تماس با ما درباره ما

سناتورهای آمریکایی بایدن را بخاطر احیای برجام تهدید کردند!

جمعی از سناتورهای جمهوریخواه در نامه ای به جو بایدن تهدید کردند که در صورت بی توجهی به نظرهای آنان، در مسیر اجرای توافق بازگشت آمریکا به برجام کارشکنی خواهند کرد.
سناتورهای آمریکایی بایدن را بخاطر احیای برجام تهدید کردند!

به گزارش تهران بهشت، خبرگزاری رویترز نوشت که ۳۳ سناتور جمهوریخواه در نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا خواهان لحاظ شدن نظرهای آنان در توافق احتمالی بازگشت این کشور به برجام و به رای گذاشتن مفاد آن شدند.

این سیاستمداران راست گرا تهدید کرده اند که در غیر اینصورت تلاش خواهند کرد تا در راه اجرای توافق احتمالی بازگشت آمریکا به برجام سنگ اندازی کنند.

در بخشی از نامه این اعضای کنگره آمده که رئیس جمهوری آمریکا دارای تعهدات قانونی برای اجازه دادن به سناتورها برای مشارکت پررنگ در این زمینه است. آنان افزودند: ما متعهدیم که از طیف وسیعی از گزینه ها و اهرم‌های موجود در اختیار سناتورها استفاده کنیم تا مطمئن شویم که شما به این تعهدات عمل می‌کنید.

پیش‌نویس این نامه را تد کروز سناتور ایالت تگزاس تهیه کرده و تاکنون ۳۳ سناتور جمهوریخواه آن را امضا کرده‌اند.

به اعتقاد این سناتورها، هرگونه توافق هسته‌ای با ایران آن چنان برای امنیت ملی آمریکا اهمیت دارد که یک معاهده به شمار رفته و مستلزم مشورت و موافقت سنا است.

به نوشته رویترز، امضاکنندگان این نامه در مورد جزئیات اقدام های آتی خود اظهار نظری نکردند. جمهوریخواهان پیشتر با استفاده از روش های گوناگون تصویب طرح ها و لوایح دموکرات ها را به تاخیر انداخته و تائید صلاحیت برخی از نامزدهای تصدی مشاغل دولتی از جمله بسیاری از سفیران را متوقف ساخته اند.

جمهوریخواهان و دموکرات ها سهمی ۵۰-۵۰ از کرسی های سنا دارند و رای کامالا هریس معاون بایدن کفه ترازو را به نفع دموکرات ها سنگین می کند.  

براساس گزارش رویترز، در این نامه تهدید شده که در صورت پیروزی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، توافقی که به تصویب سنا نرسیده باشد "در نخستین روزهای ریاست جمهوری پاره خواهد شد. "

به گفته سناتورهای مذکور، بر اساس یکی از مصوبات کنگره که پیش از امضای برجام به تصویب رسیده، هر توافق هسته ای مستلزم ارائه به کنگره برای ۶۰ روز بررسی و سپس رای گیری است.

به نوشته تارنمای راستگرای واشنگتن فری بیکن، رابرت مالی سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات وین قرار است امروز به اعضای کنگره آمریکا پشت درهای بسته گزارش دهد.

نشست محرمانه مالی با اعضای کنگره به دنبال فشار رهبران سیاست خارجی جمهوریخواهان بر دولت جو بایدن رییس جمهور آمریکا صورت می‌گیرد.

این اولین باری است که رابرت مالی از زمان روی کار آمدن و آغاز مذاکرات دیپلماتیک با ایران با هدف دستیابی به بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در صحن کنگره به پرسش های نمایندگان پاسخ می دهد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار