تماس با ما درباره ما

ایران ترس بزرگی را به جان مقام ارشد نظامی آمریکا انداخت

نامزد ریاست ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) گفت: ایران به جهت برخورداری از توانمندی های پیشرفته نظامی، در اختیار داشتن شبکه وسیع گروه‌های نیابتی و تمایل گاه و بیگاه برای توسل به زور علیه آمریکا و متحدان واشنگتن کماکان اصلی ترین تهدید برای فعالیت سنتکام به شمار می رود.
ایران ترس بزرگی را به جان مقام ارشد نظامی آمریکا انداخت

به گزارش منیبان؛ با تشریح دیدگاه های ایران هراسانه مشابه اسلاف خود ادعا کرد: جمهوری اسلامی ایران ممکن است از بخشی از منابع مالی خود که بعد از رفع تحریم ها در دسترس این کشور قرار می گیرد برای «حمایت از نیروهای نیابتی و تروریسم در منطقه» استفاده کند

به گزارش خبرگزاری ایرنا، «مایکل اریک کوریلا»، نامزد تصدی ریاست عصر سه شنبه در جلسه بررسی صلاحیت خود در کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا با تکرار ادعاهای اثبات نشده به تشریح دیدگاه های خود در خصوص ایران پرداخت. 

روزنامه وال استریت ژورنال دی ماه سال جاری گزارش داده بود جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ژنرال مایکل اریک کوریلا ( Michael Erik Kurilla) را به عنوان نامزد رهبری فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا معرفی کرده است. 

کوریلا امروز برای بررسی صلاحیت خود مقابل کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا حاضر شد و دیدگاه هایش را درباره چالش های گوناگون پیش روی آمریکا تشریح کرد. در صورتی که صلاحیت او به تأیید این کمیته برسد او برای تصدی این سمت به رأی اکثریت نمایندگان مجلس سنا در صحن عمومی نیاز خواهد داشت. 

کوریلا در متنی که برای تشریح مواضع خود روی وب سایت کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا قرار گرفته در جواب سوالی در خصوص ارزیابی خود از آنچه «تهدیدهای نظامی ایران» برای آمریکا خوانده شده این نظر را مطرح کرده است: «ایران به جهت برخورداری از توانمندی های پیشرفته نظامی، در اختیار داشتن شبکه وسیع گروه های نیابتی و تمایل گاه و بیگاه برای توسل به زور علیه آمریکا و متحدان و شریکانش کماکان اصلی ترین تهدید در منطقه تحت فعالیت سنت کام به شمار می رود.» 

وی که تا به حل فرماندهی «سپاه هجدهم نیروهای هوابرد» را به عهده داشته در ادامه توضیحاتش مدعی شد: «اصلی ترین ابزارهای تهران برای قدرت افکنی را موشک های بالیستیک، پهپاد و توانمندی های دریایی رو به گسترش این کشور تشکیل می دهند.  دارایی های موشکی ایران شامل موشک های میان برد و کوتاه بردی است که قادرند خطراتی را متوجه اهداف بسیاری در منطقه کنند.»

نامزد تصدی ریاست سنت کام می گوید: «موشک های سطح به هوای ایران تهدید قابل توجهی علیه تجهیزات اطلاعاتی، شناسایی و تجسسی آمریکا که در حریم هوایی بین المللی فعالیت می کنند به شمار می روند. مضاف بر این، فناوری های کروزهای دریایی ایران تلاش های «ضددسترسی» و «منع منطقه‌ای» ایران را تقویت کرده و توانایی تهران را برای خطرآفرینی علیه برخی خطوط ارتباط دریایی و ایجاد تهدید علیه کشورهای منطقه با سرعت، دقت و کشندگی بیشتر افزایش می دهند.»

کوریلا در ادامه مدعی شده ایران از آنچه به گفته او «شبکه نیروهای نیابتی» است برای تحکیم پایه های قدرت خود در منطقه و ایجاد عمق راهبردی استفاده می کند. او همچنین مدعی شده چنانچه صلاحیتش تأیید شود ارزیابی دقیقی از میزان نیروی مورد نیاز برای پاسخ دادن به «تهدیدهای ایران» انجام خواهد داد.

وی در بخشی از اظهاراتش در جلسه کمیته نیروهای مسلح سنا مدعی شد جمهوری اسلامی ایران ممکن است از بخشی از منابع مالی خود که بعد از رفع تحریم ها در دسترس این کشور قرار می گیرد برای «حمایت از نیروهای نیابتی و تروریسم در منطقه» استفاده کند. او گفت وقوع چنین رویدادی می تواند تهدیدها علیه نیروهای آمریکایی در منطقه را افزایش دهد. 

 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، سیاست های ایران هراسانه به یکی از جنبه های ثابت موضع گیری های رسمی و رسانه ای آمریکا تبدیل شده است. این در حالی است که تحلیلگران مداخله های نظامی طولانی امریکا در منطقه غرب آسیا را یکی از عوامل اصلی ایجاد بی ثباتی و گسترش تروریسم در این منطقه می دانند. 

برخی منابع اندیشکده ای و رسانه ای در سال های گذشته تصریح کرده اند آمریکا تا کنون چندین تریلیون دلار در منطقه غرب آسیا صرف جنگ و مداخلات نظامی کرده است. 

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار