تماس با ما درباره ما

یک بام و دو هوای صربستان در قبال روسیه!+ جزییات

رئیس‌جمهوری صربستان در باره تحولات و جنگ در اوکراین گفت که بلگراد در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به محکومیت حمله به اوکراین پیوست، اما از تحریم روسیه حمایت نکرد.
یک بام و دو هوای صربستان در قبال روسیه!+ جزییات

به گزارش تهران بهشت؛ «آلکساندر ووچیچ» در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه صربستان در یک شرایط دشواری قرار دارد، گفت، طرح  موضوع سلب حق رای و یا اخراج روسیه از سازمان ملل متحد از سوی برخی کشورها برای ما بسیار نگران کننده است زیرا  موجب تغییر قطعنامه ۱۲۴۴ مربوط به کوزوو می شود که برای صربستان مساله ای مهم است.

وی اضافه کرد که بلگراد چندین تیم برای رصد کردن وضعیت نفت و گاز و همچنین یک تیم برای کمک های بشردوستانه به اوکراین  تشکیل داده است.

ووچیچ به برنامه ها و اقدامات دولت صربستان به منظور حفاظت از نظام اقتصادی و مالی کشور اشاره کرد و گفت که بحران ناشی از جنگ اوکراین به طور چشمگیری صربستان را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامهداد :  توضیح در باره ارتباط و تاثیر سیاست و اقتصاد و فشارهایی که در معرض آنها قرار داریم و هر آنچه در پیش رو است، آسان نیست،

به گفته وی، از روز جمعه گذشته تغییراتی رخ داده است، تمام دنیا متفاوت شده و دیگر هیچ چیز مانند قبل نیست. همه مطالبی را که دیروز می‌دانستیم با آنچه که امروز شاهد آن هستیم یکی نیست.

وی با اشاره به حوادث کنونی که در صحنه سیاسی جهان وجود دارد، گفت که صربستان با فشار عظیمی مواجه است که در آن بحث مربوط به موضع ما نیست، شرایط غیرقابل باوری استست که ما را در شرایط سختی قرار داده است.

ووچیچ افزود که برای ما مهم است که فروپاشی تمامیت ارضی هر کشور عضو سازمان ملل را محکوم کنیم.

وی افزود که صربستان در روزهای گذشته موضع خود را حفظ کرده و از مجموع ۱۳ مورد، ما به ۴ مورد رای دادیم و به ۹ مصوبه دیگر که به  اعمال تحریم ها، بخش بانکی، حمل و نقل هوایی یا مستقیماً به افرادی مانند؛ پوتین، لاوروف، پسکوف تا دیگر افراد مربوط می شود، رای ندادیم.

رئیس جمهور صربستان به فشارهای زیاد که در آینده به بلگراد وارد خواهد شد اشاره کرد و گفت: فکر می کنم این تازه آغاز راه است، فشارها بر کشور ما در آینده بسیار زیاد خواهد بود.

وی با بیان اینکه شاهد نابودی کامل نظم موجود جهانی خواهیم بود، تاکید کرد که صربستان در آینده چندین دام سیاسی را انتظار دارد.

ووچیچ به درخواست آلبانیایی تبارهای کوزوو برای عضویت کامل در ناتو اشاره کرد که از سوی ترکیه نیز حمایت شده است.

وی تاکید کرد: آنچه را که می توانم حدس بزنم این است که برخی از ابتکارات بعدی ممکن است حذف فدراسیون روسیه از سازمان ملل باشد. آنها قصد دارند در مورد اخراج روسیه از سازمان ملل بر اساس ماده ۶ منشور سازمان ملل بحث کنند، پس از آن فشار بر چین برای تغییر قطعنامه ۱۲۴۴ در مورد کوزوو وارد می شوند و پس از تغییر قطعنامه ۱۲۴۴ ما هیچ مبنای قانونی برای استناد به قوانین بین المللی در خصوص کوزوو نداریم و بعد از از آن ممکن است نوبت به رسمیت شناختن کوزوو از سوی تمامی کشورهای ناتو و اتحادیه اروپا برسد.

وی اشاره کرد که ایا چنین اقداماتی اتفاق می افتد و یا "نه"، اصلا این احتمالات را رد نمی کنم. ممکن است کسی بگوید که از نظر فنی چنین اقدام هایی امکان‌پذیر نیست، اما بایستی گفت که فکر می‌کردیم مسایلی که در چند روز اخیر اتفاق افتاد امکان آن وجود نداشت، اما در این سه چهار روز دیدیم که ممکن است.

رئیس جمهور صربستان گفت که این تنها یک بخش از مشکلات است. بخش دیگر مسائل این است که اگر ما موضع خود را حفظ کنیم، موقعیت اقتصادی صربستان را با سرمایه گذاری کمتر در آینده با  خطر رو به رو خواهیم کرد.

ارسال نظر

پربازدیترین ها

آخرین اخبار