تماس با ما درباره ما

انگلیس صدای آرژانتین را هم درآورد+ جزییات

وزارت امور خارجه آرژانتین نصب اخیر سامانه ضدهوایی انگلیس در جزایر مورد مناقشه مالویناس را محکوم کرد و این اقدام را ناقض قطعنامه های بین المللی و «اقدامی غیرموجه و خصمانه» و تهدیدی برای منطقه توصیف کرد.
انگلیس صدای آرژانتین را هم درآورد+ جزییات

به گزارش تهران بهشت؛ از تارنمای تلویزیون ملی آرژانتین، بوئنوس آیرس و لندن هر دو  مدعی حاکمیت بر این جزایر مورد مناقشه هستند.

چهار دهه پس از جنگ ۱۹۸۲ (۱۳۶۰) بر سر جزایر مالویناس (فالکلند)، این مسئله همچنان به عنوان عامل تنش میان بوئنوس آیرس و لندن باقی مانده است.

بیانیه وزارت خارجه آرژانتین در پی نصب نسل جدید سامانه هوایی زمینی از سوی انگلیس و جایگزینی آن با موشک هایی با بردی سه برابر بیشتر، صادر شد. این سامانه که برد آن سه برابر موشک های قبلی است باعث تقویت استقرار نظامی انگلیس در نزدیک قلمرو آرژانتین خواهد شد.

در همین راستا، طبق بیانیه آرژانتین «تقویت پایگاه نظامی انگلیس در منطقه، نه تنها از نظر قانونی کاملا غیرموجه است بلکه تهدید و خطری برای منطقه محسوب می شود».

طبق این بیانیه، استقرار نظامی انگلیس در جزایر مالویناس، در حالی که روند مذاکرات بر سر حاکمیت این منطقه ادامه دارد، ناقض بندهای ۴۹/۳۱ و ۱۱/۴۱ قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز محسوب می شود. زیرا براساس این بندهای قانونی، هر دو طرف باید از اتخاذ تصمیماتی که مستلزم ایجاد تغییرات در شرایط موجود است، خودداری کنند. 

براساس وزارت امور خارجه آرژانتین، در برابر اقدامات خصمانه اخیر از سوی لندن، آرژانتین همچنان به روند صلح آمیز خود ادامه می دهد و بر عزم ثابت و دائمی خود برای از سرگیری مذاکرات با انگلیس با هدف حل و فصل اختلافات بر سر حاکمیت این منطقه استوار است.

از سال ۱۸۳۳ (۱۲۱۱ شمسی) جزایر مالویناس محل اختلاف آرژانتین و انگلیس بوده که منجر به جنگ ۷۴ روزه بین دو کشور در سال ۱۹۸۲ شد. از آن پس آرژانتین بارها بر حاکمیت جزایر در مجامع بین المللی تاکید کرده و از لندن خواستار مذاکره برای حل این اختلافات شده است، دعوتی که انگلیس آن را نادیده گرفته است.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار