تماس با ما درباره ما

به گفت و گو با عربستان سعودی ادامه می دهیم

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه که سه شنبه شب به سفر ۲ روزه خود به امارات پایان داد در راه بازگشت به کشورش به خبرنگاران گفت که کشورش و عربستان به گفت و گوها ادامه می دهند و انتظار می رو با برداشتن گام های ملموس در روزهای آینده، پیشرفت هایی در این مذاکرات حاصل شود.
به گفت و گو با عربستان سعودی ادامه می دهیم

به گزارش تهران بهشت، شبکه «تی آر تی» ترکیه امروز (چهارشنبه) گفت و گوی «رجب طیب اردوغان» به هنگام بازگشت از امارات در هواپیما با خبرنگاران را منتشر کرد که در آن رئیس جمهور ترکیه گفت: ما به گفت و گوی خود با عربستان سعودی ادامه می‌دهیم و انتظار داریم در این خصوص پیشرفت‌های ملموسی در روزهای آینده حاصل شود.  

اردوغان این اظهارات را در شرایطی بیان کرد که دو کشور ترکیه و عربستان در چند پرونده از جمله قتل فجیع «جمال خاشقچی» خبرنگار منتقد آل سعود که در شهریور ماه سال ۱۳۹۷ در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید و همچنین دخالت های ترکیه در موضوع لیبی و شماری دیگر از کشورهای عربی که در سال ۱۳۸۹ درگیر انقلاب شدند، با هم اختلاف اساسی دارند و از سوی دیگر اقتصاد ترکیه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند و روابط تجاری ریاض و آنکار منجمد شده است. 

رئیس جمهور ترکیه پیش از این تاکید کرده بود که کشورش به دنبال توسعه روابط با عربستان و مصر است. 

اردوغان شامگاه سه شنبه سفر رسمی خود به امارات که به مدت دو روز به طول انجامید را به پایان رساند و در این سفر با شیخ «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و سایر مقامات امارات دیدار کرد و طی آن دو کشور ۱۳ قرارداد در زمینه‌های مختلف امضا کردند. 

رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از این گفت و گو به سفر آینده «اسحاق هرتسوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به آنکارا اشاره کرد و افزود: این سفر مفید است و تاثیر خوبی بر روابط دوجانبه «آنکارا» و «تل آویو» می‌گذارد.  

وی همچنین به تلاش‌ها برای پایان دادن به اختلاف روسیه و اوکراین اشاره کرد و افزود: من از «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه خواستار تشکیل جلسه سه جانبه با حضور «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین شده‌ام و با قدرت این موضوع را پیگیری می‌کنم.  

اردوغان با اشاره به اینکه ترکیه در حال گفت و گو و همکاری نزدیک با مسکو و کیف است، افزود: فکر می‌کنم این فرصت مهمی برای کاهش تنش است.

ارسال نظر