تماس با ما درباره ما

برجام ترس به جان یار غار ترامپ انداخت

مایک پمپئو وزیر امور خارجه دولت تندرو و جنگ طلب دونالد ترامپ که همچون بسیاری از تندروها در آمریکا این روزها از مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ برآشفته است، اعلام کرد؛ به نظر می رسد دولت بایدن قصد دارد به توافق هسته ای ایران باز گردد.
برجام ترس به جان یار غار ترامپ انداخت

به گزارش تهران بهشت؛ این مقام جمهوری خواه پیشین آمریکا در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز در پاسخ به سوال مجری از وی در مورد جدا شدن سه عضو تیم مذاکره کننده این کشور در مذاکرات غیرمستقیم وین به ریاست رابرت مالی، گفت: نمی دانم این افراد چرا استعفا کردند؛ امیدوارم دلیل این کار آنها عدم تحمل مماشات باشد؛ من نیز نمی توانم این مماشات را تحمل کنم.

این حامی کارزار شکست خورده فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: اما به نظر می رسد اکنون قصد داریم مماشات کنیم. قرار است ایران با میلیادرها دلاری که به این کشور می دهیم، برنده بازی شود.

این مقام تندروی سابق آمریکایی با هراس از نفوذ منطقه ای ایران و تداوم اتهام پراکنی های بی اساس خود مدعی شد این پول علیه دوستان و متحدان ما در خاورمیانه، خلیج فارس و اسرائیل هزینه می شود و در نهایت آمریکا را به خطر می اندازد.

پمپئو ادعا کرد: واقعاً فاجعه است. فکر کنم به توافقی برمی گردیم که باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۵ آن را امضا کرد.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد. اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

وزیر خارجه دولت ترامپ در پاسخ به سوال دیگر مجری فاکس نیوز که پرسید؛ مخالفان توافق هسته ای ایران از تیم مذاکره کننده آمریکا جدا شده اند و این خبر خوبی برای واشنگتن نیست زیرا نمی توان جلوی هسته ای شدن ایران را گرفت، گفت: این امر خبر خوبی نیست. ظاهراً این دولت (بایدن) به جای درک این حقیقت که ایران با منابع مالی زیاد کشوری بسیار خطرناک است، در مسیر احیای توافقی شکست خورده گام بر می دارد.

ریچارد نفیو معاون رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران که به معمار تحریم های ایران معروف است، از معاونت رابرت مالی استعفا داد و از تیم مذاکره کننده آمریکا جدا شد. روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که نفیو پس از اختلاف نظر با رابرت مالی، سمت خود را ترک کرده و به دنبال این بود که آمریکا موضع سخت‌تری را در مذاکرات کنونی علیه ایران اتخاذ کند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابعی افزود که علاوه بر نفیو، دو تن دیگر از اعضای تیم آمریکایی نیز از مذاکرات عقب نشینی کردند؛ زیرا آنها هم خواستار موضع سخت تری در مذاکره بودند. این منابع گفته اند که از جمله موضوعاتی که تیم را از هم جدا کرده، این است که چگونه تحریم‌های موجود را به طور مستحکم اجرا کنند و آیا مذاکرات را در حالی که ایران برنامه هسته‌ای‌اش پیشرفت می‌کند، قطع کنند یا خیر. علاوه بر این چگونگی اعمال تحریم‌های سختگیرانه از جمله در قبال چین و اینکه آمریکا سال گذشته میلادی باید برای محکومیت ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اقدام می‌کرد یا نه، از دیگر موارد اختلاف در تیم آمریکا بوده است. در تیم مذاکره‌کننده آمریکا همچنین در مورد اینکه ایران چه زمانی امکان دستیابی به میزان لازم از اورانیوم غنی‌شده برای ساخت سلاح هسته‌ای در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه را دارد، اختلاف نظر وجود داشته است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از ۶ دی ماه ۱۴۰۰ آغاز شد و پس از نزدیک به ۳۰ روز رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک وارد یک دوره تنفس کوتاه تصمیم‌گیری سیاسی شده است که بعد از چند روز ادامه خواهد یافت.اکنون گفت‌وگوها وارد مرحله ای شده است که آمریکا باید درخصوص پذیرش خواسته‌های برحق ایران تصمیم گیری کند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد؛ هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد شد.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در پی وقفه چند روزه در مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ اعلام کرد همه می‌دانند به مرحله نهایی مذاکرات نزدیک می‌شویم که به تصمیمات سیاسی نیاز داریم.

 یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به وقت محلی در گفت وگو با برخی خبرنگاران رسانه های بین المللی، مذاکرات وین در ماه ژانویه را فشرده ترین دور مذاکرات برای بازگشت مشترک متقابل به اجرای کامل برجام توصیف و تصریح کرد همه می دانند به مرحله نهایی نزدیک می شویم که به تصمیمات سیاسی نیاز داریم. مذاکره کنندگان از جمله رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران آخر هفته میلادی(شنبه و یکشنبه) برای مشورت به پایتخت های خود باز می گردند.

ارسال نظر