تماس با ما درباره ما

ترکیه در پی میانجیگری بین روسیه و اوکراین است

«رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در حالی کشورهای غربی را به تشدید بحران اوکراین متهم کرد که برای میانجیگری بین مسکو و کی‌یف برنامه‌ریزی می‌کند.
ترکیه در پی میانجیگری بین روسیه و اوکراین است

به گزارش تهران بهشت از خبرگزاری «روسیا الیوم»، اردوغان در هنگام برگشت از اوکراین به خبرنگاران گفت: متاسفانه غرب هنوز هیچ کمکی به حل این مشکل نکرده است. می توانم بگویم که آنها اوضاع را بدتر می کنند و در حال حاضر مشکل جدی در رهبری اروپا برای حل این مشکل وجود دارد.

اردوغان با انتقاد از رویکرد «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در قبال این موضوع هم افزود: بایدن هنوز نتوانسته است رویکرد مثبتی برای مقابله با این بحران نشان دهد. پس از دیدار من با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، اگر نقش میانجی بین روسیه و اوکراین به ما سپرده شود، این وظیفه را می پذیریم و برای انجام مسئولیتی که بر دوش ما گذاشته شده، تلاش خواهیم کرد.

وی افزود: می‌خواهیم جلسه‌ای در سطح عالی بین روسای جمهوری روسیه و اوکراین برگزار کنیم و در این راستا با «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهوری اوکراین به توافق رسیده‌ایم.

دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر ادعاهایی را مبنی بر حضور گسترده نیروهای نظامی روسیه در مرز با اوکراین برای حمله به این کشور مطرح کرده است.

زلنسکی رییس جمهوری اوکراین پیشتر با رد تلاش آمریکا و متحدان اروپایی‌اش برای تنش‌آلود و بحرانی نشان دادن وضع میان روسیه و اوکراین، ارزیابی واشنگتن را از تهاجم قریب الوقوع روسیه، کم اهمیت نشان داد و گزارش رسانه‌ها را در این زمینه رد کرد.

وی از سیاستمداران و رسانه های غربی خواست وحشت غیرضروری ایجاد نکنند.

در همین حال ترکیه که به عنوان یکی از اعضای ائتلاف نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال های اخیر و از حامیان اصلی اوکراین ظاهر شده است، یکی از منتقدان اصلی اقدام سال ۲۰۱۴ روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه به خاک آن کشور است و درباره سرنوشت جوامع ترک در آن منطقه نیز ابراز نگرانی کرده است.

ترکیه بهبود روابط با اوکراین را دارای ارزش راهبردی تلقی می کند و از جمله آن را یک منبع احتمالی فناوری و دانش برای صنعت دفاعی رو به رشد خود می داند.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار