تماس با ما درباره ما

رایزنی مشاور امنیت ملی بایدن با رژیم صهیونیستی درباره منطقه و ایران

کاخ سفید اعلام کرد جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و همتای صهیونیستی اش روز چهارشنبه درباره تحولات منطقه ای از جمله ایران با یکدیگر رایزنی کردند.
رایزنی مشاور امنیت ملی بایدن با رژیم صهیونیستی درباره منطقه و ایران

به گزارش تهران بهشت؛ کاخ سفید عصر چهارشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا و ایال هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی در نشست مجازی گروه مشورتی راهبردی آمریکا و رژیم اسرائیل (SCG) شرکت کردند.

بر اساس این بیانیه، در این نشست که نمایندگان ارشد آژانس های  سیاست خارجی، دفاع و اطلاعات شرکت داشتند، دو طرف در خصوص رزمایش های نظامی آتی گفت و گو  و از نظارت آمریکا بر یک رزمایش هوایی اخیر توسط ارتش رژیم صهیونیستی استقبال کردند.

 مقامات دو طرف همچنین در مورد تحولات مهم منطقه ای از زمان آخرین نشست گروه مشورتی راهبردی خود از جمله پیشرفت برنامه هسته ای ایران گفت و گو کردند.

سالیوان در تداوم هراس از پیشرفت های هسته ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام در پی نقض این توافق بین المللی از سوی واشنگتن و بکارگیری تاکتیک های مختلف واشنگتن برای فشار بر ایران در میز مذاکره مدعی شد که اگرچه آمریکا همچنان به دیپلماسی به عنوان بهترین ابزار برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای متعهد است، با هماهنگی شرکای خود در حال آماده سازی گزینه های جایگزین  در صورت شکست دیپلماسی است.

 کاخ سفید اعلام کرد که مقامات آمریکا و رژیم اسرائیل توافق کردند در خصوص همه موضوعات مورد علاقه دوجانبه هماهنگی خود را حفظ کرده و در برابر همه تهدیدات علیه امنیت ملی خود متحد باقی بمانند.

پیش از این، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه با شیخ احمد ناصر آل محمد الصباح همتای کویتی خود در واشنگتن دیدار کرد و گفت: ما درباره ایران بحث کردیم. آمریکا از حمایت کویت برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام قدردانی می‌کند. 

بلینکن با تکرار ادعاها درباره پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران در چارچوب برجام و در پی نقض برجام از سوی آمریکا مدعی شد: توافق هسته‌ای موثرترین راه برای اطمینان از عدم دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای است. 

وی در تداوم هراس واشنگتن از نفوذ منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران، از همکاری نزدیک کویت با آمریکا در نهادهایی چون "کارگروه ایران در شورای همکاری خلیج فارس و ایستادگی در مقابل اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران درمنطقه" قدردانی کرد. 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ششم دی ۱۴۰۰ آغاز شده است و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده رو به جلو و در مسیر پیشرفت قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت که هیات جمهوری اسلامی ایران در وین به سر می‌برد تا به توافقی پایدار و قابل اتکا در زمینه رفع تحریم‌ها برسد.

به گزارش ایرنا، باوجود پیشرفت هایی در روند مذاکرات وین و در حالی که همچنان برخی مسائل کلیدی باقی‌مانده و طرف‌های غربی، به ویژه آمریکا از اتخاذ تصمیمات سیاسی به بهانه‌های مختلف طفره می‌روند، صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران نیز برای دست یابی به توافق نهایی رو به پایان است.

هرچند جمهوری اسلامی ایران ضرب‌الاجلی را در مذاکرات تعیین نکرده و با هدف دست یابی به توافق نهایی در گفت‌وگوها حضور دارد اما اگر طرف‌های مقابل ظرف روزهای آینده اراده‌ای از خود برای پیشرفت مذاکرات نشان ندهند، ادامه گفت‌وگوها با چالش‌هایی مواجه خواهد بود.

 

ارسال نظر