تماس با ما درباره ما

عراق خواستار نشست مشترک با سوریه و ترکیه برای تعیین سهم آب فرات شد

وزیر منابع آب عراق از همتایان سوری و ترکیه ای خود خواست در نشستی که به میزبانی بغداد برای تعیین سهم آب فرات برگزار می شود، شرکت کنند.
عراق خواستار نشست مشترک با سوریه و ترکیه برای تعیین سهم آب فرات شد

به گزارش تهران بهشت، «مهدی رشید الحمدانی» وزیر منابع آب عراق دیروز (یکشنبه) در گفت و گو با روزنامه الوطن سوریه بدون اشاره به زمان برگزاری نشست یاد شده، اظهار داشت: مقدمات برگزاری نشست سه جانبه وزرای آب سوریه، عراق و ترکیه در بغداد برای بررسی پرونده آب در حال انجام است. 

وی مشارکت طرف سوری در مذاکرات به ویژه در خصوص سهم سوریه و عراق از آب‌های رودخانه فرات را ضروری دانست و افزود: طرف ترکیه‌ای همیشه اشاره می‌کند که در غیاب طرف سوری امکان مذاکره یا تفاهم در مورد آب وجود ندارد. 

وزیر منابع آب عراق با بیان اینکه پرونده آب با ترکیه تعلیق نشده است، بیان کرد: نشانه‌هایی از بهبود و پیشرفت در این پرونده از سوی طرف ترکیه‌ای وجود دارد. 

«مهدی راشد الحمدانی» وزیر منابع آب عراق روز چهارشنبه گذشته به منظور تبادل نظر درباره حفظ حقوق آب دو کشور از رودخانه‌های دجله و فرات به دمشق سفر کرد و با تعدادی از مقامات سوری دیدار و در خصوص وضعیت آب و چالش‌های وضعیت آب در دو کشور و همکاری‌ها در جهت ارتقای آن گفت و گو کرد.  

به نوشته رسانه‌های سوریه، اخیراً یک هیات عراقی با سفر به دمشق درباره فعال‌سازی همکاری‌های سوریه و عراق در زمینه آب گفت و گو و در خصوص ساماندهی پرونده آب بین دو کشور توافق کردند. 

پیشتر سوریه و عراق، ترکیه را به کاهش میزان رهاسازی آب رودخانه‌های دجله و فرات که بر سهمیه‌های آب ورودی به هر دو کشور تاثیر منفی می‌گذارد،  متهم کرده بودند.

پروژه آناتولی جنوب شرقی ترکیه یا طرح Southeastern Anatolia Project موسوم به گاپ (GAP) طرحی است که مطابق آن ٢٢ سد و ١٣ نیروگاه آبی برروی سرشاخه های دجله و فرات در خاک این کشور ساخته می شود. گفته می شود که سد «آتاتورک» به تنهایی، بیش از تمام ۶۵٠ سد ایران گنجایش دارد. این سد از ورود سه چهارم آب فرات به کشورهای پایین دست جلوگیری می‌کند. سد ایلیسو مانع از ورود ۵۶ درصد آب دجله به این کشورها می‌شود.

پیامد این امر از نظر کارشناسان، در درجه اول خشک شدن تالاب «هورالعظیم»، افزایش بیابان‌زایی در منطقه بین النهرین و به تبع آن، افزایش تولید گرد و خاک در ایران و عراق است.

همچنین گفته می شود، زاگرس و جنگل های بلوط‌های کهن‌ آن یکی از قربانیان این طرح است.

مقام های عراقی به تازگی نسبت به قصد ترکیه برای ساخت سد جدیدی بر روی رودخانه دجله هشدار داد.

پیشتر «کاظم سهر»، مدیر کل سازمان سدها و منابع آبی عراق در گفت و گو با رسانه های عراقی گفته بود که ترکیه قصد ساخت سد دجله بر روی رودخانه دجله را دارد، اقدامی که حتی از سد الیسو هم برای عراق خطرناک تر است.

این مقام مسئول عراقی تاکید کرد ساخت این سد جدید برای حق آبه اندک عراق خطرناک است و نباید بدون توافق دو کشور نسبت به ساخت این سد اقدام شود.

گفته می شود درپی اعتراض عراق، دولت ترکیه ساخت سد الجزره را متوقف کرده است.

طبق اعلام گزارش های رسمی عراق، ترکیه تامین کننده ۷۰ درصد از منابع آبی جاری عراق از طریق دو رودخانه بزرگ دجله و فرات و جمهوری اسلامی ایران نیز نزدیک به ۳۰ درصد دیگر را از طریق چند رود مرزی تامین می کند.

وزیر منابع آبی عراق در این باره پیشتر مدعی شد که ترکیه به میزان ۵۰ درصد سهم آب عراق را کاهش داده و ایران در برخی رودهای مرزی، ورودی آب را به صفر رسانده است.

از این رو، تبلیغات گسترده ای در داخل عراق شکل گرفته که اگر عراق به حق آبه خود دست نیابد به نهادهای بین المللی شکایت خواهد کرد.

همچنین  تمامی گزارش های رسمی حاکی است که وضعیت این کشور نسبت به دو کشور ایران و ترکیه بهتر است.

وضعیت جمیعتی عراق با حدود ۴۰ میلیون نفر و منابع فراوان آبی به ویژه دو شاهرود دجله و فرات که زیر شاخه هایی از آنها مانند مویرگ در تمام پهنه جغرافیایی عراق پراکنده شده، در مقایسه با دو کشور ایران (بیش از۸۰ میلیون نفر) و ترکیه (بیش از ۸۰ میلیون نفر) سبب شده تا سرمایه آبی عراق، بهتر از دو همسایه دیگر باشد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار