تماس با ما درباره ما

عراق نباید به دوران استبداد بازگردد

رهبر جریان حکمت ملی عراق با بیان اینکه اولویت اصلی‌ای که باید حفظ کنیم و برای تثبیت آن بکوشیم آزادی سیاسی و اجتماعی و دینی و فرهنگی است که به لطف شهدای والامقام عراق به دست آمد، تاکید کرد که هرگز و در هیچ شرایطی نمی‌توان از این مهم عقب‌ نشست و به مرحله استبداد بازگشت.
عراق نباید به دوران استبداد بازگردد

به گزارش تهران بهشت، «سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در مراسم رسمی بزرگداشت شهید آیت الله «سید محمدباقر حکیم» و روز شهید عراقی که با حضور مقامات سیاسی عراق و سفرای کشورهای خارجی امروز (شنبه) در بغداد برگزار شد، اظهار داشت: هر سال در اول رجب روز شهید عراقی را که هم‌زمان با سالروز شهادت شهید جاودانه محراب آیت الله العظمی سیدمحمدباقر حکیم (رضوان الله تعالی علیه) است، گرامی می‌داریم. شهید جاودانه محراب متعلق به یک گروه و طیف خاص نبود، او پدر مهربان همگان و مدافع سرسخت حقوق همه مردم عراق از عرب و کرد و ترکمان، مسلمان و مسیحی، ایزدی و صابئی و شبک بدون استثنا بود.

وی با بیان اینکه آن شهید به توانایی ملت عراق در پشت سرگذاشتن سختی‌ها و اهتمام آنان به وحدت کشورشان و دفاع از مسائل ملی‌شان اطمینان بسیار داشت، گفت: روش سیاسی آن شهید از چهار ضلع وحدت، آزادی، استقلال، عدالت تشکیل می‌شد و او در مسیر طولانی مبارزات خود این چهار هدف را دنبال می‌کرد. ایشان در پی اتحاد ملت عراق با همه طیف‌ها و گروه‌هایشان بود و می‌کوشید که حق آنان در آزادی را از چنگ استبداد و دیکتاتوری بگیرد، به استقلال و کرامت میهنش در همه عرصه ها ایمان داشت.

رهبر جریان حکمت ملی عراق تاکید کرد که اولویت اصلی‌ای که باید حفظ کنیم و برای تثبیت آن بکوشیم آزادی سیاسی و اجتماعی و دینی و فرهنگی است که به لطف شهدای والامقام عراق به دست آمد و هرگز در هیچ شرایطی نمی‌توان از آن عقب‌ نشست و به مرحله استبداد بازگشت.

حکیم با بیان اینکه با گذشت دو دهه از تجربه دموکراسی در عراق ایمان داریم که تنها راه تغییر و اصلاح و ثبات انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در روند مشخص قانونی است، عنوان کرد: پایبندی به قواعد دموکراتیک باید روش الزامی برای همگان باشد، هیچ طرفی حق ندارد سراغ مخالفت غیر مسالمت‌آمیز برود و هیچ طرفی حق ندارد از قدرت خود برای سرکوب دیگران و به حاشیه راندنشان استفاده کند.

وی با تاکید بر اینکه ما به شدت نیازمند هم‌افزایی در مسئولیت‌های سیاسی به دور از اتهام‌زنی و تحمیل دیدگاه‌ها و استبداد در روش‌ها و نظرها هستیم، گفت: باید با خودمان صریح باشیم و اعتراف کنیم که ملت عراق از اختلافات و نزاع‌های حزبی خسته شده‌اند و انتظار عمل دارند نه سخن، انتظار دارند که به دور از ادعا و بهانه و توجیه در راه ثبات و سازندگی و خدمات تلاش کنیم و لازمه چنین چیزی آن است که دولت مسئولیت کامل اداره کشور را بر عهده بگیرد و اپوزیسیون پارلمانی مسئولیت کامل نظارت و پیگیری و نقد سازنده را به دور از شخصی‌سازی مسائل و کشاندن کار به نزاع و درگیری بر عهده داشته باشد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق همچنین درباره پرونده روابط خارجی عراق عنوان کرد: عراق با سیاست متعادل و بی‌طرفانه و اثرگذار خود گام‌های بزرگی در بهبود روابط خود با کشورهای همسایه، کشورهای عربی و اسلامی و جهانی برداشته و نیازمند ادامه و تحکیم این مسیر هستیم. جانبداری از هر محوری علیه طرف دیگر و دشمنی با یک گروه به نفع گروه دیگر سیاستی است که شکست و پیامدهای وخیم آن برای همه روشن شده است. عراق باید مستقل و آزاد و متعادل و اثرگذار در صحنه بین‌المللی بر اساس اصول احترام متقابل و منافع مشترک بماند.

حکیم بار دیگر تصریح کرد که بر مخالفت با هرگونه سیاست عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به هر بهانه و با هر توجیه واهی تأکید می کنم، فلسطین مسئله اصلی جهان عرب و جهان اسلام خواهد ماند و عراق مدافع ملت فلسطین خواهد بود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر تقویت ارتش، پلیس، دستگاه مبارزه با تروریسم و الحشد الشعبی و پیشمرگه گفت: وجود همه این گروه ها با آموزش و سلاح و امکانات لازم همگی امری ضروری برای ادامه روند مبارزه با تروریسم و تأمین امنیت و بازیابی حاکمیت کامل کشور است.

حکیم با محکوم کردن همه حوادث امنیتی اخیر که تأسیسات غیر نظامی یا نهادهای حکومتی یا هیئت‌های دیپلماتیک خارجی را هدف قرار داده اند، تاکید کرد: این اقدامات غیر قابل قبول است و نسبت به دست‌هایی که برای ایجاد اختلاف میان نهادهای حکومتی کشور در جریان است و اتهام‌زنی‌های گزاف به گروه‌های مختلف و در رأس آنها الحشد الشعبی هشدار دهیم.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار