تماس با ما درباره ما

قرارداد بزرگ نفتی با شرکت آمریکایی لغو شد

رییس جمهوری و نخست وزیر سومالی یکشنبه شب توافقنامه امضا شده توسط وزیر نفت و منابع زیرزمینی با شرکت آمریکایی برای اکتشاف نفت و گاز در سواحل این کشور را باطل و ملغی اعلام کردند.
قرارداد بزرگ نفتی با شرکت آمریکایی لغو شد

به گزارش تهران بهشت از خبرگزاری فرانسه، «عبدالرشید محمد احمد عبدالرشید» وزیر نفت و منابع زیر زمینی سومالی از دستیابی به توافق برای تولید مشترک در هفت میدان نفتی دریایی با شرکت «کاستلاین اکسپلوریشن» آمریکا خبر داده بود.

دفتر «محمد عبدالله محمد المعروف» موسوم به «فرماجو» رئیس جمهوری سومالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این توافق‌نامه دستور ریاست جمهوری مبنی بر ممنوعیت هرگونه معامله با دولت یا طرف بیگانه در دوران انتخابات را نقض کرده است. به همین علت این توافق باطل و ملغی است.

محمد حسین روبلی نخست وزیر سومالی نیز در توئیتی، این توافقنامه را غیرقانونی دانست.  

خبرگزاری رسمی سومالی به نقل از بیانیه منتشر شده از روبلی، آورده است که تمام اقدامات قانونی در پاسخ به این اقدام که تعهدات درخصوص منابع ملی و میراث نسل‌های آینده را نقض کرده است، اتخاذ خواهد کرد.

«کاستلاین اکسپلوریشن» یک شرکت آمریکایی است که دفتر مرکزی آن در هیوستن تگزاس قرار دارد.

این شرکت با استقبال از توافق با سومالی آن را یک لحظه جدی برای دولت موگادیشو نامیده بود که با وجود این که عملیات استکشاف نفت در دهه ۵۰ میلادی و پیش از آغاز جنگ داخلی در این کشور آغاز شد، نتوانسته است به تولید انبوه نفت و گاز بپردازد.

ریچارد اندرسون، مدیرعامل این شرکت، با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان ساخت: سومالی دارای بزرگترین میادین کشف نشده در آب‌های گرم جهان است.

بر اساس برخی گزارش‌ها، ذخایر نفتی سومالی سه برابر کشور نیجریه و برابر با میزان ذخایر نفتی کویت تخمین زده می‌شود.

ارسال نظر