل نکرده است. 

بر اساس گزارش جمهوری خواهان، در حالی که دولت بایدن از لحاظ فنی بسیاری از تحریم‌های دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق این کشور علیه ایران را لغو نکرده است، اما به صورت غیر مستقیم از طریق عدم اجرای این تحریم‌ها، ایرانی‌ها را برای ورود مجدد به توافق هسته‌ای تشویق کند. 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده و مذاکره‌کنندگان سرگرم تبدیل ایده‌ها به کلمات و جملات هستند. راستی آزمایی لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین‌هایی که ایران بر آن تاکید دارد، دو موضوع مهم در روند مذاکرات وین است. گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده و رسیدن به یک توافق خوب به تصمیمات خاص سیاسی واشنگتن درباره مسائل باقی‌مانده و رفع تحریم‌ها، بستگی دارد. 

درحالی که روسیه و چین از خواسته‌های منطقی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات حمایت می‌کنند، گفته می‌شود که غربی‌ها در میز مذاکره دائما رویکرد متغیری را در پیش گرفته و تجدید نظر در پیشرفت‌های حاصل‌شده را طلب می‌کنند. 

به گفته افراد آشنا با فضای مذاکرات، این عادت ناپسند طرف‌های غربی است که معمولا در میانه مذاکرات سعی می‌کنند طرف مقابل خود را برای گرفتن امتیاز هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهند. 

این روزها مذاکرات به گردنه تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی برای طرف‌های غربی رسیده و ضروری است که با برداشتن گام‌های معنادار و اقدام محور تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند. آن‌ها باید طبق تجربه بدانند که مقصر نمایی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کارساز نیست و ادامه مسیر برای دست یابی به توافق نهایی در انتظار اقدامات عملی آن هاست. 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار