تماس با ما درباره ما

توافق نسبی انجام شد

میشل عون" رئیس جمهوری لبنان اعلام کرد : با پیشنهادهای کویت برای تنش زدایی بین بیروت و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس موافقت نسبی شد اما بخشی دیگر که شامل نکات ظریفی است پیشنهاد دادیم تا در کمیته مشترک این کشورها و لبنان مورد بررسی قرار گیرد.
توافق نسبی انجام شد

به گزارش تهران بهشت به نقل از روزنامه الجمهوریه لبنان، «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره پیشنهادهای کویت برای تنش‌زدایی بین لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس، افزود: پاسخ اولیه کویت به جواب لبنان مثبت و قابل درک بود و در حال حاضر منتظر پاسخ عربستان و امارات هستیم. 

وی این خبر که گفته شده است امیر کویت پیشنهاد داده گفت و گوی لبنانی - لبنانی را مدیریت کند، تکذیب کرد و افزود : در پیامی که وزیر خارجه کویت انتقال داد ابراز امیدواری کرد به لبنان سفر کند و طبیعی است در آن زمان امکان بحث در مورد همه موضوعات مورد علاقه دو کشور از جمله روابط با سایر کشورها وجود دارد. 

رئیس جمهوری لبنان همچنین در ادامه اظهاراتش آمادگی خود برای سفر به سوریه قبل از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش را اعلام کرد و افزود : آمادگی  سفر به سوریه را دارم و  هیچ مخالفتی با این اتفاق وجود ندارد. 

میشل عون همچنین به وضعیت اجتماعی سختی که بسیاری از لبنانی‌ها از آن رنج می‌برند اشاره کرد و اظهار داشت: به خوبی از رنج فقرا در این شرایط سخت آگاه هستم. 

وزیر خارجه کویت یک هفته پیش فهرستی از اقدامات پیشنهادی برای کاهش تنش دیپلماتیک با کشورهای عربی خلیج فارس را به مقامات لبنان ارائه کرد اما مفاد آن را فاش نکرد.  

سفر وزیر خارجه کویت به لبنان که با کشورهای حاشیه خلیج فارس هماهنگ شده بود در حالی برای باز گرداندن اعتماد بین لبنان و کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شد که بیروت با بحران مالی بی‌ سابقه‌ای مواجه است.  

بحران دیپلماتیک بین عربستان سعودی و لبنان پس از اظهارات «جورج قرداحی» وزیر اطلاع‌ رسانی وقت لبنان به وجود آمد که در آن گفته بود «حوثی‌ها» (انصارالله یمن) در مقابله با چهره متجاوز خارجی عربستان سعودی و امارات در حال «دفاع از خود» هستند.  

پس از این اظهارات ریاض سفیر خود در بیروت را احضار کرد و از سفیر لبنان خواست که ریاض را ترک و تمام واردات لبنان به عربستان را متوقف کند.  

بحرین و کویت در همبستگی با ریاض دست به اقدامی مشابه زدند و امارات دیپلمات‌های خود را از بیروت خارج کرد و تصمیم گرفت از سفر شهروندان خود به لبنان جلوگیری کند و مقامات کویت نیز بعداً تصمیم گرفتند در اعطای ویزا به لبنانی‌ها سخت گیری کنند.  

قرداحی ماه گذشته در تلاش برای مهار بحران به وجود آمده استعفای خود را ارائه کرد و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که پاریس و ریاض برای از سرگیری روابط دیپلماتیک با لبنان به طور کامل به توافق رسیده‌اند.  

این بحران فروپاشی اقتصادی در لبنان که با بحران مالی روبرو است و بانک جهانی گفته است که یکی از بدترین بحران‌های خود را پشت سر می‌گذراند را تشدید کرد.  

تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۰۰ هزار لبنانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کنند و شریان حیاتی برای کشورشان به شمار می‌روند.

ارسال نظر