تماس با ما درباره ما

آذربایجان و روسیه بیانیه تعامل متفقین را امضا کردند+ جزییات

الهام علی‌اف و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهوری آذربایجان و روسیه روز سه‌شنبه در پایان دیدار و گفت وگوی دوجانبه، بیانیه ای با عنوان "تعامل متفقین" را در مسکو امضا کردند.
آذربایجان و روسیه بیانیه تعامل متفقین را امضا کردند+ جزییات

به  گزارش تهران بهشت به نقل از وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، این بیانیه در ۴۳ بند شامل همکاری و تعاملات دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

برابر مفاد این سند امضا شده توسط علی‌اف و پوتین، فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان روابط خود را مبتنی بر تعامل، احترام متقابل به استقلال، حاکمیت کشوری، تمامیت ارضی و مصونیت ناپذیری مرزهای دولتی دو کشور و همچنین عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر، منفعت متقابل، حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات و عدم توسل به زور، پیش خواهند برد .

روسیه و جمهوری آذربایجان در سطح جهانی و منطقه ای برای تقویت صلح و افزایش ثبات و امنیت  از جمله به منظور تضمین ثبات و امنیت در منطقه قفقاز و خزر همکاری می کنند.

 بر اساس این بیانیه، روسیه و آذربایجان از هرگونه اقدامی که به شراکت راهبردی و روابط هم‌پیمانی بین دو کشور آسیب وارد کند، خودداری می کنند و همچنین در حوزه های روابط و مناسبات منطقه ای و بین المللی برای ایجاد صلح پایدار بین کشورهای منطقه همکاری نزدیک خواهند داشت.

 فدراسیون روسیه و جمهوری آذربایجان قاطعانه از فعالیت‌های سازمان‌ها و افراد در سرزمین‌های خود علیه حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی طرف مقابل جلوگیری می‌کنند. طرفین از هرگونه اقدام علیه یکدیگر، از جمله اقداماتی که از طریق کشورهای ثالث انجام می شود، خودداری خواهند کرد.

طرفین بر اهمیت تمامی اصول اقدام پیش بینی شده در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر برای توسعه همکاری‌ها در منطقه خزر، تحقق حاکمیت، حقوق حاکمه و انحصاری و همچنین صلاحیت کشورهای ساحلی تاکید می کنند.

توسعه همکاری های نظامی-سیاسی دوجانبه بر اساس  منافع ملی دو کشور از جمله مفاد بیانیه تعامل متفقین امضا شده توسط رؤسای جمهوری آذربایجان و روسیه در مسکو است.

رییس جمهوری آذربایجان روز گذشته (دوشنبه) برای سفر دو روزه راهی مسکو پایتخت روسیه شد.

ارسال نظر