تماس با ما درباره ما

فروش نفت ایران آمریکایی‌ها را عصبانی کرد!

رسانه راستگرای آمریکایی "فری بیکن" همزمان با مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین در گزارشی نوشت: فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها به شدت افزایش یافته که موجب انتقاد به دولت جو بایدن مبنی بر بی‌توجهی به اجرای تحریم‌های ایران برای ورود دوباره به برجام شده است.
فروش نفت ایران آمریکایی‌ها را عصبانی کرد!

به گزارش تهران بهشت، تارنمای" فری بیکن" در این گزارش افزود: با وجود سوگند مقام‌های دولت بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اجرای دقیق تحریم‌های ایران، این مقامات در اجرای تعهدات خود کوتاهی کرده‌اند. 

فری بیکن ادامه داد: نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین و رامین طلوعی دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اقتصادی و بازرگانی، هر دو در جلسه استماع سنا در اواخر سال گذشته درباره اجرای تحریم‌های ایران سوگند یاد کردند.

این رسانه راستگرای آمریکایی نوشت: با وجود این تعهد، فروش نفت ایران به چین و سایر کشورها به شدت افزایش یافته و جهش ۴۰ درصدی داشته است و باعث انتقاد علیه دولت بایدن مبنی بر بی‌توجهی به اجرای تحریم‌های ایران برای ورود دوباره به برجام شده است. 

فری بیکن ادامه داد: جمهوری خواهان در کنگره آمریکا به دنبال بررسی مجدد وعده‌های برنز و طلوعی هستند. تد کروز سناتور جمهوری خواه از ایالت تگزاس آمریکا و همکارانش گفته‌اند که این دو مقام دولت بایدن هرگز قصد اجرای تحریم‌های ایران را نداشتند و کنگره را گمراه کردند تا تأییدیه آن‌ها را جلب کنند. 

کروز مدعی شده است که توافق جدیدی که بایدن امیدوار به امضای آن با ایران است، بازارهای تسلیحاتی گسترده‌ای را به روی ولادیمیر پوتین باز می‌کند و انرژی بیشتری را در اختیار شی جین‌پینگ رئیس جمهور چین قرار می‌دهد تا نفوذ خود را گسترش دهد، در حالی که میلیاردها دلار به اقتصاد ایران تزریق می‌کند. 

این سناتور تندروی آمریکایی همچنین ادعا کرده است که بایدن و کامالا هریس با اشتیاق در حال مماشات با روسیه، چین و ایران هستند و این کشورها سپس با هم متحد می‌شوند تا منافع آمریکا را تضعیف کنند. 

پیش از این، خبرگزاری رویترز اعلام کرد که بر اساس تخمین شرکت‌های ناظر بر صادرات و واردات نفت، صادرات نفت خام ایران برای اولین بار در سه سال گذشته به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده است. 

رویترز افزود: افزایش صادرات ایران در حالی رخ می‌دهد که عرضه محدود نفت در سطح جهان قیمت آن را به ۹۴ دلار در هر بشکه بالاترین سطح قیمت در هفت سال گذشته رسانده است. لغو تحریم‌های آمریکا به ایران اجازه می‌دهد صادرات نفت خام را به ۲.۵ میلیون بشکه در روز بازگرداند.  

وزارت خارجه چین در پاسخ به پرسشی درباره واردات نفت چین از ایران گفت: «جامعه بین‌المللی از جمله چین، تحت چارچوب قانونی جهانی که هم منطقی و هم مشروع است، همکاری‌های عادی با ایران داشته است. آن‌ها شایسته احترام و حفاظت هستند.» 

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از ششم دی‌ماه آغاز شده و اکنون به مرحله‌ای رسیده است که موفقیت گفت‌ وگوها صرفا به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی بستگی دارد. اگر طرف‌های غربی تصمیمات لازمی را که به آن آگاه هستند، اتخاذ کنند، می‌توان چند موضوع باقی‌مانده را حل کرده و ظرف چند روز به توافق نهایی دست یافت. 

هیأت ایرانی بر اساس اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقی‌مانده را روی میز قرار داده است و اکنون توپ کاملا در زمین طرف‌های غربی است. 

معاون سخنگوی کاخ سفید عصر پنجشنبه به وقت محلی در نشستی با خبرنگاران افزود: مذاکرات با ایران در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام به نقطه اضطراری رسیده است. 

کارین ژان پیر معاون سخنگوی کاخ سفید گفت: یک توافق که به نگرانی‌های همه طرف‌ها رسیدگی کند در دسترس است. 

یک مقام آمریکایی نزدیک به مذاکرات وین روز پنجشنبه به وقت محلی اظهار کرد که "پیشرفت واقعی" ایجاد شده است، اما دستیابی به توافق هنوز قطعی نیست. 

تارنمای روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نام این مقام آمریکایی اشاره نکرده و نوشته است مذاکرات سخت و دقیق برای احیای توافق هسته‌ای بین المللی با ایران ممکن است به پایان خود نزدیک باشد و دیپلمات‌ها می‌گویند پس از نزدیک به یک سال مذاکره، توافق در دسترس است اما واکنش منفی در میان منتقدان این توافق در آمریکا تازه آغاز شده است. 

همزمان میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسیه درحالی که خط پایان مذاکرات رفع تحریم‌ها به تصمیمات سیاسی طرف‌های غربی گره خورده است، به خبرنگاران گفت: من در یکی از توئیت‌هایم به این مساله اشاره کردم که مذاکرات وین در مراحل آخر است. همین دیروز رئیس هیات مذاکره کننده ایرانی آقای باقری کنی در توئیترش نوشت که زمان تصمیم‌گیری نهایی رسیده است. وی افزود که از دیدگاه او کاملا حمایت می‌کند. 

دیپلمات ارشد روسیه در پاسخ به این پرسش که در این مرحله چه کسی باید تصمیم‌گیری کند، عنوان کرد که این مذاکرات یک روند چندجانبه است و تمام طرف‌ها درگیر هستند. 

دیپلمات‌ها می‌گویند که آمریکا و ایران به زودی در خصوص بازگشت به پایبندی به برجام تصمیم خواهند گرفت.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار